Ben zelf opgeleid in de metaal eind jaren 80 en als je niet deed zoals het moest kreeg je gewoon een duw en van kom hier en ik doe het je nu voor en en jij doet het daarna precies zoals ik je het voor deed,maar voor deze lui had je gewoon respect omdat je wist dat het op en top vaklui waren en die jou wilden sturen in die richting.
Denk dat je meer dankbaar bent van zo een aanpak en je later zegt,wat ben ik blij dat ik zoveel geleerd heb van die vaklui,dan dat ze je je stroop aan de mond smeren en je in het diepe gooien en eigenlijk laten verzuipen en je een zogenaamde vakman wordt van 13 in een dozijn.Liever een spartaanse opleiding en na je leertraject een op en top vakman zodat je nergens meer van schrikt ipv in de stress te schieten.
Ik vertelde ook al dat ik een opleiding draaien/freezen had gedaan en inderdaad eind jaren tachtig was dat en hier wordt dan gezegd dat de spartaanse methode heel goed was maar daar ben ik het niet mee eens in dit geval.
Het waren bij mij oude mannen uit de metaal die het wel fijn vonden om iedereen te laten zweten en of je nou jong of een man van 50 was; iedereen werd behandeld als een klein kind alsof die nog nooit in het bedrijfsleven had gezeten.
In mijn ogen niet de beste want nogal ongenuanceerde aanpak die voor sommigen misschien werkt maar zeker niet bij mensen die zelf al een jaar of 25 hadden gewerkt, dan heb je niet met een stel pubers te maken maar met volwassenen die een serieuze omscholing komen doen.
Ik heb staan zweten af en toe in de opleiding van draaier/freeezer en soms was dat goed om ervaring op te doen en te leren doorzetten maar aangezien ik zelf wel iets wist van lesgeven kan ik wel zeggen dat in die praktijk gerichte opleidingen het niveau van lesgeven niet altijd geweldig was en als je dan ook nog zo nu en dan als een puber behandeld werd terwijl ik al meer dan 15 jaar had gewerkt dan kan ik alleen maar zeggen dat voor de praktijk was het goed misschien maar het waren daar mensen die verder niet echt nadachten over hoe je didactisch gezien het beste rendement haalde.
Voor mij heeft in ieder geval de standaard manier van ik ben de leraar en jij weet niets nooit gewerkt, je moet naar elk persoon kijken en je inleven in wat die persoon nodig heeft en dat wordt in dat soort kringen niet altijd gehanteerd alhoewel het tegenwoordig wel wat beter is dan misschien een jaar of 30 a 40 geleden toen de spartaanse methode nog wat gebruikelijker was en schijnbaar vinden sommige mensen op dit forum dat de 'harde' aanpak nog steeds de beste is.
Ik heb vroeger ook dit soort 'leermeesters' in Landmacht stijl gehad. Ik laat ze graag in de waan dat hun aanpak de reden is dat vakmensen uiteindelijk goed op hun plek komen. Forget it. Je levert als leermeester slechts een beperkte bijdrage als je dit soort lesmanieren erop na houdt. Je fikt inderdaad snel de niet-doorzetters af. Vooral trots op zijn en tegen je maten in de kroeg vertellen. Maar sta er ook bij stil dat iemand die niet om kan gaan met jouw old school stijl, toch een prima vakman kan worden.
Wat de opmerking Landmachtstijl betreft wil ik wel het volgende zeggen; ik ben zelf rijinstrukteur bij de Landmacht geweest vanaf 1979 tot en met 1983 en er waren een aantal collega instrukteurs die het zogenaamde stokje hanteerden waarmee ze op het dashboard sloegen op de momenten van op- en terugschakelen want zoals ouderen waarschijnlijk nog wel weten; vroeger moest je op toeren schakelen want alle voertuigen bij de Landmacht hadden ongesychroniseerde versnellingsbakken.
Zo hadden de oudere rijinstrukteurs dat weer van de nog oudere instrukteurs geleerd en dat was 'normaal', beetje afknijpen in het leger hoort erbij tenslotte.
Dat daarbij soms ook geschreeuwd werd was voor sommigen vrij normaal, ik was een van de weinigen bij de compagnie die geen stokje hanteerde en dat ook niet wilde.
Mijn idee is ipv ongenuanceerd les geven kijk je met wat voor mens je te maken hebt en daar pas je je manier van lesgeven op aan ipv niet nadenken en het zo doen zoals het altijd ging.
Bij didaktiek geldt dat stof overbrengen het beste gaat in een veilige setting want dan neemt de leerling het beste op en dat betekent dat je je aanpast aan de leerling ipv andersom.
Sommige moet je aanmoedigen en sommige moet je afremmen.
Bij sommige maak je grapjes en bij sommige moet je duidelijke grenzen aangeven.
En ook ik liet de bijdehandte jongens wel'ns vastlopen als ze dachten het weer beter te weten, die hebben dat op dat moment even nodig zodat ze daarna wat aannemen van je.