Zaag- freestafel met Incra LS positioner arreteersysteem 32" en Jessem freeslift

EwSa

Actieve deelnemer
13 jan 2019
109
10
Het spouwmes laat je met het zaagblad in de tafel zakken, dan zit het niet in de weg.

Ik vind dit een interessant topic. En hoewel ik geen plannen heb om zoiets te maken als TS volg ik het graag om het nodige op te steken over constructies.

Bij de Makita zaagtafel is dat dus helaas niet het geval. Het spouwmes zit niet achter de zaag maar er ook nog eens 5 cm boven. Dat is dus precies mijn probleem. Ik heb al bedacht om deze, als de tafel af is, met een slijptol in te korten en hem dan toch te plaatsen. Ben het met iedereen eens dat het veiliger is maar de constructie die Makita bedacht heeft is voor mij niet werkbaar.
 

EwSa

Actieve deelnemer
13 jan 2019
109
10
Zojuist ben ik achter mijn computer gaan zitten met het idee om in Sketchup een tweede versie van de zaag- freestafel te maken met een sliding table tussen de zaag en de frees in. Eenmaal in Sketchup loop ik direct tegen twee problemen aan. Allereerst zit mijn afzuigkabinet in de weg om de frees verder op te schuiven. Dan moet ik mijn ladeblok daar weghalen/ anders gaan bouwen. Dat is opzich niet het grootste probleem, want daar is omheen te bouwen. Het probleem waar ik echter ook tegenaan loop is dat de lange geleiders van mijn TS (die in het frame ingebouwd liggen) in de weg zitten om een sliding table in het midden te plaatsen. Met wat rekenen kom er ik er ook achter dat ik de zaag te ver moet opschuiven en daarmee teveel zaagcapaciteit ga verliezen. Een sliding table tussen de frees en de zaag in is denk ik dus niet mogelijk.
Maar even terug naar het aangehaalde probleem: de sliding table ligt te ver van de zaag vandaan om deze daar te kunnen gebruiken, maar is dat wel zo? Is daar niet omheen te werken? Als ik kijk naar bijv. het volgende filmpje op YouTube (https://www.youtube.com/watch?v=M-aZyvmUJWM) dan is hier een 'langere' aanslag gemaakt op de sliding table waardoor het gebruik met de zaag in mijn geval wel weer mogelijk wordt. In mijn ontwerp is de afstand van de sliding table tot aan de zaag 700 mm. Dit is een afstand maar volgens mij niet onhaalbaar. Aluminium is niet zo zwaar en daar is denk ik prima een aanslag van te maken die ik op de twee tracks in de sliding table kan vastzetten. Er komt met een aanslag op de sliding table wel een moment te staan op de sliding table waar rekening mee gehouden moet worden in het ontwerp. Misschien moet hierdoor de SBR16 wel voor een ander systeem vervangen worden. Wat zijn jullie ideeën?

Groet, Sander
 

Eltimm

Actieve deelnemer
17 mrt 2019
57
3
Enkele opmerkingen, ben ook bezig met een tafel, (Kijk ook eens naar deze thread en hoor graag je opmerkingen https://www.woodworking.nl/showthread.php?29171-vrijstaande-werkbank-bouwem ):

-veiligheidsmes: Hier staan filmpjes voor online, dit is een hele grappige. https://www.youtube.com/watch?v=um56Iyse6bg

- Betonplex als top heb ik veel verschillende meningen over gehoord. Was dit zelf ook van plan (18 mm betonplex), hoor graag meer hierover. HPL is voor mij een stapje te ver, denk ik.
Ga er waarschijnlijk wel eens een zaagsnede inzetten met de invalzaag of zo en dat is echt jammer bij HPL.

- je meestgezaagde maat zal waarschijnlijk altijd 2440 x 1220 of 3050 x 1220 zijn, dus zou zeker aankoppelbare outfeedtafels maken/bedenken, of je tafelzaag dwars monteren.

