Zelfbouw fijnstof filterunit

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Wat Toxiq heeft gemaakt is op zich prima, mits er maar genoeg ruimte achter het fijnfilter is.
Bijgaande pdf geeft aan hoe zoiets gebouwd kan worden.
Als ik naar de afmetingen kijk die gebruikt zijn bij Toxiq's ontwerp, blijft er te weinig ruimte achter het filter en zuigt de ventilator alleen via de zijkant door het filter.


Groet, Kor
 

Bijlagen

  • half-size-langwerpig-1.pdf
    34,4 KB · Weergaven: 228
  • Leuk
Waarderingen: DitchDeurne

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Bedankt Kor
Geeft stof tot nadenken. Van het weekeinde maar weer achter de tekentafel.
Groet, Ronald.
 

utbartje

Nieuw lid
14 okt 2015
24
15
Ook ik heb een fijnstoffilter gebouwd met de filters van Kor. In eerste instantie was ik van plan om hem in de "standaard" configuratie te bouwen maar door mijn relatief laag plafond en constructie van de garagepoort moest hij dan ofwel in een hoek komen te hangen of hij hing me in de weg.

Daarom heb ik een unit gebouw die op zolder geplaatst is. Hij zuigt door het plafond aan. Omdat de zoldervloer uit 2 niveau's bestaat was dit ideaal om hem uit te laten blazen op het hoogteverschil.
Onderstaand enkele foto's van mijn setup.

Voor nu staat de unit los op de vloer zodat ik hem makkelijk om kan draaien om het filter schoon te maken. Helaas lukt dat namelijk niet van de onderkant omdat de afstand tussen de balken daarvoor te klein is.

IMG_0207.jpeg

IMG_0208.jpegIMG_0210.jpegIMG_0216.jpegIMG_0217.jpeg
 

ramin

Nieuw lid
8 okt 2019
24
3
I wil ook graag een filter bouwen. De filter en drukmeter zou ik bij Kor willen bestellen en de rest zelf bouwen.

Ik heb een buisventilator die ik ooit gekocht had voor een ander project, maar uiteindelijk niets mee gedaan. Het is deze: Ruck Etamaster 200, best wel een stevig ding, maar ondanks zijn grootte vrij stil.
Ik zou deze op de laagste stand laten draaien omdat mijn werkplaats maar een 50m3 is en deze dus meer dan genoeg capaciteit zou moeten hebben. In de meeste voorbeelden zie ik een slakkenhuis ventilator, zou mijn buisventilator geschikt zijn voor dit project?
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
I wil ook graag een filter bouwen. De filter en drukmeter zou ik bij Kor willen bestellen en de rest zelf bouwen.

Ik heb een buisventilator die ik ooit gekocht had voor een ander project, maar uiteindelijk niets mee gedaan. Het is deze: Ruck Etamaster 200, best wel een stevig ding, maar ondanks zijn grootte vrij stil.
Ik zou deze op de laagste stand laten draaien omdat mijn werkplaats maar een 50m3 is en deze dus meer dan genoeg capaciteit zou moeten hebben. In de meeste voorbeelden zie ik een slakkenhuis ventilator, zou mijn buisventilator geschikt zijn voor dit project?
Snelste manier is Kor een persoonlijk bericht te sturen. Hij heeft mij ook prima geholpen.
ik ben dit weekeind gestart met het uittekenen van mijn unit. Maar het was zo koud in de garage dat mijn botten bevroren. De rest van de middag nodig gehad om te ontdooien. Weet iig dat ik nog een projectje tegemoet mag zien.
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Ramin,

De Ruck Etamaster 200 heeft een max volume van circa 1200 m3/h.
Dat is teveel voor jou ruimte. Dit type heeft een 3-standen regeling, misschien is de laagste stand geschikt.
Je bent idealiter 5 x 50m3=250 m3/h nodig. Je mag gerust tot 400 gaan.
Dit model ventilator kun je gebruiken voor het bouwen van een half-size unit ( 300mm hoog x 600 mm breed)
Zorg dat de afstand tussen fijnfilter en ventilator minimaal 50 mm blijft.
Een slakhuis zuigt regelmatiger over het oppervlak van het filter, omdat deze van 2 zijden lucht aanzuigt.

