Zelf een zaagtafel maken: OK. Maar welke tafelzaag is het best integreerbaar?

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.321
651
Moordrecht
Ik heb dat ding van Paoson gebouwd icm eens Dewalt 7492 en het is een flinke jongen geworden, maar geen haar op mn hoofd die eraan denkt om daar hele platen overheen te gooien.. power zat, dat is het niet, maar onveilig is het wel. Hele platen met de invalzaag grof op maat zagen. Er zijn zat hulpstukken te krijgen om heel precies te werken, als je dat wil. Daarna op je uitgebouwde zaagtafel/werkbank de rest.

• Leuk
Waarderingen: Superbra

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.744
773
Antwerpen
Het lijkt me dat je nogal gefocussed bent op die zaagtafel, maar ik zou me niet zo vastleggen op een bepaald type. Zie dat je werkbank zo opgebouwd is dat je er een module makkelijk uit kunt nemen en die aan je zaagtafel, die je op dat moment in werkelijkheid hebt aangekocht, specifiek kunt aanpassen.
Zelf ben ik ooit per toeval aan een Inca geraakt en mijn werkplaats daaraan aangepast. Een paar jaar daarna, ook weer per toeval een 2de handse Erika kunnen kopen en mijn werkplaats ook daar weer aan aangepast. Wees flexibel en leg je niet te veel vast.
En door het gebruiken van de machine kom je toch weer aan andere inzichten en zijn aanpassingen meestal weer nodig/gewenst.

• Leuk
Waarderingen: Boktor026 en Wim Kluck

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
623
176
Arnhem - Schaarsbergen
Een Festool CMS module is eenvoudig in te bouwen, maar da's denk ik niet de meest elegante oplossing.

Als je voornamelijk plaatmateriaal gaat gebruiken zou ik naar een zaagoplossing tegen de wand kijken. Er zijn diverse DIY voorbeelden op youtube te vinden.

Ik zou juist eerst een zaagtafel kopen, er een kast onder maken en een compacte werktafel maken met de zelfde werkhoogte. Ik zou me nog niet druk maken over een heel werkeiland, extra rijlanen in- en uitvoegstroken kan altijd nog.

Je kunt beter zo min mogelijk dingen combineren vind ik. Dat verkleint de flexibiliteit van het gebruik.

Triek77

Actieve deelnemer
26 jan 2024
254
185
Schouwen-Duiveland
Dit is mijn werkbank met ingebouwde zaagtafel die ik een paar maanden geleden gemaakt heb.
Zaagtafel is een Dewalt 7492.
Ik heb een stel mechanisme er in gemaakt zodat ik de zaagmachine op vier hoeken perfect vlak kan stellen te opzichte van het werkblad.

Alleen zijn de foto’s van voor de aanpassing. Op de foto’s was hij net klaar maar de praktijk leerde mij dat de tafel doorzakte in het midden. Doorzakken opgelost door en twee extra wielen onder de middelste staanders te monteren. Toen was de tafel weer vlak en zakt niet meer door😬😬🤪🤪

Als je meer info wilt over hoe en wat stuur je maar een privé berichtje.

IMG_7169.jpegIMG_7174.jpeg

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.