- Zou zelf ZEKER NIET VOOR WIELTJES GAAN. Alles gaat wiebelen. Kijk eens of je die op hoogte instelbare draaivoeten kunt halen, die rijden ook als je ze helemaal opdraait.
Ziet er zo uit. Kun je eventueel ook in het midden een setje monteren.
www.u-buy.com.jpg

- De incra positioner is heel mooi, maar zelf gekozen voor een VCST t-stuk, met arm van zwaar aluminium en een wixey digitale meter. Reden:
- Nauwkeurigheid is hetzelfde dankzij de meter, maar ik ken mezelf en het lijkt me waarschijnlijk dat ik ooit wel eens in de geleider zaag/frees/whatever. Dan is dat bij mijn systeem vele malen minder erg, de kosten liggen dan veel lager.
- Ook is het goedkoper.
- vind de LS heel mooi, maar een simpele hendel voor aan de bank heeft mijn voorkeur. Ben maar een simpel man, keep is simple stupid.
Dit is trouwens puur 'armwaving' ben nog aan het bouwen, en heb een mooi plekje waar ie komt!
Kan je zeggen hoe en wat ik gekozen heb en of het werkt als ie klaar is :)

Als je vragen hebt waar je spul moet halen of mij wilt vertellen waar ik ander spul moet halen hoor ik het graag!
 
Laatst bewerkt:

EwSa

Actieve deelnemer
13 jan 2019
109
10
Hi Eltimm,

Had je draadje al gezien. Het bouwen van werkbanken is denk ik voor iedereen persoonlijk. Zoals de ene hem het liefste wil hebben, wil de andere het juist helemaal niet. De werkbank die jij gaat bouwen is een mogelijkheid die meerdere mensen kiezen maar niet de keuze die ik maak. Ik heb niet de behoefte om de zaag- freestafel te gaan gebruiken om dingen in elkaar te zetten (assembleer tafel), vandaar dat ik bijv. ook geen dogholes in deze tafel ga bouwen. Zoals ik eerder al aangegeven heb, worden er nog twee werkbanken gemaakt. Eén daarvan wordt een assemblage tafel met dogholes die ik op dezelfde hoogte wil maken als deze tafel en ik die als uitvoertafel kan gebruiken. Mocht ik grote platen willen zagen dan kan dat ook met de invalzaag op die tafel. Mijn werkplaats is in mijn garage (6 bij 5,5) waar een cementvloer ligt. Deze vloer is vlak en ik heb dus geen last van oneffenheden in de vloer. Aangezien ik op deze tafel niet ga klemmen om te schafen, bijtelen, schuren etc., is het wiebelen hiervoor niet van toepassing. Ik moet de werkbank wel snel kunnen verplaatsen / aan de kant kunnen zetten, want het blijft ook een berging voor fietsen e.d. De wieltjes die jij hier noemt wil ik wel gaan gebruiken op mijn MFT / assembleertafel, aangezien ik hier ook werkstukken wil gaan klemmen om met handgereedschap en schuurmachines aan de slag te gaan. Dan is het wel lekker als de tafel idd niet wiebelt.
De incra LS heb ik al in mijn bezit dus de kosten zijn al gemaakt ;)
 

EwSa

Actieve deelnemer
13 jan 2019
109
10
Dank! Ik heb sketchup 2018 pro, maar volgens mij kan dit met elke versie.
 

EwSa

Actieve deelnemer
13 jan 2019
109
10
Sorry, heb inderdaad even niets van mij laten horen. Ben op dit moment druk bezig met het ontwerp en hoop het ontwerp deze week af te ronden. Ik zal dan een mooie update geven met afbeeldingen erbij. Ik wil mijn Makita zaag niet meer gebruiken aangezien deze niet meer aan mijn behoefte voldoet. Ik overweeg om deze week een Mafell Erika 85 aan te schaffen. Twijfel nog tussen een Erika en een Harvey, maar in combinatie met het ontwerp van de werkbank die ik nu heb kan ik mijn Incra LS positioner koppelen aan zowel de Erika (met min of meer dezelfde precisie en zaagdiepte als de Harvey) en mijn frees. Ik ben nog aan het kijken of ik er een Wabeco boorstandaard in kan zetten zodat de mogelijkheden eindeloos worden. Ik beloof snel een update!

