Beste allemaal,
Na lang wikken en wegen, het kijken van vele uren YouTube, het volgen van veel draadjes op dit forum en natuurlijk vele uren nachtrust (goed voor de ideeën ;-)), heb ik mijn ideeën van een zaag- freestafel uitgewerkt in Sketchup. Hierbij wil ik jullie graag laten zien hoe ik mijn zaag- freestafel wil gaan bouwen.
Na lang wikken en wegen, het kijken van vele uren YouTube, het volgen van veel draadjes op dit forum en natuurlijk vele uren nachtrust (goed voor de ideeën ;-)), heb ik mijn ideeën van een zaag- freestafel uitgewerkt in Sketchup. Hierbij wil ik jullie graag laten zien hoe ik mijn zaag- freestafel wil gaan bouwen.

Hierboven is een globaal overzicht van de tafel te zien. Het frame wordt gemaakt van beukenhout en voor het plaatmateriaal gebruik ik wbp okume multiplex 20 mm en 10 mm voor de lades (ook bodem). De tafel wordt ong. 2400 mm lang, 1100 mm breed en 950 mm hoog. Ik heb op dit moment een Makita zaagtafel die ik ga inbouwen. Hier ben ik op dit moment tevreden over. Hij doet wat hij moet doen dus ik sta niet persé te springen voor iets anders. Mocht er in de toekomst iets anders komen dan is dat er vrij makkelijk in te bouwen. Naast de Incra LS positioner arreteersysteem van 32" wil ik ook een viertal combination tracks van Incra inbouwen (combinatie van T-track en mitertrack). Het linkerdeel van de tafel wordt een sliding table van 400 mm breed die ik ook vast kan zetten. Ik kom hier straks nog even op terug. Voor het freesgedeelte heb ik een Jessem prestige lift met daarin een Triton TRA001. Ik weet dat deze Triton niet in een lift hoeft maar door omstandigheden is dat nu eenmaal zo gelopen
. De freeslift zit in een Incra CleanSweep afzuigkabinet.
Onder de sliding table zit een freeskabinet met 8 lades. Aan weerszijden zit een deurtje met (plexi)glas voor de collectie frezen en accessoires. Onder de zaag zit een kabinet met aan weerszijden twee lades in het midden. De zijkanten zijn nu nog open. Ik twijfel of ik daar ook lades in ga bouwen of dat ik daar kastjes van maak. Ben ik niet over uit dus brand maar los zou ik zeggen
Sliding table

Dan nu over de sliding table. Ik heb hier veel over zitten denken en ben nu op het volgende uitgekomen. Voor de lineaire geleiding bevestig ik twee aluminium SBR16 geleiderails die elk om vier SBR16UU bearing blocks rollen. Deze zijn gelagerd. Voor de stop gebruik ik een houten balkje die tegen de geleideplaat aanloopt (uiteraard met rubberen dopjes). Ik ben over dit systeem nog niet helemaal uit. Zijn er mensen die ervaringen hebben met deze manier van lineaire geleiding of mensen die hier een betere oplossing voor hebben (die niet honderden euro's kost ;-))?
Ben benieuwd wat jullie ervan vinden en of jullie nog verdere tips hebben.
Sander