Zaaghouding.

JoopVerbe

Actieve deelnemer
3 dec 2020
157
32
Middelbeers (NB)
Beste houten vrienden, kan ik bij het werken met mijn DeWalt 7485 het beste links of rechts van mijn langsgeleider staan. En als ik een dwarsgeleider maak is die dan het handigst links of rechts van het zaagblad?
Alvast ontiegelijk bedankt.
Joop (houdt van hout)

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
294
147
Amersfoort
Het ontwerp is voornamelijk gericht op gebruik links van de geleider. Als rechtshandige, werkt dit goed voor mij. Ironisch genoeg is mijn zaagslede wel ingesteld op het te behouden materiaal rechts te plaatsen...

• Leuk
Waarderingen: JoopVerbe

JoopVerbe

Actieve deelnemer
3 dec 2020
157
32
Middelbeers (NB)
Dank voor de reactie. Maar mijn vraag is dus niet zo gek… Ook wil ik een dwarsgeleider maken, maar de meeste voorbeelden op youtube gebruiken twee geleiders… dus met twee handen en zaag in het midden. Echter een vriend van mij, die houtbewerker is, zegt dat je je werkstuk altijd aan één kant van de zaag vast moet houden.
Ennehh… de vraag is de eerste stap naar de oplossing toch!?

wijn

Actieve deelnemer
11 feb 2016
29
19
Arnhem
studiowijn.nl
Bedoel je zo’n constructie? De slede zit aan twee kanten van de zaag maar knelt deze niet. De gebruikers staan vaak recht achter de zaag maar dat is niet aan te raden. Blijf links of rechts van het zaagblad en geleid het aan 1 zijde.

Bijlagen

• IMG_9886.png
    IMG_9886.png
    292,2 KB · Weergaven: 3

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
294
147
Amersfoort
Echter een vriend van mij, die houtbewerker is, zegt dat je je werkstuk altijd aan één kant van de zaag vast moet houden.
Ennehh… de vraag is de eerste stap naar de oplossing toch!?
De regel waar ik bekend mee ben is dezelfde die Zot deelt. Het mag nooit klemmen. Je mag geen dwarsgeleider in combinatie met een langsgeleider gebruiken, op het moment dat het hout het zaagblad aanraakt. Er zijn genoeg voorbeelden waar iemand de langsgeleider + blokje gebruikt om de lengte te bepalen van het te zagen stuk, en dan met de zaagslede naar voren duwt en het contact met de langsgeleider wordt verbroken voordat het hout het zaagblad aanraakt.

Mijn eigen zaagslede heeft t-track klemmen, in de meeste gevallen zet ik het enkel aan de rechterkant vast. Maar soms, met hele kleine dingen, zet ik het ook links vast om mijn vingers te sparen. Ik heb hier nog 0 problemen mee gehad, want het klemt niet. En het klemt niet omdat er zo weinig spanning in die kleine dingen zit dat je niet plots hebt dat het hout gaat bidden of gapen/wijken. Als je een brede balk of iets dergelijks aan beide zijden klem zet, zeker als je het over de lengte zaagt, dan kan het fout lopen ja.

Twee regels: Nooit iets zagen dat niet goed ondersteunt is door een geleider, oftewel uit de losse pols zagen. en nooit zonder spouwmes zagen.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
10.884
3.224
Klein-Brabant, Vlaanderen
Bedoel je zo’n constructie? De slede zit aan twee kanten van de zaag maar knelt deze niet. De gebruikers staan vaak recht achter de zaag maar dat is niet aan te raden. Blijf links of rechts van het zaagblad en geleid het aan 1 zijde.
zo lang het op een zeker ogenblik niet knelt, zie ik gn pb
ik vermoed dat zo'n slede in 2 gleuven glijdt
daar mag je slechts een minimum aan speling hebben

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.