zelfbouw Festool PowerHUB met master/slave schakeling

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
een tijdje geleden ben ik begonnen met de bouw van een centrale afzuiging a la Mathias Wandel.
tijden het proces kwam ik op het idee om een master/slave schakeling in te bouwen. na wat onderzoek, navraag op verschillende fora heeft het idee vorm gekregen en is het uitgegroeid tot een daadwerkelijk plan. In eerste instantie hield dit plan in om een kist te bouwen en deze dan weer in de stofazuiging te verwerken. zowel de master als de slave zou een stopcontact zijn zodat ik ook de stofzuiger aan kon sluiten. dit was een "leuk" plan maar miste de mobiliteit. een houten box van 5mm multiplex kan nog wel worden vervoerd maar is niet zo handig als een systainer. zeker nu ik afgelopen maand had besloten voor al mijn elektrisch gereedschap gefaseerd systainers wil gaan kopen. dus die master/slave schakeling met 2 stopcontacten in een systainer klonk nog niet als zo'n gek idee. alleen als ik dan toch bezig ben, laat ik het dan goed aanpakken. geen 1 stopcontact voor de master, maar 4, zo hoef ik niet continu stekkers te wisselen, alleen de slang. Uiteraard wil ik ook graag de stofzuiger kunnen gebruiken zonder een extra apparaat te moeten inschakelen, de een "manual override" moet er ook in komen te zitten. ook hiervoor heb ik een elektraforum benaderd en dit bleek met een simpel aanuitaan schakelaar op te lossen te zijn. net zoals bij de festool powerhub leek het mij ook wel handig om te kunnen zien of er stroom op de hub staat, dus ook bij mijn versie wordt er een 230V AC led gebruik die rechtstreeks parallel aan de invoer is geschakeld. staat er stroom op de stekker gaat het lampje branden.
omdat het een probeer iets is wou ik niet direct een dure festool T-loc systainer van 40 euro gebruiken, gelukkig had ik 2 jaar geleden van iemand een oudere serie systainer gekregen. deze was nogal vies en erg vergeeld maar een ideaal testobject. de sytainer schoongemaakt met een hogedrukspuit, daarmee ging de geelgloed helaas niet weg, dus opgezocht welke RAL kleuren de festool-grijs en -groen waren (met dank aan Toxic en zijn tread "De bouw van mijn Man's cave...") van deze 2 kleuren spuitbussen verf besteld. daarmee maak ik aan het einde de systainer weer mooi mee en wordt de slave stekker groen mee gemaakt.

helaas ben ik vergeten om foto's te maken van het begin van het proces, hier wel wat foto's dat de contacten er al in zitten, incl bodemplaat, led , schakelaar en +-10 meter kabel:

20160515_083454840_iOS.jpg
De middelste stekkerdoos is de slave, deze wordt dus festool groen net als de clips.

20160515_081250526_iOS.jpg
Hier is de dubbele bodem te zien, rechts-onderin is zit een uitsparing vanwege de master/slave module, deze is nogal hoog en daardoor zou ik te weinig ruimte hebben om de 10m kabel kwijt te kunnen tevens zie je de kabel tegen de deksel aan lopen voor de led, deze is enkele centimeters te kort waardoor en spanning op staat en de deksel niet geheel open kan, na de deksel een tal keer te hebben geopend brak 1 van de soldeerpunten. deze moet de verlengd worden.

20160515_082354766_iOS.jpg
hier zie je de kabel volledig opgerold in de systainer, er komen nog geleideblokjes aan de binnenkant, zo kan de kabel makkelijker worden opgerold en kan ik in het midden nog wat kwijt.
20160515_083618162_iOS.jpg
mijn ingenieus systeem om de kabel naar buiten te krijgen terwijl de deksel dicht kan ^^ door de dubbele wand is er minder kans op vocht wat naar binnen kan lopen. ook zie je hier de aanuitaan schakelaar voor de manual override.

al het muliplex bestaat uit berkenplex 5mm dik, dik genoeg leek me zo, ook dit wordt geschuurd en daarna gespoten naar festool-grijs.
 

