Allereerst dank allen voor het meedenken, ondanks de secundaire discussies over apparatuur.
Afgelopen weekend hebben we de planken geplaatst en de kast in elkaar gezet.
We hebben 4 Woood Tablo tafelbladen met 24 mm dikte (3x 180 cm lang en 1x 220 cm lang) gekocht en op maat laten zagen bij de bouwmarkt, dit gaf het minste snijverlies en was het meest voordelig. Vervolgens hebben we alle planken in de Skylt lak gezet. Afgelopen weekend vervolgens de planken opgehangen (en wel gewoon gekozen voor stukken resthout als ondersteuning, in het eindresultaat is dit niet storend) en de kast met behulp van een Ferm lamellenfrees (en een standaard decoupeerzaag) in elkaar gezet. Daarnaast nog een boormal voor een potscharnier aangeschaft voor het kunnen bevestigen van de scharnieren en het ophangen van de deur.
Allereerst het eindresultaat (nog niet ingericht) van de planken in de nis:
Achter de platenspeler hebben we een klein stukje uitgezaagd voor de bekabeling, de voorversterker ligt uit het zicht onder de onderste plank, net als de tulpstekkers die door de kruipruimte via de meterkast naar het TV meubel loopt die rechts van de deur staat. Hier een foto hoe het achter de platenspeler eruit ziet:
Dan de keukenkast. Dit is de situatie vooraf:
Het was even drie keer meten en rekenen, maar uiteindeijk is het goed gekomen. Lastige punten waren dat zowel de muur links als de richel van de vensterbank niet waterpas waren, evenals de vloer. Daarnaast ook de vensterbank zelf en natuurlijk het stopcontact.
Eerst uitzagen van de linker plank, daarna het frezen van zestien gaten met de lamellenfrees (na ongeveer 20 proefsnedes gemaakt te hebben) en vervolgens het verlijmen van de lamello's gedaan. Bij gebrek aan grote lijmklemmen hebben we het elektrische zit-sta bureau onderstel dat toen nog in de doos zat en er flink in weegt gebruikt om met behulp van de zwaartekracht de lijm te laten drogen. Toen zag de kast er zo uit:
Een dag later hebben we de kast geplaatst, waterpas gemaakt en vervolgens op twee punten in de muur en 1 punt in het kozijn vastgezet. Daarna kon de deur geplaatst worden. De deur was 8 mm te breed, omdat ik geen rekening had gehouden met de plaatsing van de scharnieren voor het openen van de deur. Bij de bouwmarkt is er vervolgens keurig 8 mm af gehaald. Het uiteindelijke resultaat ziet er als volgt uit (nog niet ingericht):
Al met al erg trots op en zeer tevreden met het eindresultaat, want het meter is (op die 8 mm van de deur) helemaal goed gegaan, evenals het laten zagen in de bouwmarkt. De lamellenfrees is echt een superapparaat, waarbij het even wennen is (je moet vooral heel rustig en langzaam frezen) en je goed moet rekenen om op de juiste plek te frezen. Het helpt dat je dan met twee man bent en elkaar waar nodig kan challengen.
Uiteindelijk hebben we een TV meubel gekocht, maar ik had graag met dit hout ook een eigen TV meubel in elkaar gezet, smaakt in ieder geval naar meer! Ik ga denk ik aandringen bij de vrouw om ook een kast voor de bijkeuken zelf te maken (zoiets als
dit of
dit). Ditmaal wel met MDF, en dan verven.