Groet, Sander
 

EwSa

Actieve deelnemer
13 jan 2019
109
10
Nu ik toch aan het typen ben, een korte vraag aan mensen met een Erika 85. De tafel is 525mm breed. Zou iemand van mij de afstand van de linkerkant van de tafel tot aan het blad kunnen opmeten in millimeters? Tevens de afstand van de achterkant van het blad tot aan de achterkant van de tafel (in natuurlijke positie uiteraard :p)?

Bij voorbaat dank! :D
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.502
Gaanderen
Bedenk wel dat het onderstel groter is dan het blad. Je moet wel iets bedenken om de zaagtafel eruit te halen en om hen precies gelijk terug te plaatsen.
Ik heb hier in mijn voorlopige opstelling problemen mee. Moet elke keer als ik de tafel eruit haal de hoogte opnieuw afstellen. Niet handig als je alleen aan de voorkant erbij kunt. Dan over de erika 85 ik weet niet of er maatverschillen zitten tussen de oude en nieuwe tafel. Gereedschappro (webwinkel) is bezig met een profiel waardoor je er een mitersled aan kan monteren. Of deze al beschikbaar is weet ik niet. Als je trouwens de ruimte hebt zou ik voor de Harvey gaan wil je meer mobiel zijn dan de erika.
Zal morgen wel even meten.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Wat is nu helemaal het voordeel van een Harvey boven een Mafell Erika? Groter werkblad? De Erika heeft een trekfunctie, zodat die als afkortzaag bruikbaar is. Een Harvey kun je uiteraard niet inbouwen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.502
Gaanderen
Wat is nu helemaal het voordeel van een Harvey boven een Mafell Erika? Groter werkblad? De Erika heeft een trekfunctie, zodat die als afkortzaag bruikbaar is. Een Harvey kun je uiteraard niet inbouwen.
Wat voor de een een voordeel is kan voor de ander een nadeel zijn. :p Ja wat heb je aan zo'n antwoord?
Ik had het idee om een grotere formaatzaag te kopen, roltafel voor het zagen van platen en stamdelen. Deze past niet in mijn werkplaatsje.
dus een next best was voor mij de erika. De Harvey was ook te groot en lastig verplaatsbaar tussen mijn verzameling:rolleyes:
 

EwSa

Actieve deelnemer
13 jan 2019
109
10
Dank voor de reacties. Als je mij vandaag de maten wil doorgeven dan zou ik daar heel erg blij mee zijn Wim :) Kan ik verder met mijn ontwerp.
Klavieratelier ken ik. Hij heeft gisteren weer een nieuw filmpje geupload met zijn nieuwste veranderingen. Het niveau waarop hij dat doet, waanzinnig!! Ik wil ook zoiets bouwen, maar dan met vaste zaag en frees. De Erika hoeft dus niet iedere keer uitgebouwd te worden. Gewoon lekker vast in mijn werkplaatsje :) Als ik kies voor een Harvey en daaraan een freesunit wil bouwen, met Incra ls positioner, roltafel e.d. dan wordt het wel een heel grote unit. De specificaties en daardoor de mogelijkheden zijn denk ik bij een Harvey en Erika vergelijkbaar, behalve een dadoblad, maar ik heb straks een ingebouwde freesunit waar ik dat mee kan. Denk dus dat het links of rechtsom niet zoveel uitmaakt. Ga zo de Erika bestellen. Actie loopt tot en met vandaag.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.502
Gaanderen
Afmetingen links gemeten tot aan de zaagtand 273mm gemeten. Vanaf de achterkant tot aan het zaagblad (op maximale hoogte) 181 of 182mm (kon niet met mijn hoofd in de juiste positie komen) het spouwmes zit er nog achter
 
