Het lijkt erop dat ik maar moet stoppen met houtbewerking. Het loont meer de moeite om in de filterbusiness te gaan
Maar serieus,
Ik ben blij dat ik iets mag betekenen voor de veiligheid van ons allen, want daar gaat het tenslotte om. De filterunit haalt het meeste voor onze longen zo schadelijke fijnstof uit de lucht in de werkplaats. Dit alles wordt mede mogelijk gemaakt door mijn huidige werkgever, waar ik de filters mag kopen. Normaal gesproken zijn zulke fijnfilters niet voor de hobbyist te koop of redelijk betaalbaar. De huidige systemen halen ook wel stof uit de lucht, maar fijne deeltjes (0,1 tot 1 micron) worden onvoldoende tegengehouden. En dat zijn nou juist de deeltjes die ver in onze longen door kunnen dringen en schade aanrichten.
Eerdere metingen laten zien, dat het 'forumfilter' dat wel doet. Misschien krijg ik de kans nog eens metingen aan een ander systeem te doen, ik blijf tenslotte een techneut en meten is weten.
Nogmaals, deze unit met een filter van ca 30 x 60 cm frontmaat functioneerd goed tot een volume van 1700 m3/uur een unit met een 60 x 60 cm kan zelfs tot 3400 m3/uur gebruikt worden. Dus Eddie een werkplaats tot 200 kuub is geen probleem met de standaard unit.
Als je een grotere ruimte wilt reinigen moet er een grotere unit in, of meer kleintjes.
Mijn advies is om meer kleinere units te plaatsen om een betere luchtcirculatie te krijgen.
Ik kan niet genoeg benadrukken, dat deze filterunit geen wonderen verricht. Je moet blijven zorgen dat machines goed worden afgezogen en dat je tijdens het werk jezelf moet blijven beschermen. Ook na een schuurklusje duurt het even voordat de ruimte schoon is. Dus niet direct het mondkapje of masker afgooien!
Ik ben nieuwsgierig naar de filterkasten die uiteindelijk gebouwd gaan worden.
En ik blijf lekker doorklooien met hout, ik ben dagelijks al genoeg met luchtfilters bezig
Groeten, Kor
ps. fijn dat de eerste filters goed zijn aangekomen. De volgende gaan dit weekend alweer op de post!