Zaagsnede 'hol' met tafelzaag

Furbz85

Nieuw lid
1 sep 2020
15
1
Beste forumleden,

Als newby wil ik graag leren en hopelijk ook mooie bijdrages leveren op het forum!
Ik zou jullie advies waarderen, omdat ik op het grote internet niet zo goed weet hoe ik dit moet opzoeken/benoemen.

Ik heb vandaag bij een timmerpaneel (eiken) gekocht: 200x25cm. Deze wil ik graag zagen en verlijmen tot een paneel van 44x80cm.
Na het halveren van het paneel met mijn afkortzaag heb ik mijn zaagtafel aangesloten voor het verwijderen van de fabrieksranden. Deze waren wat afgerond.
Na het zagen op de DWE7492 krijg ik de twee panelen net aan elkaar. De gezaagde kant van het hout is wat hol.
Om duidelijker te zijn: begin paneel 24,5cm - midden paneel 24,45cm - eind paneel 24,5 cm. Als ik de plank op de kopse kant op een recht oppervlak
zet, dan zie ik dus dat het midden van de plank niet aansluit.
Mijn vraag: hoe verhelp ik dit?! Ik zou het zo graag aan elkaar willen lijmen.

Wat heb ik ondernomen om het zo goed als ik snap te doen:
1. Zaagblad op 90graden afgesteld met mijn magnetische waterpas
2. Zaagblad halve/driekwart tand boven de dikte van de plank gezet
3. Een Veerdrukblok via Baptist gekocht en goed tegen het hout aangedrukt en vastgedraaid
4. Mijn \fence\ lijkt recht als ik er een waterpas langs houd/
5. Ander stuk hout geprobeerd en deze heeft hetzelfde probleem: het scheelt echt net een mm/halve mm in het midden.

aanvulling:
Zojuist met mijn dewalt cirkelzaag met geleiderail ook een snede gemaakt waarbij ik de planken roteerde om een eventuele helling
van het blad op te vangen. Ook deze zijn niet helemaal recht (zou toch moeten met een geleiderail lijkt me!?

Heeft iemand toevallig enig idee wat ik fout doe?

Vast super bedankt en een goed weekend alvast voor allen! Groeten Ferdi
 

Joost Kok

Hout met mogelijkheden
25 jan 2019
316
117
Eemnes
Bij schulpen van hout mag het zaagblad helemaal omhoog. Hierdoor heb je ook minder uitbreken en of terug slaan van je hout.
Je langsgeleider (fence) even checken met een rij. Een waterpas is niet altijd recht. Even als haaks stellen,hiervoor gebruik ik mijn blokhaak.
De langsgeleider tot maximaal halverwege het zaagblad laten eindigen. (Volgens theorie 2 cm nadat de gehele dikte van het hout is doorgezaagd) Dit betekend letterlijk dat je bij verschillende diktes je dus steeds je fence naar voor of achter moet bijstellen. Dit doet niet iedereen. Sommige zaagtafels zijn uit fabriek al uitgerust niet perfect parallel aan geleiding. Geen idee hie dat zit bij de walt, geen ervaring mee. Wellicht zijn er andere hier met dezelfde tafel die nog tips hebben voor je.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Ik zou ze zo aan elkaar lijmen, met een lijmtang klem je ze wel bij elkaar.
Meestal gaan gelijmde panelen aan de uiteinden openstaan als ze gaan werken, daar heb je zo geen last van.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.151
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
Na het zagen op de DWE7492 krijg ik de twee panelen net aan elkaar. De gezaagde kant van het hout is wat hol.
Om duidelijker te zijn: begin paneel 24,5cm - midden paneel 24,45cm - eind paneel 24,5 cm. Als ik de plank op de kopse kant op een recht oppervlak
zet, dan zie ik dus dat het midden van de plank niet aansluit.
Mijn vraag: hoe verhelp ik dit?! Ik zou het zo graag aan elkaar willen lijmen
dus je hebt op 1.000 mm een afwijking van 0,5 mm in het midden ?
heb je de rechtheid van de plank van 2.000 mm gecontroleerd vooraleer je ze doormidden gezaagd hebt ?
het is tegen de regels, maar vooraleer ik een wagen aan mijn zaag had, gebruikte ik een langsgeleider van 3 mt
niet om hout in de breedte te halveren, maar om er de laatste mm af te halen én een rechte zijkant te verkrijgen
in die situatie heb je geen probleem meer van het open gaan van het hout
je hebt nu 244 mm
x 2 = 488
en je wil een paneel van 440, waardoor je nog 48 mm reserve hebt
dus eigenlijk kan je dat paneeltje nog eens zagen
andere mogelijkheid is nu reeds te verlijmen
zoals @handig18 aanstipt, kan je de paneeltjes gerust verlijmen
de lijmtang zal ze mooi tegen mekaar klemmen
ideaal zet je beide delen met de holle kant tegen mekaar
daardoor houden ze mekaar in evenwicht
 

Furbz85

Nieuw lid
1 sep 2020
15
1
Woodworkers! Dank voor jullie antwoorden. Ik heb mijn langsgeleider nogmaals gecheckt en hij is wel recht!
Na jullie advies gecheckt te hebben ben ik opnieuw aan de slag gegaan met de zaag:

Uit elkaar gehaald, schoongemaakt, zaagblad gepoetst en opnieuw goed vastgezet.
Het is nu minder dan het was, maar er blijft dus een kleine boog in het midden zitten.
@ZotVanHout ik begrijp wat je bedoelt. Ik heb de plank in de breedte gehalveerd, zodat ik 50 cm zou bekomen. Volgende keer denk ik dat het toch een iets andere aanpak wordt.

Zoals jullie advies was heb ik het toch gewoon gelijmd en sterk tegen elkaar gedrukt en ervoor gezorgd dat
de panelen niet bol zouden gaan staan tijdens het lijmen. Zojuist in serie naar K320 geschuurd en het lijkt er redelijk uit te zien. Ik heb wel de kier in het midden met wat houtlijm en zaagstof opgevuld om een wat dichtere naad te verkrijgen. Die was toch niet helemaal naar wens ná het lijmen.

Ben wel benieuwd naar jullie advies over het zaagblad:
Ik heb nog het Dewalt standaard blad in de zaag zitten. Kan het zijn dat de zaag wat zwabbert en daardoor
de cut niet goed en recht wordt? Zou een nieuw blad überhaupt beter zijn dan het standaard blad?

Vast bedankt en nogmaals: ik waardeer jullie feedback echt enorm!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.