Zaagblad van lintzaag beweegt voor- en achterwaarts.

Jan.

Actieve deelnemer
8 nov 2021
269
69
Oldenzaal
Dag allen,

Een tijd gelden een 2dehands Meber SR700 gekocht. Hij is ruw in het gebruik en ik moet handmatig corrigeren voor drift en type hout.
Voorlopig gebruik ik de machine alleen voor het zagen van boomstammen tot 50-60 mm dikke korte planken/balken. Fijner werk krijg ik niet netjes van de zaag.
Dus ...... de afgelopen tijd steeds meer zaken aangepakt om een fijner lopende lintzaag te krijgen.

Wat ik er niet uit krijg is het voor- en achterwaarts lopen van het zaagblad. Het verloop is ergens rond de 5 mm. Bij boomstammen is dit geen probleem, alles iets onder druk zetten en het zaagt prima. Maar zoals gezegd, ik ga ook fijner spul zagen, dus het verloop moet er uit.

Plaatsing van het blad maakt niet uit. Ik heb het blad in het midden van het wiel lopen.
De rubber bekleding van de wielen is hier en daar beschadigd maar naar mijn mening niet zo zwaar dat de afwijking te verklaren is.

Oud of nieuwe zaaglinten geeft geen verschil. Of ik nu draai met een 12mm of 25mm, oud of nieuw, afwijking blijft dezelfde.

Ook een andere spanning van het lint helpt niet. Hij loopt iets stabieler naarmate je het lint strakker zet maar de afwijking gaat nooit geheel weg.

Ik denk dat het aan een van de wielen ligt. De cadans van de afwijking loopt namelijk gelijk met de omtrek/slag van het wiel onafhankelijk van welk lint er op ligt of welke spanning gebruikt wordt.

De wielen zijn al ooit uitgelijnd en ik kan aan de binnenkant van de kast zien dat er door de vorige eigenaar [kunststof branding / standbouwer / gevel reclame] behoorlijk ruw met de machine is omgesprongen. Veel schade door verlopen of gesprongen linten.
Ook de bijgeleverde geleider is een lachertje. Stuk metaal hoekprofiel wat zelf dermate flexibel is dat er een afwijking van 18mm te halen is aan het einde van de tafel.
De machine is duidelijk niet gebruikt voor het fijnere werk, en dus ook zo afgesteld geweest.

Miin verzoek/vraag ... is er iemand hier die ervaring heeft met het uitlijnen van de wielen van een [grote] lintzaag. Via online informatie geleerd dat het wel zelf te doen is zonder veel apperatuur, maar dit een lang en secuur proces is.
Suggesties of referenties zijn ook meer dan welkom ... want het punt naderd dat hij ingeruild wordt. 😁


Fijne zondag.
🎈
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Slingeren is geen uitlijn fout. Als het met elk zaagblad gebeurt, zit er een slinger in een van de wielen. Zet er een meetklok op, dan weet je waar het probleem zit. Dan kan je daarna kijken hoe het is op te lossen. Als de wielen niet goed zijn uitgelijnd, loopt de zaag niet goed op het hart van de wielen, of hij loopt er helemaal af.
 

Jan.

Actieve deelnemer
8 nov 2021
269
69
Oldenzaal
Bedankt voor de reactie chevy66. Misschien moet ik het geen uitlijnen noemen maar uitbalanceren. Zou dat de lading dekken?

Vanmorgen nog wat testjes gedaan en gemerkt dat het 10 mm lint het beste en rustigste loopt t.o.v. van de 16 en 25 mm versies. En toen klapte de stroom er uit die ik niet zelf kan resetten dus einde dag. Dan maar genieten van het mooie weer. 😅
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Als je linten slordig gelast zijn kan je ook hebben dat de zaag niet mooi loopt. Ik zou me ook eens verdiepen in een set fatsoenlijke zaaggeleiders.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan.

Jan.

Actieve deelnemer
8 nov 2021
269
69
Oldenzaal
Zaag linten zijn van lintzagenopmaat.nl en zien er op zich goed uit.

Geleiders, zijn oud maar hebben bij de vorige eigenaar al nieuwe lagers gehad. En de problemen veranderen niet als de geleiders los staan.

Ik heb wel een geleidersetje [5cm] van Romtools liggen maar dan moet ik eerst de setup aanpassen om die op de machine te krijgen. Is helaas geen click&play optie. 😅
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
482
111
Zoals Chevy66 zegt: zet er een meeklok op.
Uit je beschrijving lijkt het inderdaad of je een slinger in een van je wielen hebt. Ken deze machine niet maar kan het zijn dat de rubberen bekleding over het wiel slingert ?
 

Jan.

Actieve deelnemer
8 nov 2021
269
69
Oldenzaal
Zoals Chevy66 zegt: zet er een meeklok op.
Uit je beschrijving lijkt het inderdaad of je een slinger in een van je wielen hebt. Ken deze machine niet maar kan het zijn dat de rubberen bekleding over het wiel slingert ?
Rubberen bekleding zit vast op het wiel. Het is wel beschadigd en kleine stukjes missen maar kan niet beoordelen of dit de oorzaak is. Ik twijfel of ik er een professional naar laat kijken en het geld besteed om het te laten maken.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Je kan toch zelf wel een meetklokje op een wiel zetten om te kunnen zien of en hoeveel het slingert? Zo'n setje kost 25 euro bij hbm. Daar komt niemand voor voorrijden.
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Als een van de wielen zo erg slingert dan kan je ook een pen of een houtje op een vast punt houden
En het wiel met de hand rond draaien en zien waar het aan loopt in eerst instantie
Desnoods met 2 man/vrouw kijken hoe het lint over het wiel loopt terwijl een met de hand het wiel langzaam draaid
 

Jan.

