Zaagvriendelijk nestkastjes ophangen

gdalfsen

Nieuw lid
1 mrt 2019
7
18
De huidige rage om nestkastjes op te hangen om de mezenstand te bevorderen ter bestrijding van de processierups, zal de komende 40 jaar menig zaagmeester tot verwensingen brengen.

In ons bosperceeltje hangen al jaren een tiental nestkastjes. De laatste 5 jaar zijn een aantal bomen gekapt ten behoeve van uitdunning. Het hout van die bomen hebben we laten verzagen naar balken en planken. Achtergebleven schroeven waarmee de nestkastjes werden opgehangen, hebben tot dusverre drie zaagbladen gekost.

Hieronder een foto van een kersenstammetje waar de zaag een schroef geraakt heeft. Zie ook de verkleuring in het hout vanwege de roestende schroef.

gpd050-20210320_122355.jpg

Ik heb een uitgebreider blog-artikel hierover geschreven hoe je nestkastjes op een zaagvriendelijke manier kunt ophangen, als ze per sé in een boom moeten hangen. Zie hiervoor de pdf als toegevoegd bestand.
 

Bijlagen

  • gpd05002.pdf
    1,2 MB · Weergaven: 158

Roel22

Post veel
27 feb 2017
906
315
Zeer goede oplossingen die je hebt bedacht.
Wij hebben een flink aantal nestkasten en hangen ze bij voorkeur in bomen.
Dat doen we dan met spanrubbers waarmee b.v. de zeilen van opleggers worden vastgezet.
Die gaan ettelijke jaren mee en de boom mag groeien, de rubbers geven wel mee.
 

ewoudk

Actieve deelnemer
16 apr 2013
305
9
Bollenstreek
Helder verhaal, leuk geschreven en je draagt goede alternatieven aan! Mocht ik een iets aan een boom gaan hangen dan ga ik je alternatieven zeker gebruiken!
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
@gdalfsen
Is het mss mogelijk dat je een schermafbeelding maakt van deze onbekende pdf zodat ik (en anderen) deze niet hoeven te downloaden?

Alvast bedankt!
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Hier zijn enkele honderden nestkastjes gehangen, maar waarschijnlijk met een gewone schroef....... 🙁
Ik heb het bestandje gelijk maar even doorgestuurd, zodat er in de toekomst rekening mee kan worden gehouden en de reeds opgehangen kastjes veranderen:p
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
in plaats van een gat rond 7 te boren kan je ook groter gat boren daar een kunstof plug in drukken en dan de nylon schroef er in zetten.
deze bijvoorbeeld voor m6 en m8


als je een lat achter het kastje bevestig kan je hem eenvoudig vastmaken onder en boven het kastje .
dan blijft hij recht hangen.
 

gdalfsen

Nieuw lid
1 mrt 2019
7
18
Zeer goede oplossingen die je hebt bedacht.
Wij hebben een flink aantal nestkasten en hangen ze bij voorkeur in bomen.
Dat doen we dan met spanrubbers waarmee b.v. de zeilen van opleggers worden vastgezet.
Die gaan ettelijke jaren mee en de boom mag groeien, de rubbers geven wel mee.
@Roel22 : Kun je misschien een foto plaatsen van een kastje dat je met die rubbers hebt opgehangen?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.