Zelf montage Hammer c 331

erikyvonne

Nieuw lid
22 dec 2020
2
0
OPROEP:
Heeft iemand ervaring met de Hammer C331 en de zelfmontage.
Ik overweeg er 1 aan te schaffen maar in de offerte zijn de transportkosten met montage wel erg hoog.
Is de montage zelf te doen en is de afstelling wel of niet ingesteld vanuit de fabriek.

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.114
366
Het land van Maas en Waal
Niet echt de juiste plek van het forum voor deze vraag ;)

En of jij in staat bent om zo'n machine zelf in elkaar te zetten en af te stellen, kan je alleen zelf inschatten, dat is voor ons op deze manier niet in te schatten.

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
2.638
1.212
Omgeving Leiden
Hoi,

Ervaring met de montage van deze of zulke machines heb ik niet. Maar als een monteur dat kan en er is geen speciaal gereedschap nodig, dan kan je het vast zelf met wat technisch inzicht ook.
Een montage handleiding is dan wel handig en omdat dat ding uit Oostenrijk komt, zal kennis van de Duitse taal van pas komen.

In de gauwigheid kwam dit naar boven op internet, misschien heb je er wat aan.
handleiding

Misschien kan een bezitter van deze hammer laten weten of er een fatsoenlijke montagehandleiding bij zit.
Ik denk dat de afstelling altijd ter plekke gebeurt. Af fabriek is alleen mogelijk als de machine volledig gemonteerd wordt opgestuurd lijkt me.

Nerflander

Actieve deelnemer
5 feb 2011
291
6
Steenwijk
Ik kocht ooit een nieuwe Felder formaatzaagmachine en die was ook niet in zijn geheel gemonteerd. O.a. de dikke stang waarover de parallelgeleider loopt moest ik zelf monteren en afstellen. Dat luistert heel nauw, het kostte me enkele uren, maar het kwam goed. Trial and error, net zo lang tot het klopt. That's it.

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.861
1.241
Riemst
Voor zover ik me herinner zijn er geen echte montagewerkzaamheden aan. Je moet de oplegtafel op zijn plek zetten (inschuiven in de roltafel en de pen in de draagarm). Maar dat is iets wat je mogelijk regelmatig gaat doen om ruimte te sparen. De geleiders voor de maataanduiding van de afkort en langsgeleider moeten op nul gesteld worden. Maar dat is ook een eenvoudig klusje en moet je regelmatig controleren (in principe telkens als je je zaagblad zaagblad wisselt ). Haaksheid van afkortgeleider, maar is ook regelmatig te controleren.
Schaafinrichting was ok.
Eigenlijk is er geen enkele afstelling die moeilijk is of niet zelf uit te voeren. Gewoon documentatie lezen en volgen volstaat.
Wat bij de eerste opstart wel belangrijk is, is controleren of de draairichting van de motoren juist is. Dit kan je voorkomen door vooraf de stopcontacten te controleren op rechts draaiveld.

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
364
138
Wat si hoog en wil je het risico lopen dat als er wat aan de hand is en je claimt garantie er problemen ontstaan ?
zal je enkele duizenden voor de machine kosten dus wat maakt die paar honderd nog uit dan...

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.861
1.241
Riemst
Niet echt de juiste plek van het forum voor deze vraag ;)

En of jij in staat bent om zo'n machine zelf in elkaar te zetten en af te stellen, kan je alleen zelf inschatten, dat is voor ons op deze manier niet in te schatten.
Een Hammer C3 31 is een electrische machine, dus waarom hier niet op zijn plek?
Of je zelf een machine kan monteren en instellen hangt niet alleen af van je kennis en kunde, maar ook van eventuele nodige gereedschappen en specifieke kennis. Als je bijvoorbeeld een meetklok nodig hebt om de roltafel uit te lijnen wordt het een heel ander verhaal dan enkel winkelhaak en meetlat.
Vraag van TS is terecht en getuigt van (naar mijn mening) gezond verstand.Eerst even informeren en dan beslissen om zo problemen te vermijden.

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.114
366
Het land van Maas en Waal
Een Hammer C3 31 is een electrische machine, dus waarom hier niet op zijn plek?

Wellicht omdat het topic eerst op een andere plek stond en ondertussen door de mods verplaatst is... ;)

Of er speciaal gereedschap benodigd is, had ik niet aan gedacht geef ik direct toe. Dat gezegd hebbende, dat verwacht ik van niet.
Verder is op deze manier, zonder enige kennis van zijn vaardigheden, niet in te schatten of hem dit wel/niet gaat lukken. Vandaar de opmerking.

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.269
665
Noord-Veluwe
Ik heb diezelfde machine en vond het geen probleem om hem te installeren en alles qua afstelling na te lopen. Ik kan je het bestand zelf helaas niet geven, maar als je Googlet op "Hammer Machine Setup Guide", dan vind je een PDF met een heel gedetailleerde beschrijving van hoe je de machine kunt afstellen. Daarmee moet het jou vast ook lukken als je voldoende technisch inzicht hebt en enige ervaring met dit soort machines hebt. Als Google niet helpt, dan vermoed ik dat ze in Barneveld vast wel een kopie voor je hebben.

