Zaagtafel of invalzaag

Belgje

Actieve deelnemer
Hallo,
Ik kan maar niet beslissen of ik een invalzaag of een tafelzaag zou kopen.... Mijn voorkeur gaat eigenlijk uit naar een tafelzaag.
Mijn grootste probleem is dat ik thuis geen werkplaats en opbergruimte heb. Ik werk op mijn terras als het mooi weer is. Dus ik moet mijn materiaal altijd uithalen en terug opbergen. Ik heb eigenlijk geen plaats voor een tafelzaag met onderstel.
Mijn volgende projecten thuis zijn allemaal maatkasten (berging, grote boekenkast van 3x3m, en kasten op zolder).
Een invalzaag met geleider zou dus een goed alternatief kunnen zijn.
Ik heb op de avondschool ook toegang tot grotere machines.

Advies? Tips?
Klein budget voor een hobbyist....

Bub

Actieve deelnemer
24 nov 2020
46
23
Twente
Hey Belgje,

Ik ben zeker geen prof en hobby ook maar wat, maar zo te lezen zitten we beide beetje in dezelfde situatie. Ik heb een tafelzaag en een invalzaag (Makita SP6000J1X met twee linialen van 1400mm ), maar ik gebruik bijna altijd mijn invalzaag. Je moet wel iets meer meten om precies haaks te zagen, dus een goede winkelhaak, potlood en rolmaat zijn geen overbodige luxe. Misschien een puntje, het is wat onhandig met een invalzaag korte stukjes te zagen. Bijvoorbeeld een plankje van minder dan 5-10 cm breed.

Ik weet niet of je volgende projecten uit plaatmateriaal gaat halen, maar dan is een invalzaag helemaal fijn. Zeker als je in je eentje een plaat moet zagen dat is echt hel in mijn ogen.

Maar zoals gezegd er zijn hier vast pro's die dit al veel langer doen. Maar ik ben plus 1 voor de invalzaag.

Mvg Bub

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Belgje

Belgje

Actieve deelnemer
Inderdaad, mijn volgende projecten zullen voornamelijk plaatmateriaal zijn en ik werk thuis alleen (Mijn man heeft daar geen geduld voor haha) . In dat opzicht is een invalzaag idd beter.

Heb je wel eens met je invalzaag sleuven gezaagd in je platen? Dus niet helemaal door?

Bub

Actieve deelnemer
24 nov 2020
46
23
Twente
Hey Belgje,

Ja heb ik wel eens gedaan, werkte prima. Moet wel zeggen dat ik het meestal met een bovenfrees doe. Mits de sluif breedte dat toelaat natuurlijk.

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.920
1.097
Omgeving Eindhoven
Ik heb zowel een zaagtafel als invalzaag, en gebruik beiden vaak.
De invalzaag voor groter plaatmateriaal, om het op te delen tot handzame stukken. Want op een beetje normale tafelzaag (natuurlijk uitgezonderd de profjongens met grote roltafel) is een grote plaat niet te zagen, die zijn veel te groot. Qua breedte dat de geleider aan de kant kan, maar ook omdat de plaat gewoon te groot en te lomp is om over de tafel te schuiven.

Kleinere stukjes laat zaag ik daarentegen wel graag op de zaagtafel. Als ze passen op de verstelkaanslag en smal genoeg zijn voor de geleider, is dat de makkelijkste manier van zagen. Dan zijn ze zonder veel meetwerk haaks en parallel te zagen, iets wat met kleinere stukjes moeilijker is met een liniaal.

Iedere invalzaag is in hoogte in te stellen. De ene wat makkelijker dan de andere. Dus daar zijn prima sleuven mee te zagen. Alleen als de sleuven breder moeten worden, dan ben je wel even aan het zagen + je moet er rekening mee houden dat de bodem van de groef niet 100% glad wordt; er blijven ribbels in zitten.

Een tip voor de kleine ruimte: zet alles op wielen zodat je het makkelijk naar binnen en buiten rolt, en na de klus zonder veel moeite tegen de muur aan schuift.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.874
2.480
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik heb eigenlijk geen plaats voor een tafelzaag met onderstel.
Mijn volgende projecten thuis zijn allemaal maatkasten (berging, grote boekenkast van 3x3m, en kasten op zolder).
een invalzaag (mét geleider) en een tafelzaag (met onderstel) zijn 2 uitersten
een invalzaag neem je makkelijk mee van de berging naar je terras
zo'n zaag dient vooral om grotere lengtes te zagen
heb je geen plaats voor een tafelzaag met onderstel, dan is eentje zonder onderstel wel een alternatief
ook die kan je makkelijk verplaatsen, en je kan ze op de keukentafel plaatsen
de algemene vragen zijn: ga je vooral met plaatmateriaal of massief hout werken, wat ga je zelf zagen versus laten zagen, en welke bewerkingen ga je uitvoeren ?
dat zal jouw keuze bepalen
een ander type zaag is een afkortzaag
en ik veronderstel dat je op alles een stofzuiger aan zal sluiten
zit je op avondschool, dan kan je daar alle machines uitproberen

