Zaagblad voor geschilderde eiken deuren

maarten_t

Nieuw lid
4 mei 2021
2
0
België
Hallo allemaal,

Ik moet binnenkort een 5-tal eiken deuren ongeveer 1,5 cm inkorten.
Deze deuren zijn met witte lakverf geschilderd en ik zou ze na het zagen liefst zo weinig mogelijk moeten bijwerken, dus zoveel mogelijk splintervorming voorkomen.

Ik was van plan dit met een cirkelzaag met geleiderail te doen.
Welk zaagblad zal me het beste resultaat opleveren?

Als jullie nog andere tips hebben, dan hoor ik die graag.

Alvast bedankt!
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
2.697
593
Klein-Brabant, Vlaanderen
een zaagblad met zo veel mogelijk hardmetalen tanden die links & rechts staan
uiteraard spelen ook de cirkelzaag (merk & type?) + de geleiderail (merk + lengte ?) + de manier van stabiliseren daarvan (vorm van de onderste regel van de deur ?) + de handigheid van de gebruiker van de zaag een niet te onderschatten rol
eerst een paar mm inzagen
nadien volledig doorzagen
 

maarten_t

Nieuw lid
4 mei 2021
2
0
België
Bedankt voor je antwoord!

Heb je enige aanbevelingen voor merk / type van cirkelzaag en geleiderail?
Kunnen te veel tanden niet zorgen voor brandsporen?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
2.697
593
Klein-Brabant, Vlaanderen
Heb je enige aanbevelingen voor merk / type van cirkelzaag en geleiderail?
hangt er van af wat je er voor wil betalen + in welke mate je ze nadien nog zal gebruiken
het begint bij een scheppach (rond de 200 euro)
dan heb je makita, blauwe bosch, enz (rond de 400 euro)
aan de top festool & mafell (vanaf 600 euro)
ze hebben allemaal hun eigen geleiders
naar ik hier gelezen heb, passen sommige machines op geleiders van andere merken
 

MerkiMac

Actieve deelnemer
28 sep 2012
233
17
Zandvoort
www.markdemaker.nl
Om splintervorming te voorkomen kan je zoals gezegd eerst een keer een paar millimeter inzagen en daarna pas op volledige diepte de deur helemaal afkorten. Ook kan je de zaagsnede afplakken en/of eerst een keer insnijden. Dan heb je de eerste vezels alvast kapot gemaakt waardoor ze niet zo snel zullen splinteren.

Als dat nou wel gebeurt, kan je natuurlijk de kantjes breken met een stukje schuurpapier. Zo aan de onderkant van de deur zal dat niet of nauwelijks opvallen.
 
  • Leuk
Waarderingen: rik

rik

Actieve deelnemer
8 nov 2010
627
68
Bedankt voor je antwoord!

Heb je enige aanbevelingen voor merk / type van cirkelzaag en geleiderail?
Kunnen te veel tanden niet zorgen voor brandsporen?
Waarschijnlijk wel ja, maar dat is een balans die je waarschijnlijk zal moeten gaan zoeken, teveel tanden = veel branden en roken, te weinig tanden geeft splinters.

Overigens gaan we er nu wel vanuit dat er een afkortsnede gemaakt wordt. bij een schulpsnede zal er van uitsplinteren bijna geen sprake zijn en is een zaablad met weinig tanden aan te raden.

Een manier om die probleem geheel te omzeilen en met een goedkoop blad toch een goede wafwerking te krijgen is het volgende. Zorg voor een scherp zaagblad Zaag eerst aan zaagsnede 1-2 mm diep. verplaats de zaag(snede 0,5-1 mm richting rest stuk (het stuk dat je af wil zagen) en zaag dan op volle diepte. Er blijft dan een klein ribbeltje over, maar aangezien je voor verfen altijd een kleine radius zal moeten frezen/schuren kun je die gemakkelijk weg werken.

Als je geen radius aanbrengt zal de verf daar als eerste stuk gaan en wordt de verflaag vanaf dat punt aangetast. Voor binnen werk is dat niet zo erg, voor exterieurwerk betekend dit vaak dat de verflaag maar half zo lang goed blijft dan wanneer er wel een radius is aangebracht

succes met het project
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.