Guus Flater

Actieve deelnemer
3 mei 2015
270
35
Eindhoven
Leuk gemaakt en lijkt ook mij handig. Ik heb nog wel een vraagje en idee. Wat voor master/slave module (merk en type) heb je gebruikt?
Zelf gebruik ik een onbekende module uit een as-stofzuiger met een max. 2300W slave-aansluiting. Daar had ik ook een rij stekkerdozen op aangesloten. Dat is geen probleem omdat ik maar één machine tegelijkertijd gebruik.
Een idee dat ik zelf aan het uitwerken ben is een zwaarder belastbare stroomkabel monteren op een automatische stroomkabel-oprol-haspel die ik bij HB (een doehetzelf-zaak) heb gekocht.
Wanneer je de master-slave module zelf hebt gemaakt, hoop ik dat je jou schema aan ons prijs wilt geven. ;)
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Leuk gemaakt en lijkt ook mij handig. Ik heb nog wel een vraagje en idee. Wat voor master/slave module (merk en type) heb je gebruikt?
Zelf gebruik ik een onbekende module uit een as-stofzuiger met een max. 2300W slave-aansluiting. Daar had ik ook een rij stekkerdozen op aangesloten. Dat is geen probleem omdat ik maar één machine tegelijkertijd gebruik.
Een idee dat ik zelf aan het uitwerken ben is een zwaarder belastbare stroomkabel monteren op een automatische stroomkabel-oprol-haspel die ik bij HB (een doehetzelf-zaak) heb gekocht.
Wanneer je de master-slave module zelf hebt gemaakt, hoop ik dat je jou schema aan ons prijs wilt geven. ;)

uiteraard wil ik dat, de volgende componenten bij conrad vandaan die ik heb gebruikt:

5x PCE 601.450.01 Veiligheidswandcontactdoos zwart Zwart 230VAC Belastbaarheid (max.) 16 A IP54
1x ABL Sursum 1419190 Stekker met randaarde Rubber 230 V Zwart IP44
1x Kemo Master/slave schakelaar Module 230 V/AC (16A maximaal vermogen)
1x ESKA 520130 Buiszekering (Ø x l) 5 mm x 20 mm 16 A 250 V Supersnel -FF- Inhoud 10 stuks
3x ESKA 508.000 Zekeringhouder Met uittrekhulp Geschikt voor Buiszekering 5 x 20 mm 6.3 A 250 V 1 stuks
1x Signal Construct SWQU08028CR LED-signaallamp Rood 230 V/AC 2.3 mA
1x EMAS MA123 Tuimelschakelaar 250 V/AC 16 A 2x aan/uit/aan IP20 vergrendelend/0/vergrendelend 1 stuks

de systainer had ik al, de elektrakabel heb ik bij de lokale profizaak gekocht, 10 meter 2,5mm2 gereedschapskabel. deze kabel is veel flexibeler dan de standaard verlengkabel.
 
  • Leuk
Waarderingen: Guus Flater

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
zojuist de systainer gespoten met de eerste laag, uiteraard was direct de spuitbus in een keer leeg :(, de clips had ik mijna af dus er moet nog een busje komen:(
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
je herkend het niet weer!

oud:
20160515_082241426_iOS.jpg

nieuw:
20160515_151842452_iOS.jpg

nu alleen nog middelste stekkerdoos groen maken en dan is ie voor nu klaar:cool:
 

Guus Flater

Actieve deelnemer
3 mei 2015
270
35
Eindhoven
NETJES !! Net als nieuw, mooi gedaan. (Toch wel een goede kunststof-primer gebruikt? Anders is als dat mooie werk voor noppes geweest.)
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
NETJES !! Net als nieuw, mooi gedaan. (Toch wel een goede kunststof-primer gebruikt? Anders is als dat mooie werk voor noppes geweest.)

oeps, nee, dat heb ik niet gedaan...
ik weet ook niet of het echt nodig was, tevens was het een uit de hand gelopen probeersel, de systainer kon niet erger worden dan dat ie al was, indien de verf los laat zal ik um afborstelen en met primer behandelen voor het opnieuw spuiten. dan wacht ik ook nog even met de rest spuiten, ik had niet genoeg aan 1 spuitbus, er zijn nog een aantal details die moeten worden bijgewerkt, tevens is de onderkant nog niet gespoten en de binnenkant deels.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Stoer project, dat ziet er strak uit! Domme vraag wellicht, maar is het doel van het master-slave principe nu dat je de groene aansluiting verbind met het geschakelde contact van de stofzuiger, zodat de andere vier contacten de stofzuiger schakelen?