3 jan 2019
10
1
Ik zie weinig voordelen in de opstelling van Klavieratelier. Voor veel handelingen moet hij behoorlijke grote en zware gereedschappen verplaatsen. Om iets te zagen, moet hij zijn kolomboor verplaatsen. Waar laat je een kolomboor, behalve op z'n plek? Als voordeel geeft hij aan dat je ook in grote werkstukken kunt boren zoals deuren. Dat kan met iedere kolomboor op een tafel. Frees op de plek van de zaag is ook niet handig. Frees is typisch een stuk gereedschap dat overal in de werkbank weggewerkt kan worden en niet in de weg zit, dus die kan overal hangen en hoeft niet in de weg te hangen voor de zaag. Het is niet om ruimte te besparen, want die werkbank is gigantisch.
 

EwSa

Actieve deelnemer
13 jan 2019
109
10
Ik zie weinig voordelen in de opstelling van Klavieratelier. Voor veel handelingen moet hij behoorlijke grote en zware gereedschappen verplaatsen. Om iets te zagen, moet hij zijn kolomboor verplaatsen. Waar laat je een kolomboor, behalve op z'n plek? Als voordeel geeft hij aan dat je ook in grote werkstukken kunt boren zoals deuren. Dat kan met iedere kolomboor op een tafel. Frees op de plek van de zaag is ook niet handig. Frees is typisch een stuk gereedschap dat overal in de werkbank weggewerkt kan worden en niet in de weg zit, dus die kan overal hangen en hoeft niet in de weg te hangen voor de zaag. Het is niet om ruimte te besparen, want die werkbank is gigantisch.

Voor alles is iets te zeggen :) Ik vind het ook niet voordelig om zware gereedschappen te verplaatsen, daarom blijft het bij mij ook op een vaste plek zitten ;-) Het enige dat bij mij verplaatsbaar wordt is de stang van de kolomboor en datgene eraan hangt (boormachine of frees). Het tillen van een kolomboor op een tafel lijkt me helemaal zwaar :confused:, zeker als deze een arm heeft van 500 mm (netto 400). Ik heb op dit moment zelf een boorfreesmachine waar ik maar tot 50 mm diep mee kan boren en met een Wabeco worden de mogelijkheden straks eindeloos (kijk maar eens op hun site). Ik vind de vindingrijkheid en het vakmanschap van de Klavieratelier gewoon heel erg mooi en hij heeft mij in ieder geval erg geïnspireerd :)
 

EwSa

Actieve deelnemer
13 jan 2019
109
10
Mijn Mafell Erika 85 is vrijdag binnengekomen. Afgelopen weekend eerst de staat van de machine geïnspecteerd. Helaas werkt de trekfunctie van de zaag niet en moet hij terug naar de fabriek (heb ik natuurlijk weer)...maar goed...
Nu heb ik vandaag zitten meten aan de zaag om hem in de werkbank in te bouwen en heb al enkele ideeën hoe ik dit zou willen gaan doen. Het mooiste zou zijn als ik de inklapbare poten zou kunnen verwijderen. De machine is dan per zijde ong. 70 mm minder breed en dat levert uiteindelijk netto 70 mm meer zaagcapaciteit op.
Nu zitten de poten vast met het volgende verbindingssysteem, die ik wel eerder gezien heb, maar waar ik de naam niet van ken:

20200504_212854.jpg

20200504_212912.jpg

20200504_212947.jpg

Mijn vraag is: wie kent dit systeem en is er een mogelijkheid om dit netjes te verwijderen? Er kan later prima een mooie bout en moer op dus het verbindingssysteem mag van mij kapot. De ombouw van de zaag uiteraard niet ;-p

Bij voorbaat dank voor het meedenken!

Groet, Sander
 

LinkinTED

Nieuw lid
25 dec 2014
2
0
Hoe de verbinding heet weet ik niet, maar volgens mij kun je aan de holle zijde de pen uitboren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.