Zo, laatste muur is klaar!
Morgen eindelijk beginnen met krijtlijnen op de vloer af te tekenen, mooie 90° hoeken maken dmv de 3,4,5 meter methode.
-Hierna de gedrenkte "soleplates" op z'n plaats zetten en daarna de muren erop en met elkaar verbinden.
-Dan ga ik met een speedboor dia. 12mm gaten boren in het hout vervolgd door 12mm betonboor om ankerpluggen in de beton te slaan.
-Nu ga ik proberen de elementen allemaal pas met elkaar te zetten dmv shim's.
-De muren bovenkant evenwijdig en loodrecht zetten met hulp van een schietlood, laser en spantouw. De muren wat op z'n plaats wringen door wat balken tijdelijk te bevestigen aan het frame en deze te wringen/duwen.
-Daarna mag het dak erop (volgordes en wat type dak ben ik nog steeds niet uit maar komt wel
)
-Als alles gemonteerd is met OSB platen en het frame op z'n plaats staan vul ik de "opgeshimde" spleten onderaan de muren op met wat krimpvrije voegmortel nadat ik nogmaals een controle op waterpas heb gedaan.
Nog wat tips dat handig waren tijdens het opbouwen van de muren zijn volgende:
-De top en sole plate naast elkaar leggen en om de 40 of 60cm een lijn aftekenen links of rechts van de plaats waar de stud komt en doortekenen op de andere plate, na het aftekenen een x zetten waar de stud zelf komt ten opzichte van de lijn, vb |x of x| of |x|.
-De beton vloer is niet waterpas dus een recht blokje onder de plate en desbetreffende stud (die je aan het innagelen bent) plaatsen om de binnenkant van de muren flush te hebben.
-Aan 1 hoek (afhankelijk naar welke kant het frame leunt voor evenwicht) blokje van dezelfde dikte plaatsen.
-Plates met stud tussenin samenspannen (als je zulke klemmen hebt) voor wat meergrip (reduceert ook wel wat "kickback" van het pistool en schiet deze zo altijd diep genoeg).
-Om de Klemmen wat stabiel te houden en makkelijk te monteren heb ik volgend hulpstuk snel in elkaar geschoten.
-Vervolgens de stud op z'n plaats zetten |x of x| en vastnagelen volgens patroon 1,2,3,4
-Als de balk wat scheluw is (minder dan toegelaten volgens de S6 sorteernorm) kan je deze wat op z'n plaats wringen door een lijmklem er op te zetten en vervolgens van de onbelaste naar de belaste kant toe nagelen (1,3,4,2 of 2,4,3,1)