Zaagtafel of invalzaag

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.432
317
omgeving Rotterdam
Voor een budget van €100 zou ik kijken naar een GTS190 van BOSCH. Was mijn eerste zaag en met een goed blad een fijne cirkelzaag. Liniaal heb ik met zelf gemaakt met twee dunne stroken mpx, YT is your friend I would say.
Veel vermogen, nauwkeurig en relatief grote zaagdiepte.
Persoonlijk loop ik met een grote boog om de merken van ACTION, LIDL, ALDI, etc heen. Ik koop goed gereedschap en dat kan ik dan jaren gebruiken. Uiteindelijk krijg je dan alle waar naar zijn geld.
Ook al is het voor mij allemaal "hobby", als ik elke zaagsnede 3 keer moet nameten is de lol er snel vanaf. Ook mijn tijd is beperkt met een jong gezin en drukke baan.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.298
3.436
Gaanderen
Het klein zagen van platen is goed te doen op een diy mft tafel met een invalzaag. Later komt er wel een tafelzaag of formaatzaag bij. Zelf hen ik beide. Helaas heb ik geen ruimte voor een formaatzaag. Ik heb vandaag plaatmateriaal op maat besteld. De platen waren te groot om ze te bezorgen. 280cm x210 cm of zoiets. Nu heb ik bij de kou ook geen zin om buiten te gaan zagen hoor. Wel zit er verschil in wat je met een invalzaag als resultaat krijgt en bij goede zagerij. Ik vind het resultaat vaak niet wat nauwkeuriger en zuiverder.

mbruijn

Actieve deelnemer
22 jul 2012
80
22
Teteringen
Ik heb toentertijd gekozen voor de Scheppach PL55 met 2x 1400mm liniaal. Ik heb toen niet meteen de duurste zaag gekocht omdat ik nog niet zeker wist hoe vaak ik deze ging gebruiken. Ik heb uiteindelijke met de zaag vele honderden meters gemaakt en ben nog steeds tevreden met de zaag. Wel belangrijk om er een goed zaagblad op te zetten, maar dat geldt voor elke zaag en een keer de splinterstrip vervangen. Voor mij voldoet deze zaag nog en ik kan er op de mm nauwkeurig mee zagen. Als ik nu een nieuwe zou moeten kopen zou het waarschijnlijk weer dezelfde worden, aangezien de zaag voor mij veel waarde voor zijn geld had. Een duurdere zal ongetwijfeld iets beter zijn, maar ik weet niet hoe ik daarvan zou profiteren.

Infinity

Actieve deelnemer
26 sep 2019
226
28
Twente
Hier ook een tevreden scheppach gebruiker.
Wel het zaagblad vervangen door een ecotools exemplaar.
Had een set met 2 700mm linealen, en heb er laten een 1400mm lineaal uit 1 stuk bij gekocht.
Dit volstaat over het algemeen voor al mijn hobby werk.
Tuurlijk is het geen festool, maar voor mijn toepassingen voldoende.
Zorg dat je een houthandel vind met een formaatzaag dat je daar al de plaat op kunt laten delen. Scheelt heel veel gesjouw.

Belgje

Actieve deelnemer
Dag allen,

nuttige adviezen, waarvoor dank!
Ik laat nu mijn platen ook meestal al op maat zagen of in kleinere stukken in de houthandel of bij de doe het zelf, zodat ze in mijn auto passen. Dan kan ik op de avondschool op de paneelzaag verder werken. Vervelend is dat we dit jaar maar om de 2 weken les hebben ipv elke week... Deze week zit er dan ook nog een week schoolvakantie tussen... zo schiet ik niet op natuurlijk.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.