Zelfbouw garage/tuinhuis ?

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
278
116
Wetteren, Belgie
Dag allemaal,

Mijn houten garage/tuinhuis is aan vernieuwing toe. De buitenafmetingen zijn 610x310 cm en er is een dubbele deur en een gewone deur. Online vind ik houten garages van ongeveer die afmetingen voor prijzen vanaf een 3000 euro, afhankelijk van houtdikte en afwerking. Als houtliefhebber denk je natuurlijk direct aan zelf ontwerpen en bouwen. Ik zat te denken aan houtskelet dat dan met planken bekleed wordt. Zelf doen is veel leuker dan een bouwpakket maar het moet natuurlijk ook betaalbaar blijven.

Ik hoop dat jullie gecumuleerde ervaring mij kan helpen met die beslissing: is het haalbaar om zelf iets kwalitatief te bouwen of ga ik sowieso (veel) duurder uitkomen?

Bedankt,
Bart
 

pietersch

Actieve deelnemer
10 jun 2019
99
37
Apeldoorn, NL
Afhankelijk van je gereedschap en ervaring kun je prima zelf iets kwalitatiefs neerzetten.

De online bouwpakketten zijn naar mijn idee zo goedkoop omdat het in massa geproduceerd wordt (veel machinaal/fabrieksmatig, voor verbindingen/inkepingen) en er matige kwaliteit hout gebruikt wordt. Het voordeel is natuurlijk dat je veel sneller kunt bouwen, je niet onnodig veel materiaal koopt en minder gereedschap nodig hebt.

Ik zou liever iets meer besteden en het hout zelf uitzoeken, een prijsopgave bij een houthandel is snel gedaan als je een lijst met benodigd hout hebt. Ik denk dat je niet voor € 3.000,- klaar bent, hoeveel dan wel weet ik eerlijk gezegd niet met de huidige prijsschommelingen.
 
Laatst bewerkt:

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
278
116
Wetteren, Belgie
Ik had zo al een vermoeden dat het duurder zou worden. Degelijker natuurlijk ook. Dat lijkt toch een constante te zijn in houtbewerking: je moet het niet doen om goedkoper uit te komen maar voor het plezier en om een uniek stuk te hebben. Bedankt voor je mening.
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
958
305
Rosmalen
Ik heb een schuur(tje) achterin de tuin gebouwd in houtskelet, omdat ik diep ongelukkig werd van het standaard aanbod.
Beton plaat laten storten, daar bovenop een hardhouten vlonder met isolatie, en dan wanden in houtskelet met zweeds rabat (douglas) aan de buitenkant en 18mm multiplex aan de binnenkant (isolatie ertussen, met dampremmende folie aan de buitenkant, dampdichte aan de binnenkant).
Hardstenen dorpel, hardhouten kozijnen en deur, dikke vette dakbalken, 18mm multiplex en dan PIR en EPDM erbovenop.

Nou stoot ik ook aan de lage kant van de schuur (een lessenaardak) mijn hoofd niet :D
Best te doen (geen eerdere ervaring zelf), maar een hoop studeren en ene hoop werk (vrijwel alles alleen gedaan). Alles bij elkaar kostte het iets van 5000 euro (2.5x3.5m vloeroppervlak, hoogste punt net geen 3m).
 

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
278
116
Wetteren, Belgie
Zoiets had ik dus in gedachten. Je hebt er wel flink je werk van gemaakt!
Maar dus weer een bevestiging van de hogere kostprijs. Ik kan het hier niet uitleggen dat we het dubbele zouden uitgeven om 'hetzelfde' te bekomen want het oude tuinhuis heeft het toch ook 17 jaar uitgehouden.
Zucht...
Bedankt voor je bijdrage.
 

Jan.

Actieve deelnemer
8 nov 2021
269
69
Oldenzaal
Wat je ook zou kunnen doen is een pakket kopen en dit naar wens aanpassen. De constructie zal wel voldoende sterk zijn, maar je kunt dan bv je eigen bekleding en isolatie toepassen. Scheelt een hoop geld en heb je toch wat te doen en alles naar eigen smaak.

Of deze.
Misschien nieuwe deuren en een likje verf?

😉
 

Incactus

Actieve deelnemer
9 okt 2018
63
26
Ik heb afgelopen jaar een schuurtje met overkapping eraan gebouwd zonder ervaring en op het metselen na alles zelf gedaan. Reden was omdat ook ik de standaard bouwpakketten te simpel vond. Al met al heeft het ruim 6000 euro gekost (incl afwerking) waarvan zeker 1000 euro die de verhoogde prijzen zijn veroorzaakt. Wat nu staat is zeer degelijk en iedereen grapt dat het langer blijft staan dan het stenen huis.
Ben nog steeds van plan om een keer een verslag erover te schrijven 😅
Wat me wel opviel is dat kennissen een overkapping hebben laten plaatsen en dat die partij veel minder zware schroeven en verbindingen gebruikte dan ik. Zo heb ik alles hout op hout en pen gat, ipv met metalen plaatjes verbinden. Ook hebben ze minder goed hout gebruikt, waar ook veel kosten in kunnen gaan zitten. Dus daar valt nog wel wat te besparen, verder heb ik voor ongeveer 250 euro aan missers gemaakt.
Zou ik het nog een keer doen? Daar hoef ik niet over na te denken: JA
Het is volledig naar eigen wens geworden, oerdegelijk en heb er heel veel van geleerd en lol aan gehad.
 

