Ik ben aan de slag gegaan met het botte Felder lint. Twee plankjes in de klem op mijn werktafel waren het enige wat ik nodig had om een geschikte opstelling te krijgen.
Bekijk bijlage 43518
Ik had nog een gewone zaagvijl van Dictum liggen. Het vijlen ging verrassend snel. Op minder dan een half uur was ik rond. Nadeel van een gewone zaagvijl is dat de tandholte een hoek wordt ipv van een afronding. Volgende keer op zoen naar een meer geschikte vijl en kijken of ik een door André genoemde molenzaagvijl kan vinden (had dit woord nog nooit gehoord!).
Omdat de tanden nogal onregelmatig stonden heb ik de zetting er uit geklopt.
En als laatste de tanden terug gezet met een oude zettang.
Bekijk bijlage 43519
Ik heb drie tanden links, drie rechts en eentje recht gelaten. Er waren al enkele tanden afgebroken en bij het zetten zijn er nog enkele gesneuveld. Het zetten kost iets meer tijd dan het vijlen en vraagt ook wat meer concentratie.
Maar het lint zaagt terug prima. Een plankje Padouk van 12 cm is kaarsrecht doormidden gezaagd. Zowel afkorten als schulpen gaat prima.
Nu alleen even afwachten hoelang het lint scherp gaat blijven. Maar het is een werkje dat zeker te doen is.