Actieve deelnemer
8 nov 2021
269
69
Oldenzaal
Dank voor alle suggesties en voorstellen.
Er zit een slag in, dat is zaterdag wel duidelijk geworden. Of misschien moet ik zeggen "een onbalans". Na verdere inspectie bleek dat het lint een slinger maakt op het bovenste wiel. Ook heel goed te zien aan het stofspoor wat het lint achterlaat op het rubber van het wiel.

Ook gemerkt dat bij mijn smalle band van 10 mm, de slinger minder aanwezig is dan bij de 25 mm band. En bij bepaalde afstellingen met de 10 mm is de slinger het minst. Vooral als het lint in het midden van het wiel loopt.

En ik laat uiteraard geen techneut langskomen om te beoordelen wat er mis is …. Chevy. 😉 Die komt dan om de boel te maken … als dit überhaupt al kan.

Ik ga eens wat rondbellen. Kijken wat ze zeggen.
 

Jan.

Actieve deelnemer
8 nov 2021
269
69
Oldenzaal
Het houd niet op met deze lintzaag.
Wilde vanmorgen lekker aan het werk, wil de lintzaag niet aan. Zie filmpje.

Opstarten lintzaag

Ik dacht aan een fase die verkeerd zat omdat misschien de boer waar ik van huur wat stroomzaken had aangepast n.a.v. een stroomstoring van 2 weken geleden.
Helaas, brengt dit geen oplossing.

Ik dacht ook aan stroeve assen of iets wat weerstand veroorzaakt waardoor met wat aanzwengelen de boel wel doorloopt. Ook niet de oplossing.

De stroom die er door ging twee weken geleden, ben ik waarschijnlijk geweest. Denk dat er een iets te grote piek is geweest toen ik de lintzaag aanzette en de afzuiging [beide op krachtstroom] al aan stond.
Ik kan geen zekering vinden op de lintzaag maar mogelijk is de thermische beveiliging er door. Of ..... ?
Ik heb hier nog te weinig verstand van om dit goed te beoordelen. En om nu voor de test zo maar nieuwe schakelaars te bestellen.
Onderstaand wat afbeeldingen van de schakelaar en de aansluitingen. Ik heb voor de zekerheid ook de aansluitingen van de zekering geïsoleerd omdat deze wat losse draadjes had.
Wordt tzt allemaal aangepast.

20220526_121438.jpg

20220526_121500.jpg

20220526_121539.jpg

20220526_121533.jpg

20220526_121517.jpg

20220526_121506.jpg

Ik hoop dat jullie dit herkennen en een oplossing hebben.
 

Rdl

Post veel
7 okt 2021
954
388
hilversum
Kan je de wielen wel met de hand ronddraaien?
Klinkt als of iets blokkeert.
Zelfde geld voor de motor kan je die rond draaien met de hand?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Denk dat er een iets te grote piek is geweest toen ik de lintzaag aanzette en de afzuiging [beide op krachtstroom] al aan stond.
meten is weten
voor krachtstroom komen in dit kastje 3 draden binnen + gaan er 3 uit
zit er stroom op elke draad ? (of heb je geen meter ?)
Ik heb voor de zekerheid ook de aansluitingen van de zekering geïsoleerd omdat deze wat losse draadjes had.
kan dat de noodstop zijn ?
1653572649873.png
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan.

Jan.

Actieve deelnemer
8 nov 2021
269
69
Oldenzaal
Het is te dom voor woorden. Dacht bij krachtstroom hij doet of hij doet het niet. Niet hier. Een groep had de zekering er door ... in de hoofdkast ... dus er kwam niet voldoende vermogen . :rolleyes:

Dus meten is inderdaad weten ZotVanHout. :cool:
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Het is te dom voor woorden.
in een bui van verstrooidheid gebeurt er veel
je kent het verhaal van het hulpje dat de huisbaas belt omdat de stofzuiger het niet doet ?
'En heb je de stekker in het stopkontakt gestoken ?'
'Doe ik even, meneer !'
Een groep had de zekering er door ... in de hoofdkast
mogelijks ben je er nog niet uit
maanden geleden had ik op mijn machine een afstandsschakelaar waar 1 van de 3 contacten niet sloot
de machine probeerde op 2 van de 3 draden te lopen, maar kreeg onvoldoende vermogen
omdat ze in aanloopmodus bleef staan, liep de startstroom te lang te hoog op, waardoor de zekering afsloeg
 

Jan.

Actieve deelnemer
8 nov 2021
269
69
Oldenzaal
We houden zeker een oogje in het zeil, en ...... tzt gaat de schakelaar en de zekering vervangen worden.
Maar voor nu is alles weer werkbaar.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.