Als je meer vragen hebt dan hoor ik het graag.

Groet, Kor
 

ramin

Nieuw lid
8 okt 2019
24
3
Ramin,

De Ruck Etamaster 200 heeft een max volume van circa 1200 m3/h.
Dat is teveel voor jou ruimte. Dit type heeft een 3-standen regeling, misschien is de laagste stand geschikt.
Je bent idealiter 5 x 50m3=250 m3/h nodig. Je mag gerust tot 400 gaan.
Dit model ventilator kun je gebruiken voor het bouwen van een half-size unit ( 300mm hoog x 600 mm breed)
Zorg dat de afstand tussen fijnfilter en ventilator minimaal 50 mm blijft.
Een slakhuis zuigt regelmatiger over het oppervlak van het filter, omdat deze van 2 zijden lucht aanzuigt.

Als je meer vragen hebt dan hoor ik het graag.

Groet, Kor
Hey Kor, ik ging je dit weekend nog een mailtje sturen. Aangezien er 3 standen zijn, neem ik aan dat de laagste ongeveer 1/3 van het totale vermogen zal zijn (400m3/h). De "werkplaats" is gewoon de kelder en het volledige volume daarvan is een stuk groter dan 50m3. Dus ik denk dat het wel moet lukken. Ik stuur je nog een mailtje voor een half size filter set. Bedankt!

Groeten, Ramin
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Ik ga de garage eindelijk aanpassen aan mijn periodiek gefröbel en beginnen waar een ieder eigenlijk mee zou moeten beginnen; de fijnstoffilter. Hoewel hij nog niet is voltooid, begint hij nu de vorst uit de garage is aardig te vorderen. Vandaar maar even een plaatje.
Uiteindelijk wordt hij onderdeel van een kastenwand. Maar daar zal ik de rest van het jaar wel voor nodig hebben. Tijd is een dingetje.

Met dank aan Kor voor de info en feedback op de achtergrond.
 

Bijlagen

  • 539CF5D3-180A-4ABF-A821-99D66FC056FA.jpeg
    539CF5D3-180A-4ABF-A821-99D66FC056FA.jpeg
    182,7 KB · Weergaven: 143

Eric H

Nieuw lid
18 nov 2021
22
37
Tiel
Begin dit jaar heb ik mijn fijnstoffilter afgebouwd met de filters en drukmeter van Kor. Het fijnstoffilter heeft een maximale capaciteit van 500 m3/h, een laag-/hoogtoeren schakelaar en een aan/uit trekschakelaar.

Voor schakelen tussen hoog- en laagtoeren heb ik een oude stappentransformator uit een Itho toerenregelaar gebruikt. De inbouwschakelaars zijn niet luchtdicht, dit is opgelost door aan de binnenzijde een " koof" te maken. En om gewicht te sparen is de kast gemaakt van 12mm Albassi Falcata (BB/CC). Het doel was een totaal gewicht van minder dan 20kg en het is uiteindelijk ca 19,2kg geworden. Het fijnstoffilter is afgewerkt met blanke lak.

Tenslotte, Kor bedankt voor alle informatie en de goede service.

Hierbij wat foto's

20220205_121427.jpg

20220205_121307.jpg20220205_121201.jpg20220110_181607.jpg20220110_184204.jpg
 

Palindroom

Nieuw lid
10 jul 2022
1
5
Maastricht
Hoi allemaal,

Mijn eerste bericht op dit forum. Na een aantal jaren in de garage met veel plezier met hout gewerkt te hebben, was het tijd om een apparte werkplaats te creëeren. Het was namelijk niet te doen om telkens de fietsen en de voorrd af te dekken, en als ik klaar was weer alles met de stofzuiger schoon te zuigen. Een afzuiginstallatie met cycloon hat ik al gebouwd, maar dit was niet afdoende.

