Vlak voor kerst had ik een flinke (machine)schaafklus met padoek en abachi.
Redelijk goed werkende Starmix zuiger met buffervat in gebruik, maar na het werk lag toch weer overal een rood / geelsluier.
Conclusie: niet langer meer uitstellen maar een fijnstoffilter bouwen!
Gelukkig bleek Kor nog steeds de filters te leveren. Via google makkelijk een Torin 500 m3 ventilator gevonden. Past prima bij mijn werkruimte van 50 m3. Uitschakelvertraging was bij Conrad veel goedkoper dan bij lokale leverancier. Ook vond ik het heel prettig het aansluitschema van Frank op het forum aan te treffen. Veel duidelijker dan het schema wat bij die schakeling zat.
Was bezig met ca 21 mm dik abachi, dus daar is de kast van gemaakt. Meteen een goede kans om de nieuwe verlijmfrees uit te proberen.
Top, bodem en 3 wandjes van abachi. Lekker licht hout, maar voldoende sterk.
Strakke lijmverbinding met verlijmfrees
Deze frees is minder geschikt voor haakse verbindingen. Paneeltjes daarom koud op elkaar gelijmd, maar lijmverbinding wat sterker gemaakt met deuvels.
Aangegeven maten voldoen goed. Aanslaglatjes ingelijmd om schuimband op te plakken en fijnstoffilter tegenaan te drukken
Kast iets te klein gemaakt: fijnstoffilter past precies, maar voorfilter is ca 3 mm hoger. Met frees randje uit gehaald zodat voorfilter ook goed past. We werken tenslotte met hout. Goed aan te passen!
Voor de veiligheid wat tralies gemaakt in de uitblaasopening.
Elektrische aansluitingen buiten de kast gemaakt om er makkelijk bij te kunnen. Kast opgehangen aan "french cleats".
Kast opgehangen tegen de wand vlak bij zaag / frees.
Nog nooit zo'n frisse werkplek gehad. Filter heeft na een week matige hoeveelheid machinaal werk al een lichte grauwsluier. Had ik veel eerder moeten doen.
Mooi dat je op dit forum zulke goede informatie kunt vinden!
Rob