Wormgaatjes vullen met schuurstof en CA lijm

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Ik heb voor het eerst schuurstof met CA lijm gebruikt.
Ik ben er niet tevreden over.
Ik heb schuurstof in de gaten gedaan en wat CA lijm op laten druppelen en het leek wel of het stof afstotend werkte, want het liep over het hout uit, wat eigenlijk niet meer weg te schuren was.
Wat doe ik fout?

IMGP5015.jpg

IMGP5016.jpg

IMGP5017.jpg
 

Joost Kok

Hout met mogelijkheden
25 jan 2019
316
117
Eemnes
Schuurstof en lijm eerst mengen. Veel stof met klein beetje lijm, je krijgt dan een dik papje/plamuur. Dit is goed te smeren. Let wel geen ervaring met CA lijm, zou kunnen dat dat toch anders moet.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Ik heb het idee dat je het vullen met CA en houtstof zou moeten doen voor het 'afdraaien', maar het persoonlijk geen ervaring daarmee. Ben sowieso geen fan van CA — het is te gevoelig voor allerlei omstandigheden die je niet altijd in de hand hebt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Nico Oosthoek

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik denk dat je grootste probleem de lucht is die in de gaatjes zit. Heb je bij plamuren ook last van. Probeer er eens een met een speld.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Wim, leg dat eens uit hoe je dat met een spelt doet.
Zou het werken, eerst ca en dan het schuurstof en dan weer ca.
En anders met Cellokol?
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Ik heb schuurstof enkele keren gebruikt, maar ben daar vanaf gestapt, gaat wel als je het schuursel vochtig maakt, maar te kunt die openings toch nog goed zien, daarom gebruik Ik fijn koffie dras, good vast er in drukken en dan met het fijne glue slangetje (I don't know what you call those) heel voorzichtig het CA er in laten trekken.

Als je Tung olie gebruikt als finish, kun je de CA vlekken niet meer onderscheiden, mijn ondervinding.

Plakband aan de buitenkant van de opening zodat het er niet doorheen loopt en je de vingers vast plakt :)

Je moet met vochtig dras werken en er een druppel op plaatsen en er in laten trekken, zog gauw als het er intrekt kun je er meer in laten lopen tot het vol is, dit zijn de dunne micro tips die ik er voor gebruik.

CA and micro tips.jpg
Je kunt de gaten ook open laten zoals hier onder.

Wormy Maple.jpeg Wormy Maple bowl.jpeg

Deze schaal van Apple hout had een defectief enting naad die nooit helemaal aan elkaar gegroeid was, dat heb ik me koffie dras en CA glue gevuld.

Apple bowl with enting defect.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: Martin van der Wilt

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
350
Etten-Leur
Ik maak een papje van schuurstof met Cellocol van Frencken, je maakt zo je eigen houtvuller. Wordt ook door parketeurs gedaan.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
ik doe altijd eerst een miniscul druppeltje in het gat wat je dan net een naald of dunne nagel verdeeld.
dan wat houtstof er over afvegen nog een beetje lijm toevoegen weer stof
dan loopt het eigenlijk nooit uit

ps. die lijm is er met verschillende viscositeit van waterdun tot gel dikte
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Boertje, Ronald Kanne heeft 3 verschillende dikte,s ik heb de middelste gebruikt
Lijkt mij een goed toe te passen manier voor mij.

Wijk, dit ga ik ook proberen.
Het wordt gewoon een probeerschaal.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
350
Etten-Leur
Boertje, Ronald Kanne heeft 3 verschillende dikte,s ik heb de middelste gebruikt
Lijkt mij een goed toe te passen manier voor mij.

Wijk, dit ga ik ook proberen.
Het wordt gewoon een probeerschaal.
Cellocol is eigenlijk dikke sanding sealer (op cellulose basis). Gewone sanding sealer vind ik eigenlijk te dun en te vluchtig hiervoor maar dat zou je ook eens kunnen proberen. Cellocol is verpakt in minimaal 1 kg.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Wim, leg dat eens uit hoe je dat met een spelt doet.
Zou het werken, eerst ca en dan het schuurstof en dan weer ca.
En anders met Cellokol?
Ik doe het zoals leo het beschrijft. Ik druk het stof erin met een naald of stukje verenstaal dan de dunste ca lijm en zou bouw ik het op.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Ik heb het nu met cellocol gedaan en morgen weet ik hoe het is
Dan moet ik het toch weer eens met Ca lijm proberen en dan dus de dunste nemen en opbouwen.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
350
Etten-Leur
ik maak kneedbaar hout van houtstof en PVAc lijm.
PVA lijm verhindert dat er olie of afwerking wordt opgenomen, het wordt wat <plastic achtig> en met cellulose als bindmiddel heb je dat niet. De Cellocol droogt redelijk snel voor dat je kunt schuren, een minuut of 15. Overigens heb ik de tip van Cellocol heel wat jaren geleden hier op woodworking.nl opgedaan.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Ik wist van Cellocol af, via dit forum.
Van jouw dus waarschijnlijk.
En heb het een aantal weken geleden gekocht.
Ik had het al eens eerder geprobeerd maar dat werd niets, nu ziet het er beter uit.
 

kogel

Nieuw lid
25 feb 2021
19
15
Blaricum
Boertje, Ronald Kanne heeft 3 verschillende dikte,s ik heb de middelste gebruikt
Lijkt mij een goed toe te passen manier voor mij.

Wijk, dit ga ik ook proberen.
Het wordt gewoon een probeerschaal.


Ik gebruik voor vullen altijd de Thin. Die vloeit het makkelijkst door de schuurstof of door de koffie en dan accelerator er overheen.
 

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
Ik heb recent de zwarte Starbond gebruikt en was aangenaam verrast hoe goed dit werkte!

 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.