Een verloren hoek achter de garage heb ik bij getrokken, en in de garage een scheidingswand geplaatst. De werkplaats is nu 4,6 bij 2,6 meter.
Om gezond te kunnen klussen wil ik ook een luchtfilterinstallatie bouwen, met de filters van Kor. Dit zal mijn eerste project in de nieuwe werkplaats worden, heb er al zijn in!
Ik zal als het zover is hier een aantal foto's plaatsen.
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
543
129
Ik lees dit draadje regelmatig en met veel aandacht.
Wat mij opvalt is dat er vaak gerekend wordt aan volume van werkplaats en debiet van de ventilator. En daarmee wordt een ventilatievoud berekend. Dit suggereert dat de lucht in je hele werkplaats ververst wordt.
Volgens mij is dat niet zo, om dat te doen moet je uitblaas zo ver mogelijk van je aanzuigopening zitten, en ook niet geconcentreerd maar op meerdere plaatsen. Bij industriële installaties om lucht te reinigen is dit vaak diagonaal tegenover elkaar. Bij dit soort kleine kastjes zal altijd een kortsluiteffect ontstaan waardoor een gedeelte van je werkplaats niet ververst wordt.
Op zich niet erg wanneer je er voor zorgt dat je uitblaas in de richting is waar je zelf het meest aanwezig bent, dan sta je zelf in de schone lucht die uit het filter komt want dat deze filters goed filteren dat lijkt me wel bewezen.
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
@elzenmaa,

Goed te horen dat er zo kritisch naar gekeken wordt.
Op zich klopt je verhaal, in grote ruimtes zijn vaak ook meerdere reinigers nodig om een goede recirculatie te bewerkstelligen. Er blijven altijd 'blackspots' over waar minder lucht stroomt ook mede afhankelijk van de vorm van de ruimte.
In praktijk blijkt het mee te vallen. In mijn eigen werkplaats meet ik tot in de hoeken nog een luchtstroom.
Het duurt wel wat langer voordat ook daar de deeltjesconcentratie lager wordt.

Groet, Kor
 
  • Leuk
Waarderingen: elzenmaa

Mark84

Actieve deelnemer
20 mrt 2018
59
18
Arnhem
Zou het ook mogelijk zijn een dergelijk filter in het verlengde van mijn verfspuit te zetten zodat hij maximale lucht afvoert en filter en je daarmee ook “mist” voorkomt in je werkplaats. Mijn idee zou zijn om hem dan op tijdelijk bijvoorbeeld een tafel te zetten en via de achterdeuren naar buiten te laten blazen.

Hoop dat het duidelijk is wat Ik probeer te omschrijven..?
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Beste Mark84,

De filters van de luchtreiniger zijn niet geschikt op spuitnevel te vangen, althans ze doen dat prima, maar slechts voor korte duur. Binnen no-time zorgt de vernevel ervoor dat de filters dichtslaan en dus geen lucht meer doorlaten.
Hiervoor zijn speciale vervangfilters beter geschikt.
Maar als je toch van plan bent de lucht weer naar buiten te blazen kun je toch gewoon een simpele ventilator plaatsen?
Je kan de reiniger wel gebruiken als aanvoer voor schone lucht, dan zet je de reiniger vóór het te spuiten object en spuit je met de schone lucht mee richting buitendeur.

Maar als je het goed wilt doen en de buren niet in de verfnevel wil laten zitten werk je met een afzuiging met een goede kwaliteit verfvangfilter.
Toevallig ben ik net met iemand bezig een spuitcabine(tent) te ontwikkelen met lichte overdruk, aanvoer van schone lucht en afzuiging van nevel.
Daar heb ik materiaalkeuzes gemaakt die wellicht voor jou geschikt kunnen zijn.

Een test met een speciaal filter, geplaatst vóór de reiniger (opstelling volgens jou idee) kun je simpel doen.
Zo heb je alvast een afzuiger en met het juiste filter bescherm je de filters van de reiniger.
Stuur gerust een berichtje, zal ik proberen je ze goed mogelijk te adviseren.

Groet,

Kor
 

Koenfu

Actieve deelnemer
11 jan 2022
52
47
Nijmegen
Met behulp van alle tips in dit draadje laatst ook een filterbox gebouwd. Op marktplaats een ventilator gevonden met capaciteit van 350 m3 per uur. Dat is ruim genoeg voor mijn werkplaatsje van 32 m3. Filters gekocht online. G4 filters (kwamen per 4, kon er 2 aan een collega kwijt):


en een F9 compactfilter:

Om ruimte te besparen heb ik de ventilator niet ingebouwd maar naast de kast geplaatst:

IMG_0151.jpg

Met een anemometer (windmeter) de capaciteit gecheckt. Onbelast mat ik 8,1 m/s aan de uitblaas kant. Als ik dat uitreken met een diameter van 125 mm kom ik op 358 m3/uur. Dat is keurig volgens de opgaaf van de ventilator. Op de filters aangesloten meet ik 6,7 m/s, dus zo'n 20% verlies. Dat lijkt me geen probleem.

