Zaagtafel advies 500-1250 Euro?

Theo N

Nieuw lid
23 nov 2012
20
6
Als eenvoudige hobbyist heb ik een werkplaats voorzien van Scheppach HM2 vlak/van dikte bank (incl. schuur nachine) i.c.m. met een Dewalt trekzaag en een Elu TGS273 combinatie afkort/zaagtafel. Tot nog toe was ik er redelijk tevreden mee omdat ik meestal simpele vintage meubeltjes bouw voor vrouwlief en deze geen uiterst hoge nauwkeurigheid vereisen.

Als kleine upgrade zou ik natuurlijk mijn bestaande Elu zaagtafel wat kunnen verbreden maar na langdurig gebruik begin ik een wat betere zaagtafel toch ook wel te appreciëren ;-)

Ik ben mezelf daarom voorzichtig aan het oriënteren op een uitbreiding van mijn werkplaats in de vorm van een niet al te grote of zware (lees verplaatsbare) stationaire zaagtafel (met betere geleiderail/gleuven) waarbij ik de Elu zou willen hergebruiken als afkortzaag. Voor een heuse familievorming zou het zonder advies waarschijnlijk een Scheppach TS2500/TS4000 zaagtafel zijn geworden.

Dus lijkt het me nu een goed moment om hier op het forum eens te vragen naar alternatieven. Als voorbereiding heb ik op dit forum nog even gekeken naar de discussies m.b.t. de wat duurdere merken zoals Hammer en Mafell. Prachtige machines maar die liggen te ver boven het budget wat ik er voor zou willen uitgeven. Bij Festool (heb zelf ook de zeer gewaardeerde TS55 invulzaag) zou het nog kunnen maar daar twijfel ik over de stabiliteit als stationaire machine.

Kortom, enig advies in deze wordt zeer gewaardeerd.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.