Zaagmachine om mee te beginnen

Nocki

Actieve deelnemer
20 mei 2020
43
14
Bedankt voor je snelle reactie en het meedenken. Dit helpt enorm, Ik had er al aardig wat uurtjes op zitten met de verschillende zaagtafels vergelijken en dan even 2 namen krijgen die je de goede richting in krijgen is wel heel lekker.
Ik heb een beetje het gevoel dat ik het topic weg kaap zo. Als dat zo ervaren wordt dan zal ik een nieuwe aan maken ;-).
Zelf koop ik haast nooit nieuw, tenzij het niet anders kan. Zo kwam ik dit weekend de Makita 2012nb vandiktebank tegen voor 305,-. Die heb ik gelijk besteld omdat ik nergens anders voor zo'n bedrag een vandiktebank tegenkwam. Ook zaagtafels zoals waar in dit topic over gepraat wordt kom je 2ehands niet zoveel tegen heb ik het idee. Ik koop graag 2ehands omdat er vaak iets tussen zit wat 1 keer gebruikt is en vervolgens in de kast kwam. De service die je er normaal voor het hogere bedrag bij koopt is ook niet altijd goed en vaak koop ik 2 of 3 machines voor het bedrag van 1 nieuwe.
De Dewalt is met 489,- best betaalbaar. Mooi systeem met de zijgeleider. Ik ga me erin verdiepen.

Afgelopen nacht nog een uurtje naar het plafond liggen staren en met een idee liggen spelen. en correct me if I'm wrong: In principe gaan de meeste zaagtafels mank op het gebied van de geleiders. Daar zit teveel speling in waardoor de resultaten niet goed zijn. Verder heb ik het idee dat het maken van een goede mal voor zagen onder hoeken beter kan werken dan het zaagblad verstellen.

Dat betekend dat wanneer je een zaagtafel hebt het alleen belangrijk is dat hij voldoende kracht heeft, in hoogte goed/makkelijk afstelbaar is en niet slingert.
Wanneer je dan van een goedkopere tafelzaag het dunne bovenblad verwijderd en dat vervangt voor een houten bovenblad wat niet kan buigen. Je daarop een railsysteem voor de zij en langs geleiding wat beter werkt maakt den kik dat je voor minder geld een beter systeem hebt.

Of zijn de rails systemen die er zijn niet van die kwaliteit? Ik heb er een tijdje over liggen denken vannacht en het liet me niet los vandaar mijn vraag. Indien het verschil niet zo groot is kan ik uiteraard kiezen voor een goede zaagtafel maar het is aan de andere kant ook wel weer een leuk project.

Ik ga weer eens wat inlezen over de genoemde machines...
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Beste Nocki,

Op YT kun je genoeg voorbeelden vinden van mensen die zelf een zaagtafel hebben gebouwd, compleet met geleiders etc. John Heinsz is de eerste die me te binnen schiet.
Voor ambitieus thuisgebruik zou ik echt een kant en klaar model kopen. Staar je niet blind op hoe nauwkeurig je moet werken, het is geen staalbouw of LEXUS die wij maken.
In dit geval hebben je voorgangers al alle afwegingen gemaakt en niet voor niets zijn BOSCH en DeWalt de meest gekozen zagen.
De rack and pinion van DeWalt is beroemd om de nauwkeurigheid.
 

Woody65

Actieve deelnemer
12 apr 2020
58
4
Beste Nocki,

Op YT kun je genoeg voorbeelden vinden van mensen die zelf een zaagtafel hebben gebouwd, compleet met geleiders etc. John Heinsz is de eerste die me te binnen schiet.
Voor ambitieus thuisgebruik zou ik echt een kant en klaar model kopen. Staar je niet blind op hoe nauwkeurig je moet werken, het is geen staalbouw of LEXUS die wij maken.
In dit geval hebben je voorgangers al alle afwegingen gemaakt en niet voor niets zijn BOSCH en DeWalt de meest gekozen zagen.
De rack and pinion van DeWalt is beroemd om de nauwkeurigheid.

Ben het niet met je eens, de meeste frustratie bij mij zit hem in het onnauwkeurig werken van geleiders. Bij het zagen van meerdere gelijken planken “ moeten “ ze ook gelijk zijn. Anders gaat het niet werken. Dit heeft niets met staal bouw en/of Lexus te maken. Werk met beide diciplines (staal & hout) en voor beide geld wat recht moet zijn is ook recht.

Vindt ik.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Hej Woody65,

Hout- en betonbouw toleranties zijn toch echt anders dan die in de staalbouw.

Natuurlijk moet alles nauwkeurig zijn, maar bij één van de usual suspects is dat wel in orde. Je moet gewoon beginnen en je machines leren kennen.
 

Woody65

Actieve deelnemer
12 apr 2020
58
4
Hej Woody65,

Hout- en betonbouw toleranties zijn toch echt anders dan die in de staalbouw.

