Zelf domino's maken

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.641
3.334
Is hetzelfde met koekjes. Die zijn ook van geperste pulp gemaakt. Als ik verbinders van hardhout maak, heb ik nooit dit soort problemen.

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
407
154
Zuid Holland
Is hetzelfde met koekjes. Die zijn ook van geperste pulp gemaakt. Als ik verbinders van hardhout maak, heb ik nooit dit soort problemen.
Domino's zijn vziw niet van pulp gemaakt, je ziet de houtnerf lopen.
ik woon vlak bij zee, toch vrij vochtig en de domino's liggen in een ongeisoleerde schuur. Nog nooit behoefte gehad om ze te verwarmen oid.

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.906
911
Enschede
ingoogni.nl
Ik heb me wel eens afgevraagd hoe ze dat patroon aan de platte kanten er in krijgen. Ik kan me voorstellen dat dat er tussen twee geprofileerde stalen walsen in geperst wordt, preegen, embossen. De proef op de som zou zijn om een domino in een glas water laten drijven.

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.172
1.121
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Eruit, want anders worden de domino's niet warm (de magnetron verwarmt vocht, niet per se droog materiaal). Ook zal een vochtig houtje dat warm wordt vocht afgeven aan een verder droge omgeving.
Da's een wijdverbreid misverstand, dat magetronstraling (radiogolven met een bepaalde golflengte) specifiek water verwarmen. De golflengte van een magnetron exciteert willekeurige moleculaire rotatiefrequenties, en verwarmt daardoor alles wat je in het pad van de straling zet. Sommige materialen reageren sterker dan andere, maar alle moleculen met een dipool worden opgewarmd door de microgolfstraling. Zie ook Microwave oven - Wikipedia

Dus magnetron is geen optie en je moet nadenken over de opslag van de domino's, deuvels, lamello's en koekjes.
Niet in de badkamer, maar in een afgesloten bak of iets dergelijks.

Is dit correct samengevat?

Het zelf maken kan leuk en kostenbesparend zijn, hoewel een freesbit ook geld kost wat moet worden afgewogen.
Voor mij persoonlijk denk ik dat ik stokken gaat kopen, die van Festool of die in mijn eerdere post.
Ik gebruik dit niet zoveel en puur hobby matig.
Wat ik kan voorstellen als je er heel veel van gebruikt dat het dan interessant kan zijn om de stokken te maken, aan de andere kant als je het veel gebruikt zakelijk, dan kan je het ook in de opdracht berekenen denk ik.

Ik zit een beetje op de wipstoel om een Festool Domino machine te kopen, dus wel een interessant topic.

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
407
154
Zuid Holland
Da's een wijdverbreid misverstand, dat magetronstraling (radiogolven met een bepaalde golflengte) specifiek water verwarmen. De golflengte van een magnetron exciteert willekeurige moleculaire rotatiefrequenties, en verwarmt daardoor alles wat je in het pad van de straling zet. Sommige materialen reageren sterker dan andere, maar alle moleculen met een dipool worden opgewarmd door de microgolfstraling. Zie ook Microwave oven - Wikipedia
Grappig, dank weer wat geleerd.

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.837
565
Ik zit een beetje op de wipstoel om een Festool Domino machine te kopen, dus wel een interessant topic.
Ik heb nu denk ik een 8-tal jaar een DF500 in gebruik, het blijft mijn favoriete 'kleine' machine. Nog nooit een mankement vertoont, al in enorm veel projecten gebruikt, heel precies, snel, repetitief,... Ik kan er letterlijk geen slecht woord over zeggen. Qua ergonomie is het handvat van de 700 beter, maar verder...

Zelf gebruik ik altijd de domino's van Festool zelf. De tijdswinst die je maakt bij je eigen projecten praten de prijs helemaal goed, en zoals je zelf al aanhaalt reken je ze bij opdrachten gewoon door (net als een toeslag per gebruikte machine)

Als je er werk voor hebt, is er geen twijfel mogelijk. Kopen.

• Leuk
Waarderingen: rinus en Ambidexterity

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.169
608
Noord-Veluwe
Ik sluit me gehaal aan bij wat @Petrolhead schrijft.

Mocht je inderdaad voor een DF500 (of 700) gaan, dan kan ik je aanraden om een setje domino's, waarvan je de uitstekende ribbel aan de zijkanten hebt geschaafd, apart te houden. Normale domino's gaan namelijk nogal stroef uit de freesgaten. Bij het testen van je constructie, dus voordat je gaat lijmen, is dat nogal hinderlijk. Daarom heb ik altijd een setje, zichtbaar gemarkeerde, domino's die daar geen last van hebben in een bakje apart klaar staan. Dat maakt een mock-up echt veel fijner om te doen.

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.837
565
Ik sluit me gehaal aan bij wat @Petrolhead schrijft.

Mocht je inderdaad voor een DF500 (of 700) gaan, dan kan ik je aanraden om een setje domino's, waarvan je de uitstekende ribbel aan de zijkanten hebt geschaafd, apart te houden. Normale domino's gaan namelijk nogal stroef uit de freesgaten. Bij het testen van je constructie, dus voordat je gaat lijmen, is dat nogal hinderlijk. Daarom heb ik altijd een setje, zichtbaar gemarkeerde, domino's die daar geen last van hebben in een bakje apart klaar staan. Dat maakt een mock-up echt veel fijner om te doen.
Inderdaad (y) Even met een beitel die ribbels wegsteken kan ook, en vervolgens luchtdicht bewaren.

