"het kost wat, maar dan heb je ook wat"
Gisteren heb ik mijn bestelde Bosch GTS 10 XC uit mogen pakken. Kan niet anders zeggen dan dat ik erg onder de indruk ben van de solide afwerking en toch ook wel van de grootte en bruikbaarheid van het geheel. Heb er nog niet echt serieus mee gewerkt natuurlijk, maar waar let je op als je net gaat 'spelen' met je nieuwe spulletje: de lineaal zit rotsvast en haaks in de geblokkeerde stand, schuift daarentegen boterzacht als hij los staat, en hij is zeer precies. Uiteraard heb ik meteen een paar proefjes gedaan, en instellen op 11 mm geeft ook echt 11 mm! Alles stond verder "vanuit de doos" ook goed afgesteld, zaagblad mooi parallel aan de geleider en aan de groeven in het werkblad, de zaag staat in de 0-stand ook echt haaks op het oppervlak. Er zijn overigens (las ik in het boekje) mogelijkheden om dat allemaal zelf te corrigeren als dat ooit nodig mocht worden na intensief gebruik.
(Eerder had ik een nogal primitieve zaagtafel van Ferm, die had ik gekregen en heb daar zelf een andere lineaal op gemaakt die ook aan de achterzijde vast te zetten was (met een rail en een vleugelmoer) want de originele schoof bij de minste of geringste zijwaardse druk langzaam naar buiten of schoot zelf helemaal los. Met die nieuwe lineaal was er wel mee te werken, maar voor de rest was de boel niet recht en ook niet af te stellen..... Die Ferm zaag maakte herrie, trilde, etc. om af en toe bang van te worden)
En dan merk je het pas echt: wat een wereld van verschil is dit nieuwe apparaat zeg: de motor loop prachtig rustig aan, het apparaat (en het zaagblad ook trouwens) is erg stil en er vibreert niets. De stofafzuiging (alleen de hoofdaansluiting gebruikt, nog niet die op de veiligheidskap) is ook vele malen effectiever. Een koppelslang met y-stuk die beide afzuigpunten zou moeten verbinden ontbreekt trouwens in de standaard levering want dat is een betaalde optie....da's wel weer gek.
Het apparaat is behoorlijk zwaar (iets van 35 kilo) en groot (ca. 80 x 80 x 35 cm met alles ingeschoven), dus om het nu direct als mobiele zaag te bestempelen omdat er 2 geïntegreerde handvaten aan zitten (zoals Bosch dat zegt) gaat me wat ver...maar als hij op zijn plek staat staat hij ook als een rots.
Er zit nu tijdelijk (als actie) een gratis (opklapbaar) onderstel bij - ook mooi stabiel.
Kortom: mijn eerste indruk is dat het een geweldig mooi stuk gereedschap is: goed doordacht, goed gemaakt en erg solide. "Het kost wat, maar dan heb je ook wat".
Ik voorzie (natuurlijk) op korte termijn ook wel weer wat "uitdagingen":
1)de uittrektafel van de zaagtafel rechts is breder dan ik verwacht had, dat is gunstig dus, en in de gauwigheid heb ik bedacht dat ik in de ruimte die ontstaat als hij maximaal is uitgetrokken (ruim) 30 cm wel een soort freestafelblad kan maken. Ik zal dan de zaaglineaal als bevestiging gebruiken voor een zelf te maken freesgeleider met stofafzuiging.
2)De zaag heeft een standaard schuifblad voor het afkorten, maar ik denk dat ik toch ook een afkortslede ga maken voor het fijnere werk (en met een aanslag op een rail voor het consistente herhaal-effect)
3)Als de zaag niet in gebruik is zal ik hem verticaal neerzetten zodat hij minder vloeroppervlakte inneemt (ik heb een garage aan huis maar die dient ook als opslag voor allerlei andere spullen, als fietsenstalling en incidenteel ook als auto-opslag, het is dus altijd woekeren met de ruimte). "Op mijn leeftijd" en Naar ik mag hopen toekomst lijkt mij het een hele hijs om die zware zaag dan 'steeds' op te moeten tillen en (verticaal, en dus aan een arm, anders past hij niet door de deuropening) mee naar buiten te sjouwen als ik daar "toevallig" wil (of moet) gaan zagen. Ik ga daarom een soort 'bed" op wielen voor hem maken zodat ik hem zover mogelijk in verticale toestand kan rollen en dan pas op locatie op de werktafel til. Er is ook een hele mooie mobiel onderstel met wielen te koop waarop de zaag permanent gemonteerd kan worden, maar dat is duur en past niet door de achterdeur van de garage.