Heb het idee dat de luchtkwaliteit echt beter is als ik aan het zagen of frezen ben geweest. Dat is een prettig idee.
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
@Koenfu,

Op zich heb je een redelijk systeem gebouwd.
De door jou gebruikte filters ken ik, heb het compactfilter (F9, ISO ePM1 ?) zelfs getest.
Helaas is het filteroppervlak kleiner ( 3 V's in plaats van 4) dan de filters die ik gebruik en presteren iets minder.
Ook de G4 (ISO coarse 85%) filters zijn kleiner, omdat ze maar 1 inch diep zijn i.p.v. 2 wat ik gebruik. Je moet de filters dus eerder vervangen.
Ieder is vrij te gaan gebruiken wat men wil, maar ik heb bewust een bepaalde keuze gemaakt en sta daar ook alleen maar achter.
Qua prijs lijkt het misschien interessant, maar op den duur ben je duurder uit.
En natuurlijk is de luchtkwaliteit nu beter en daar gaat het tenslotte om.
Om de filters in de gaten te houden adviseer ik je wel om de druk te meten, of af en toe het debiet te bepalen.
Goed meten met een anemometer is lastig, maar je hebt zo wel een indicatie. Als je goed wilt meten moet je het juiste gemiddelde over het buisoppervlak meten, rekening houdend met het randeffect. Daarom is druk meten een betere methode om de filters te monitoren.
Als je met schone filters al 20 % verlies hebt gaat dat bij vervuiling waarschijnlijk snel oplopen.

Groet,

Kor
 
  • Leuk
Waarderingen: Koenfu en Wim Kluck

jabjab

Actieve deelnemer
10 mei 2011
259
130
Leeuwarden
Ook ik was eindelijk toe aan het bouwen van een fijnstofunit. Na een -zeer informatief en gezellig- bezoekje aan Kor kwam ik met de handen vol filters en onderdelen weer naar buiten :giggle:

Een mooi klusje voor de kerstvakantie dus..

Ik heb de kast van 12mm berkenmultiplex gemaakt. De houten frames tussen de filters zijn geschroefd zodat ik ze indien nodig nog een keer kan vervangen.

voor de liefhebber wat foto's:

20221218_143518.jpg
20221218_153249.jpg

Bij het boren van het gat voor de luchtslang voor de meter (het deel waar de nippel inkomt) schoot ik uit en ging de boor door het hout i.p.v. tot halverwege. gevolg een te groot gat dat lelijk is uitgebroken :cautious: ..
20221219_114756.jpg

heb hier maar een cratieve afdekking voor gemaakt:
20221220_1447512.jpg

en weer door
20221219_133506.jpg
20221219_143108.jpg

en ondertussen hangt ie:
20221227_1705052.jpg
 

Bijlagen

  • 20221220_144751.jpg
    20221220_144751.jpg
    42,2 KB · Weergaven: 24
  • 20221218_154329.jpg
    20221218_154329.jpg
    32,1 KB · Weergaven: 26

Wouterst

Actieve deelnemer
31 mei 2022
303
125
Boxtel, Noord-Brabant
Nu ben ik aan de beurt voor het bouwen van een mooie filterunit.

Aangezien ik hier regelmatig elektriciteitsrelateerde zaken voorbij zie komen die mijn verstand ver te boven gaan lijkt het me dat de kennis voor deze vraag hier aanwezig is :D:
Hier in huis wordt de mechanische ventilatie vervangen. Oude ventilatie is een Itho Daalderop 545-5033. Capaciteit 417m3/h.
Volgens het label op het kastje betreft het een 230v-50Hz (unom) apparaat.
Momenteel is deze ventilatie aangesloten met een Perilex stekker. Zou ik hier een standaard RA stekker op kunnen zetten?
Iemand die nog bezwaren ziet tegen het gebruik van deze ventilatie voor deze toepassing?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.