• Leuk
Waarderingen: Ambidexterity

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.172
1.121
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Dus magnetron is geen optie en je moet nadenken over de opslag van de domino's, deuvels, lamello's en koekjes.
Niet in de badkamer, maar in een afgesloten bak of iets dergelijks.
Als je doelt op mijn opmerking over hoe een magnetron werkt: nee, niet goed samengevat. Hoewel magnetronstraling niet 'specifiek' op water werkt is water, als polair molecuul wel vatbaar voor temperatuursverhoging door magnetronstraling, en zelfs als dat niet het geval was dan zou verhitting van andere onderdelen het water in (in dit geval) een domino verwarmen, en laten verdampen. Dus je zou wel degelijk natte dominos kunnen drogen in een magnetron. Overigens zou ik za dan liever gewoon in een oven leggen - snel verhitting van een echt natte domino in een magetron zou mogelijk tot 'exploderen' van die domino kunnen leiden? Is wellicht niet een heel groot risico, maar zeker niet verwaarloosbaar...

• Leuk
Waarderingen: Ambidexterity
@henkverhaar, Bedankt voor je uitleg, hoewel 'exploderen' heftig klinkt snap ik de strekking van je verhaal.

@Petrolhead & @hdv, Ik zit te denken aan de 700 omdat ik ook dieper en zwaarder soms wil gaan.
Of ik er werk voor hebt, nee, niet direct, het is wel een beetje hobbymatig.
Maar ik heb wel een aantal projecten in en om het huis/bedrijf in de planning staan waar de machine goed van pas komt.
Ik koop hem zakelijk, dus de BTW kan ik er van af trekken en een stukje weg schrijven op de winstbelasting.
Ik heb een machine verkocht voor een druk techniek waar we mee zijn gestopt, dus kan ik mooi de machine van kopen.

De tip over een extra pas setje is wel goed, dat ga ik zeker doen (y)

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.169
608
Noord-Veluwe
Denk heel goed na over de keuze voor een DF500 of een DF700. De DF700 kan inderdaad veel grotere domino's verwerken. Maar die machine is ook een stuk grotere, lomper, en duurder. Er zijn mensen die de DF700 veel prettiger in de hand vinden liggen, maar daar heb ikzelf geen last van. Het is daarom waarschijnlijk een heel goed idee om eerst eens te kijken of je ergens beide machines in de hand kunt houden. Dan kun je voelen wat voor jou het fijnste is.

De DF700 is absoluut een schitterende machine, maar als je niet gaat beginnen aan het maken van echt grote objecten als deuren, poorten, e.d., dan is de DF500 in de meeste gevallen goed genoeg. Laat ik het zo stellen: in al die jaren dat ik er een heb heb ik nog nooit gedacht "had ik maar een DF700". En ik heb toch echt wel het een en ander gemaakt waarbij deze machine van pas is gekomen. Voor meubilair als kasten en tafels is de DF500 absoluut toereikend.

Je hebt extra hulpstukken om ook kleine domino's te kunnen verwerken met de Domino XL, maar dat is niet echt waar zowel de machine als de kleinere freesjes op gebouwd zijn.

Kortom, misschien kun je geld in je zak houden door voor de DF500 te kiezen.

• Leuk
Waarderingen: henkverhaar en mink

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.837
565
Ik heb de DF700 nog niet getest met kleine freesbits, maar ik deel het vermoeden dat hij te groot/lomp/zwaar gaat zijn voor het gebruik daarvan. Zeker bij het werken in hoeken van 45 graden is het een hele opgave om het ding stabiel te houden tijdens het frezen. Op het forum ga je een aantal vrij uitgebreide topics terugvinden over de verschillen tussen de twee. Ik ben akkoord met hdv, voor grote poorten of deuren of... is het een schitterende machine. Voor al de rest blijft de DF500 een alleskunner (y)

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
407
154
Zuid Holland
Als je doelt op mijn opmerking over hoe een magnetron werkt: nee, niet goed samengevat. Hoewel magnetronstraling niet 'specifiek' op water werkt is water, als polair molecuul wel vatbaar voor temperatuursverhoging door magnetronstraling, en zelfs als dat niet het geval was dan zou verhitting van andere onderdelen het water in (in dit geval) een domino verwarmen, en laten verdampen. Dus je zou wel degelijk natte dominos kunnen drogen in een magnetron. Overigens zou ik za dan liever gewoon in een oven leggen - snel verhitting van een echt natte domino in een magetron zou mogelijk tot 'exploderen' van die domino kunnen leiden? Is wellicht niet een heel groot risico, maar zeker niet verwaarloosbaar...
Wellicht is poffen culinair een betere term dan exploderen? :)

Dat gezegd hebbende : DF500 is geen goedkoop apparaat maar een van de betere investeringen die ik gedaan heb. Nauwkeurig en snel.

• Leuk
Waarderingen: rinus

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.