Bijlagen

  • B44B4DC4-126D-4B73-A961-DC104C041B6A.jpeg
    B44B4DC4-126D-4B73-A961-DC104C041B6A.jpeg
    178,1 KB · Weergaven: 116

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Ik heb een schuur(tje) achterin de tuin gebouwd in houtskelet, omdat ik diep ongelukkig werd van het standaard aanbod.
Beton plaat laten storten, daar bovenop een hardhouten vlonder met isolatie, en dan wanden in houtskelet met zweeds rabat (douglas) aan de buitenkant en 18mm multiplex aan de binnenkant (isolatie ertussen, met dampremmende folie aan de buitenkant, dampdichte aan de binnenkant).
Hardstenen dorpel, hardhouten kozijnen en deur, dikke vette dakbalken, 18mm multiplex en dan PIR en EPDM erbovenop.

Nou stoot ik ook aan de lage kant van de schuur (een lessenaardak) mijn hoofd niet :D
Best te doen (geen eerdere ervaring zelf), maar een hoop studeren en ene hoop werk (vrijwel alles alleen gedaan). Alles bij elkaar kostte het iets van 5000 euro (2.5x3.5m vloeroppervlak, hoogste punt net geen 3m).
Mijn schuur is vergelijkbaar en ook zelf gebouwd (op de betonnen plaat en dakbedekking na).
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
958
305
Rosmalen
Het is toch gewoon een hellend vlak dat verborgen zit. Vals plat dus. Wel niet zoveel helling als een zadeldak. Misschien problematisch bij hevige sneeuwval?
Platte daken zijn lastiger qua afwatering, en moeten VEEL zwaarder uitgevoerd worden dan hellende daken, daarnaast moet dakbedekking op vlakke daken beter vast gemaakt worden om te voorkomen dat het eraf gezogen wordt.
Zelf vind ik ze minder mooi. :D
 

DitchDeurne

Actieve deelnemer
15 okt 2015
393
113
Zuidoost Brabant
Bij veilingsite Troostwijk staan regelmatig veilingen van houten bijgebouwen

Veiling

Ik heb geen banden met Troostwijk of de verkoper, ook kan ik niet goed inschatten of de vraagprijzen interessant zijn...
 

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
278
116
Wetteren, Belgie
Ik heb afgelopen jaar een schuurtje met overkapping eraan gebouwd zonder ervaring en op het metselen na alles zelf gedaan.
Metselen kan ik ook niet en hier is het heel moeilijk om iemand bereid te vinden om dergelijke kleine werkjes te doen.
Wat me wel opviel is dat kennissen een overkapping hebben laten plaatsen en dat die partij veel minder zware schroeven en verbindingen gebruikte dan ik. Zo heb ik alles hout op hout en pen gat, ipv met metalen plaatjes verbinden. Ook hebben ze minder goed hout gebruikt, waar ook veel kosten in kunnen gaan zitten.
Daarin zit inderdaad ook een meerprijs t.o.v. de standaard pakketten: als je het zelf doet, doe je het extra stevig en met eerste keus materialen. Het eindresultaat is dan natuurlijk niet te vergelijken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Incactus

Guido76

Actieve deelnemer
23 okt 2018
267
48
Zeewolde
Ik heb afgelopen jaar een schuurtje met overkapping eraan gebouwd zonder ervaring en op het metselen na alles zelf gedaan. Reden was omdat ook ik de standaard bouwpakketten te simpel vond. Al met al heeft het ruim 6000 euro gekost (incl afwerking) waarvan zeker 1000 euro die de verhoogde prijzen zijn veroorzaakt. Wat nu staat is zeer degelijk en iedereen grapt dat het langer blijft staan dan het stenen huis.
Ben nog steeds van plan om een keer een verslag erover te schrijven 😅
Wat me wel opviel is dat kennissen een overkapping hebben laten plaatsen en dat die partij veel minder zware schroeven en verbindingen gebruikte dan ik. Zo heb ik alles hout op hout en pen gat, ipv met metalen plaatjes verbinden. Ook hebben ze minder goed hout gebruikt, waar ook veel kosten in kunnen gaan zitten. Dus daar valt nog wel wat te besparen, verder heb ik voor ongeveer 250 euro aan missers gemaakt.
Zou ik het nog een keer doen? Daar hoef ik niet over na te denken: JA
Het is volledig naar eigen wens geworden, oerdegelijk en heb er heel veel van geleerd en lol aan gehad.
Dat schuurtje ziet er dan ook supermooi uit. Vooral dat gemetselde muurtje erbij. Mooi hout ook.
 
  • Leuk
Waarderingen: Incactus

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.