stav

Actieve deelnemer
4 jan 2019
68
40
Staden
Ik ben zo'n beetje met het zelfde idee gestart met de hobby. 7 jaar terug een nieuwbouw gekocht en waar ik kon maatkasten gemaakt. De eerste waren met een cirkelzaag die ik nog had liggen. Dat lukte wel maar ging niet makkelijk en vlot. Ik heb wel een garage maar die wordt ook nog voor andere zaken gebruikt en met die cirkel zaag lag alles direct onder een dikke laag stof. Dus ook verder gekeken naar een betere zaag en met dezelfde vraag gezeten. En dan kom je uit op wat zaag je het meest? En voor mij was dit maatkasten = aan zijwanden +2m in diepte zagen en dan de hoogte afkorten. als uw kast 40cm diep is kan je dit wel op een zaagtafel maar als uw kast bv. 230cm hoog is en je wil op die maat afkorten moet je dit al niet meer proberen op een kleine zaagtafel.
Ik heb ondertussen wel beide, zaagtafel en invalzaag maar voor maatkasten neem ik altijd mijn invalzaag. En voor het gemak van zagen met een invalzaag heb je nog 2 schragen, 2 balken en een plaat mdf nodig. Dit valt ook nog eens relatief gemakkelijk op te bergen. Die plaat mdf heb ik gezaagd op 220x80 en heb de lengte nog eens opgedeeld in 2 delen zodat ik dit vlot kan rondsleuren. Op de schragen schuiven ze in mekaar met deuvels zodat je altijd weer vlak uit komt.

mbruijn

Actieve deelnemer
22 jul 2012
80
22
Teteringen
Ik heb dezelfde afweging een paar jaar geleden moeten maken en uiteindelijk ook eerst een invalzaag met liniaal en een compacte afkortzaag gekocht vanwege ruimtegebrek. Invalzaag met name voor met name plaatmateriaal en afkortzaag uiteraard voor het afkorten. Enkel voor schulpen van mis je dan gereedschap. Ik verzamel nog weleens massieve houten tafelbladen waar mensen vanaf willen en maak hier zelf een meubel van. Balkjes zagen van een tafelblad lukt nog wel met een invalzaag.
Sinds een week wel de gelukkige eigenaar van een goede tafelzaag. Het maakt sommige dingen toch net iets gemakkelijker, maar het was zeker niet onmogelijk zonder tafelzaag. De tafelzaag die ik nu overigens heb is nog wel redelijk compact. Ik kan hem op zijn kant gemakkelijk opbergen in de garage.

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.432
317
omgeving Rotterdam
Ik heb dezelfde afweging een paar jaar geleden moeten maken en uiteindelijk ook eerst een invalzaag met liniaal en een compacte afkortzaag gekocht vanwege ruimtegebrek. Invalzaag met name voor met name plaatmateriaal en afkortzaag uiteraard voor het afkorten. Enkel voor schulpen van mis je dan gereedschap. Ik verzamel nog weleens massieve houten tafelbladen waar mensen vanaf willen en maak hier zelf een meubel van. Balkjes zagen van een tafelblad lukt nog wel met een invalzaag.
Sinds een week wel de gelukkige eigenaar van een goede tafelzaag. Het maakt sommige dingen toch net iets gemakkelijker, maar het was zeker niet onmogelijk zonder tafelzaag. De tafelzaag die ik nu overigens heb is nog wel redelijk compact. Ik kan hem op zijn kant gemakkelijk opbergen in de garage.
Ik heb veel gemaakt met mijn cirkelzaag, vorig jaar een invalzaag en afkortzaag gekocht en daar mee gewerkt. Nu moet ik in huis een boekenkast, leidingkoof en keukenkast maken. Ik heb de GTS 10xc van mijn broer nu te leen om alles op de juiste maat te zagen.
De platen 9 en ,18mm mpx heb ik door de houthandel al globaal op maat laten zagen waardoor alles handzamer is. Door de tafelzaag is met name het zagen van gelijke stukken zoveel sneller t doen

Belgje

Actieve deelnemer
ja, ik denk dat een invalzaag de meest logische keuze is op dit moment. Een afkortzaag heb ik ook al, maar daar ben je niet zoveel mee om kasten te maken.
Iemand ervaring met deze Metabo?