Natuurlijk moet alles nauwkeurig zijn, maar bij één van de usual suspects is dat wel in orde. Je moet gewoon beginnen en je machines leren kennen.
Waar haal je hout en betonbouw vandaan?

Ik ben goed bekent met beide disciplines,. draaien en frezen metaal op de 0,002. hout iets minder nauwkeurig.
Blijf erbij dat je op je gereedschap moet kunnen vertrouwen.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Waar haal je hout en betonbouw vandaan?

Ik ben goed bekent met beide disciplines,. draaien en frezen metaal op de 0,002. hout iets minder nauwkeurig.
Blijf erbij dat je op je gereedschap moet kunnen vertrouwen.
Ik werk bij een grote aannemer en heb al heel wat gesprekken gehad met staalbouwers over nauwkeurigheid.

Ik ben het helemaal met je eens dat je goed en nauwkeurig gereedschap nodig hebt, maar mijn reactive was op een idee om alles helemaal zelf te bouwen bij "gebrek" aan nauwkeurigheid bij de zagen op de markt.
 

Nocki

Actieve deelnemer
20 mei 2020
43
14
Ik weet niet of iemand het al gehoord heeft maar... De kogel is door de kerk.

Sinds dit topic Google shopping in de gaten gehouden en op eens kwam de Dewalt tafelzaag DWE7485-QS voorbij voor € 414,- en ik heb dus maar gelijk op de bestelknop gedrukt.

Ik ben heul erg benieuwd! Bedankt voor de hulp!
 

Nocki

Actieve deelnemer
20 mei 2020
43
14
De DeWalt DWE7485-QS is vandaag binnen gekomen. Er is nog niet mee gezaagd maar de eerste indruk is goed.
Wat me gelijk op viel is dat de geleider waarmee je verstekken kunt zagen (hoe heet dat stomme ding nou ookweer?) wat los in de tafel zat waardoor er spelingis. Daar heb ik gelijk met wat tape gezorgd dat hij wat strakker loopt.
Ook de schroef waarmee de gradenboog vast zat had wat speling door dat er ruimte zat tussen de schroef en het gat. Je kon dit niet oplossen door hem vaster te draaien dus heb ik een rubber ring op maat gemaakt om dit in orde te krijgen.
Nog even puntjes op de i wat betreft de zij geleider parallel aan de zaag te krijgen dan dan is het binnenkort eens zagen! Tis een mooi ding hoor, ben er blij mee,

Ik had ook een Makita Vandiktebank in bestelling staan via Amazon maar helaas was dat via een frauduleuze verkoper... Het is dus nog afwachten of ik mijn geld terug ga krijgen. Als dat lukt gaan we gelijk kijken voor een DeWalt vandiktebank.
Bedankt dat ik dit topic even mocht kapen en voor alle hulp. Het heeft me geholpen!
 

Bijlagen

  • 20200528_174839.jpg
    20200528_174839.jpg
    195,3 KB · Weergaven: 14

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Hoi Nocki,

Ondanks dat iemand dit al heeft bevestigd...zou jij kunnen aangeven (of een foto plaatsen) of jouw 7485 één of twéé sleuven in het blad heeft?

DeWalt heeft verschillende foto's in omloop voor de 7485 en op veel van deze foto's is slechts één geleidegleuf zien (links van het zaagblad voor de verstekgeleider).

Als je een zaagslede (crosscutsled) wilt maken zijn 2 sleuven beter.

Ik hoop dat je even uitsluitsel kunt geven over jouw mooie 7485.

Veel zaagplezier gewenst in elk geval.
 

Nocki

Actieve deelnemer
20 mei 2020
43
14
Tuurlijk wil ik dan. De mijne heeft 2 sleuven. Gelukkig maar want idd, zaagslede...
 

Bijlagen

  • 20200529_085017.jpg
    20200529_085017.jpg
    191,9 KB · Weergaven: 28
  • Leuk
Waarderingen: Superkees

Nocki

Actieve deelnemer
20 mei 2020
43
14
Nou... Vandaag dan voor de eerste keer gebruik gemaakt van de DeWalt zaagtafel en...

Ik ben enorm happy. De eerste plaat die ik zaagde was ongeveer 1600x800 en daar heb ik eerst in de lengte 2 delen uit gehaald en later uit de breedte een deel gehaald.
Vervolgens van de plaat een zaagslede gemaakt mbv de zaagtafel en ik ben enorm blij.

Het zaagde makkelijk en er sloegen weinig splinters af. Het werkte en voelde gewoon erg goed aan allemaal en het afstellen ging van een leien dakje :)
Bedankt voor de tip. Nu is het afwachten tot morgen de DeWalt van dikte bank komt en dan gaan we beginnen aan het eerste project; de werkbank.
 
  • Leuk
Waarderingen: Hiertebreeddaartelang

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.