normaal ben ik het zeer met @ZotVanHout eens
dank voor jouw waardering
je hoeft het niet altijd met mij eens te zijn
jouw mening telt even goed !
Als ik platen schulp of afkortzaag tot maximaal 1,30m gebruik ik roltafel alleen ter ondersteuning. ( plaat word ondersteunt en rolt mee daarom is het roltafel )
Het duwen doe ik uit positie tussen rolwagen en parallel geleider. ( is ook het te zagen werkstuk )
Waarom!
Op het moment dat je werkstuk tussen rolwagen en parallel geleider duwt is er geen kans op klemmen en door het doorvoeren gaat het geleidelijk en recht. Je kunt zelf duidelijk op midden van werkstuk het werkstuk aanvoeren.
plaat van 2.800 x 2.100 ?
of plaat van 2.500 x 1.250 ?
alhoewel ik het uiterst zelden toepas, denk ik dat de regel is dat je langsgeleider in de zaagrichting niet voorbij het zaagblad komt
leg je het werkstuk tussen zaagblad en langsgeleider, dan zit je met een recht-richten-oefening van zodra het grootste deel van het werkstuk voorbij het het zaagblad (en de langsgeleider) is
heeft de roltafel op gebied van maatvoering en doorvoeren, de leidende rol, dan is de parallelgeleider overbodig
Op het moment dat iemand naast roltafel staat en vanuit hier plaatmateriaal doorvoert bestaat bij niet goed vast cq tegenhouden de plaat wil draaien tov de zaag. ( ook niet alle platen zijn gelijkmatig opgebouwd )
Ook hoeft er maar iets van vuiligheid tegen geleider te liggen.
leidt de roltafel, dan duwt het zaagblad het werkstuk inderdaad van de dwarsgeleider op de roltafel weg
dat belet ik met een klem vooraan + achteraan
is de te zagen snede voldoende kort, dan grijp ik met de ene hand de dwarsgeleider, en met de ander het achterste deel van het werkstuk, terwijl ik de rolwagen voortduw
je moet er inderdaad op letten dat er niets tussen werkstuk en dwarsgeleider ligt
misschien is mijn dwarsgeleider daarom onderaan afgerond
Daarnaast is je eigen houding ook niet veilig omdat je over zaagblad heen komt te hangen staan. Daarnaast zaag je toch ook het werkstuk en niet het "afval"
bij deze werkwijze sta ik links van de roltafel, en kom ik niet boven de zaag
Daarnaast werk ik voor 90 procent met berken platen. Deze zijn nooit 100% recht maar iets rond hierdoor ligt plaat iets vrij van geleider van roltafel bij het bijna doorzagen gaat hij altijd bewegen met mogelijke aftekening van zaagblad op plaat.
omdat op alle platen spanning en kromming kan zitten, zaag ik altijd eerst op brutomaat, en pas nadien op nettomaat
Afkorten doe ik wel tegen geleider op roltafel maar dit komt nauwelijks voor.
in de handleiding van mijn roltafel van 320 cm staat uitleg over hoe panelen te zagen
dat is tegen de dwarsgeleider op de roltafel
daarbij draai je het werkstuk na de 1ste snede 3 x in tegenwijzerzin
moet een perfekte rechthoek geven
anders is de roltafel slecht uitgelijnd, of heb ik het werkstuk minder goed gepositioneerd