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.432
317
omgeving Rotterdam
De zaag waar je naar verwijst is geen invalzaag, maar een gewone cirkelzaag. Je zou het bij deze selectie kunnen proberen:
Zoeken

Ik heb zelf een GKT55GCE en ben er heel blij mee.

• Leuk

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.343
510
Klopt die heeft geen inval functie maar lang niet iedereen gebruikt die
(en ook zonder dat mechnisme kan je invallen maar is dat wel iets dat je even moet leren en niet voor iedereen weggelegd).

Mij voorkeur gaat uit naar een tafelzaag voor alles waar ik meer dan 1 van nodig hebt.
maar voor grote platen heb je ruimte nodig rondom je zaag nodig.
en als je het alleen doet een afvoer blad waarop de plaat stabiel zonder hulp blijft leggen.
met zijn tweeën kan het prima op een klein tafeltje.

• Leuk

Belgje

Actieve deelnemer
ik denk dat ik op zich genoeg heb aan een machientje zoals deze powerplus maar ik wil wel graag een geleiderail waar de invalzaag op past, dat is toch nog net iets preciezer.

stav

Actieve deelnemer
4 jan 2019
68
40
Staden
Grootste voordeel van een invalzaag tov een cirkelzaag vind ik de diepte afstelling. Die gaat zoveel preciezer zeker als je groeven wil maken voor een 3mm achterbord ofzo. En om 2 of meer gelijke lengtes te zagen maak je dan toch gewoon een stopblokje dat je met een lijmklem vast zet.

• Leuk

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.343
510
@boertje125
mijn man heeft geen geduld voor zo'n dingen dus ik werk liever alleen. Dat is beter voor de huiselijke vrede, haha
ik zaag meestal alleen en heb met mijn twee meter en 100 kg ook geen moeite met een plaat van 18mm.
maar als er hulp is van iemand die snapt hoe je met zijn tweeën zaagt is dat wel makkelijker
en lichter werken
dan hoeft je niet na elke snede om de tafel heen te lopen om de plaat op te halen voor de volgende strook.
een slede gebruik ik alleen om af te korten op de zaaktafel

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.874
2.480
Klein-Brabant, Vlaanderen
ik denk dat ik op zich genoeg heb aan een machientje zoals deze powerplus
elke aankoop van gereedschap is een evenwichtsoefening
wil je kasten maken, én wil je dat netjes doen, dan heb ik grote twijfels bij zo'n machientje
je noemt het duidelijk 'tje'
ik zou de platen in de avondschool laten leveren + ze daar op maat zagen
alternatief: voor de kleine meerkost kan je de platen voor een kast door een goeie vakhandel op netto-maat laten zagen
een standaardtip in dit verband
je hoeft geen schrik te hebben dat we met bosjes bij jou op de koffie zullen komen
het is altijd handig om in jouw profiel je regio/woonplaats te zetten
daardoor kunnen andere collega's inschatten of het nuttig/de moeite waard is om jou bij vragen waar de afstand een rol speelt, met raad en eventueel daad bij te staan

• Leuk
Waarderingen: Belgje en mk23

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.432
317
omgeving Rotterdam
elke aankoop van gereedschap is een evenwichtsoefening
wil je kasten maken, én wil je dat netjes doen, dan heb ik grote twijfels bij zo'n machientje
je noemt het duidelijk 'tje'
ik zou de platen in de avondschool laten leveren + ze daar op maat zagen
alternatief: voor de kleine meerkost kan je de platen voor een kast door een goeie vakhandel op netto-maat laten zagen
SNIP
Ik heb voor de twee projectjes thuis, alles door de houthandel inderdaad op 2cm nauwkeurig laten zagen, zodat ik het hier alleen nog op de exacte maat hoef te brengen. 5 platen 18mm en 5 platen 9mm verzaagd voor €30 is niet slecht. De losse platen had ik nooit in de garage kwijt gekund en dan ook nog moeten werken aan de kasten.

• Leuk

bakkiet

Actieve deelnemer
25 aug 2018
90
22
Dordrecht
Ik heb ooit deze Scheppach gekocht, heb hem ook nog liggen, maar voor langere zaagsnedes werkte deze niet fijn. Ik gebruik hem ook nooit meer, want ik heb uiteindelijk een Makita SP6000J invalzaag gekocht. Die werkt echt prettiger. Ik vond het mechanisme erg zwaar om tegelijk naar beneden en vooruit te duwen zonder dat ik ging zwenken (lichte speling op de rail), ook al had ik een geleide rail. Dat heb ik met de Makita absoluut niet. Nu is het natuurlijk wel een ander machientje dan jij linkte, maar ik zou het niet aandurven. Owja, die kleintjes kunnen ook niet in verstek zagen.

Je zou kunnen wachten tot deze weer beschikbaar is als je budget rond de 100 euro is (Parkside invalzaag)

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.