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.944
1.176
Leeuwarden
Ik heb het topic verplaatst.

Mijn Hammer C3 31 heb ik indertijd zelf geïnstalleerd. Naast de al vermelde af te stellen zaken, is vooral het afstellen van de oplegtafel het meeste werk. Die moet je goed in lijn met de roltafel zien te krijgen. Dat vraagt wat gesleutel aan de as van de zwingarm. De roltafel is vanaf de fabriek al afgesteld en het is niet aan te raden daar aan te gaan sleutelen. Geen speciaal gereedschap nodig gehad. Je moet echter wel wat thuis zijn in het gebruik van dergelijke machines, ik had al ervaring met een Robland combi. Er is een Felder/Hammer forum waar veel info te vinden is.

Fons

Laatst bewerkt:

ivo1952

Nieuw lid
23 dec 2020
16
2
Vorig jaar de C341 zelf geïnstalleerd, wel laten leveren. Vervoerder zeer behulpzaam, pallet met elektrische transpallet tot in het werkhuis (garage) gereden. Combiné zeer goed verpakt. Wel goed je tijd nemen om combiné van de pallet te halen en desgevallend de wieltjes te monteren. Niet te vlug panikeren als er een onderdeel tekort lijkt te zijn, zit soms op de vreemdste plaatsen. Goede Nederlandstalige handleiding is voorzien.

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.944
1.176
Leeuwarden
Inderdaad niet te snel in paniek raken, ik herinner me dat ik de machine wilde starten en het niet deed, bromde maar wat....... Een nachtje over geslapen en toen ontdekt dat er verschillende verborgen beveiligingen op zitten. Bijvoorbeeld de stand van het schuifje dat de klep rond het zaagblad beveiligd, ietsje terug schuiven en hij deed het weer:rolleyes:

Fons

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.238
1.011
Enschede, Twente
Ja, en een erg leuke is de fasen verkeerd, zodat de boel de verkeerde kant opdraait... Makkelijk op te lossen, dat weer wel. (Tussen haakjes: tikje goedkoop van Felder/Hammer dat ze vaak geen stekker meeleveren.)

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.894
605
Inderdaad niet te snel in paniek raken, ik herinner me dat ik de machine wilde starten en het niet deed, bromde maar wat....... Een nachtje over geslapen en toen ontdekt dat er verschillende verborgen beveiligingen op zitten. Bijvoorbeeld de stand van het schuifje dat de klep rond het zaagblad beveiligd, ietsje terug schuiven en hij deed het weer:rolleyes:

Fons
Same here... Mathieu bracht toen de gouden tip voor mij 😄

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.861
1.241
Riemst
Ik denk dat die veiligheidsschakelaars al veel gebruikers tot wanhoop hebben gedreven :LOL:. De machine werkt, je verwisseld het zaagblad en dan alleen brommen... Het schuifje voor de klep van het zaaggedeelte/luikje verticale frees is een smeerlapje. Als je het helemaal omhoog zet werkt de machine niet.

Ja, en een erg leuke is de fasen verkeerd, zodat de boel de verkeerde kant opdraait... Makkelijk op te lossen, dat weer wel. (Tussen haakjes: tikje goedkoop van Felder/Hammer dat ze vaak geen stekker meeleveren.)

Ik vind dit wel begrijpelijk dat ze geen stekker meeleveren. Het zal voor de gebruiker zelden de juiste stekker zijn voor het beschikbare stopcontact. En dan is de draairichting nog niet gewaarborgd. Weinig electriciens controleren of het draaiveld correct (rechts) is na aansluiten. Er zullen genoeg werkplaatsen zijn waar de verschillende machines op een bepaald stopcontact aangesloten moeten worden omdat of de stekker niet past, of de machine verkeerd loopt.

erikyvonne

Nieuw lid
22 dec 2020
2
0
Beste Allemaal,
WAT GEWELDIG DIT FORUM.
IEDEREEN HARTELIJK BEDANKT EN IK LAAT ALLE REACTIES NOG EENS GOED OP ME INWERKEN VOORDAT IK EEN KEUZE MAAK.

Erik

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.861
1.241
Riemst
Beste Allemaal,
WAT GEWELDIG DIT FORUM.
IEDEREEN HARTELIJK BEDANKT EN IK LAAT ALLE REACTIES NOG EENS GOED OP ME INWERKEN VOORDAT IK EEN KEUZE MAAK.

Erik
Indien je hulp nodig hebt, gaat er ongetwijfeld ook wel iemand uit je buurt zijn die je wil helpen. Regio vermelden en hulp vragen!

• Leuk
Waarderingen: erikyvonne

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.