En, was het nu veel voordeliger dan de originele van Festool? :D
 

matrex-online

Actieve deelnemer
27 feb 2013
278
2
ik zou er ook gelijk een aardlekkie inzetten, altijd makkelijk :) Whats next voor erin, klein dab+ radiotje?
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
dankje allen voor jullie lovende reacties!

@klaas, dit klopt idd, de groene is de geschakelde welke ingeschakeld wordt zodra er stroom gaat lopen door één van de zwarte contacten.
of het goedkoper was? in totaal was ik voor de verf 25 euro kwijt, voor de spullen bij conrad was ik 90 euro kwijt.
de stroomkabel koste 30 euro.

dus 145 euro voor de onderdelen. daar komt dan klein gebruik bij van tin, voor het solderen, vloeistof voor solderen, isolatie tape voor om de soldeerpunten en de systainer.

de laatsten had ik allemaal al dus dat scheelde.

indien ik alles moest kopen was ik dus zeker niet goedkoper uit, maar..... dan zou ik 4 stopcontacten hebben ipv 5, geen master slave schakeling, wel een fabriekskwaliteit apparaat. en uiteraard, zelf maken is leuker dan kopen;)

tot nog toe heb ik geen stopcontact in de systainer noch een usb adapter, deze staan wel op de planning.

een radio zou zeker leuk zijn maar ik denk niet dat ik dit er in ga bouwen, ik heb een goede radio in mijn werkplaats en zo vaak werk ik niet buiten de deur. tevens is de vrije ruimte daar te klein voor.

aardlek zou nog wel een optie zijn misschien de volgende fase.
 

Kevin stevens

Nieuw lid
5 feb 2022
1
0
Roermond
Effe een vraag, als je een relais gaat gebruiken of een 'master slave module'. en je doet de stekker andersom in het stopcontact. Werkt deze dan nog wel? En gaat dit gewoon?

Omdat je dan toch de fase en nul omdraait!
 

Guus Flater

Actieve deelnemer
3 mei 2015
270
35
Eindhoven
Ik zou (als ik het nog goed weet) voor de zekerheid een gelijkrichter met zekering voor de 220V AC aansluiting monteren.
Wanneer ik het verkeerd heb, hoop ik snel gecorrigeerd te worden. Vraag het anders voor de zekerheid even aan een electro-installatiebedrijf.
 
Laatst bewerkt:

the duke

Actieve deelnemer
11 jan 2020
144
34
Groningen, stad
Guus waarom een gelijkrichter, je gaat met een gelijkrichter van wissel naar gelijkspanning , al onze 230v apparaten werken op wisselspanning. Ik zie de toegevoegde waarde hier niet van.
 

Stryx

Actieve deelnemer
26 apr 2018
69
32
Eindhoven (Acht)
Nice! Ik heb in mijn eigen vaste systeem nog een (Eltako) nalooprelais ingebouwd zodat de stofzuiger nog 5 seconden naloopt.

Niet zo mooi en draagbaar als het jouwe!
 

Guus Flater

Actieve deelnemer
3 mei 2015
270
35
Eindhoven
Guus waarom een gelijkrichter, je gaat met een gelijkrichter van wissel naar gelijkspanning , al onze 230v apparaten werken op wisselspanning. Ik zie de toegevoegde waarde hier niet van.
Jij hebt gelijk.
Ik ben dus in de war met een andere schakeling die wel altijd correct de juiste spanning op de juiste aansluiting geeft om die master/slave schakeling goed te kunnen aansturen.

Hier een verwijzing/linkje naar een complete zelfgemaakte master/slave schakeling.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.