Work in progress: Een kistje met dubbele zwaluwstaarten, maar dan anders.

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Na al het priegelige houtsnijwerk is het weer eens tijd voor wat nieuws. op dit draadje zal ik de vorderingen bijhouden van mijn nieuwste project:
Een kistje met dubbele zwaluwstaartverbindingen, zonder rechte hoeken of lijnen.
Dat betreft dan voornamelijk de verbindingen, het kistje zelf wordt vierkant.

Omdat de meest zinloze projecten ook vaak de leukste zijn, heeft het kistje geen nut of toepassing. Het gaat me zuiver om het prutsen met hout. Het is de befoeling dat alle onderdelen van hout worden, ook de schanieren en het slot. Voor dat slot ben ik aan het experimenteren met houten tandwieltjes en aanverwante onderdelen.

Ik zal proberen regelmatig een update te doen en ik hoop maar dat dit geheel gaat lukken.

Houtsoorten: Taxus, Noot en Buxus
Afmetingen: 15*15*6 cm

Ooit heb ik een dikke taxus stam kunnen krijgen, waar ik veel plankjes en een paar blokken uit heb laten zagen.
IMG_20140525_185152.jpg

Het plankje gezaagd tot de vier zijkanten en alle zijden gelijk mooi vlak geschaafd. De stukken met de mooiste tekening worden de voor- en achterkant. De reststukjes zijn vast later handig, dus die bewaar ik.
IMG_20140714_135245.jpg

Op de twee zijkanten de zwaluwstaarten afgetekend en met een beitel en mesje netjes eruit gehaald.
IMG_20140714_135210.jpg

Voor de dubbele zwaluwstaart gebruik ik noot. Dat kleurt erg mooi bij taxus en is makkelijk te bewerken (in tegenstelling tot taxus). Drie verbindingen zijn af en de vierde is goed op weg. Dit is een kwestie van een hoop passen en aftekenen. Er zitten wel wat spleetjes, maar die werk ik later wel weg.
IMG_20140805_162801.jpg

Nu dus eerst de vierde verbinding afmaken en daarna kan ik aan de slag met de tweede laag van de dubbele zwaluwstaarten. Als die er goed inzitten, komen de boven en onderkant.

Tot de volgende keer...
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Ben benieuwd, het begin is in ieder geval veelbelovend!!! De vorm doet me denken aan de isolock verbinding van Leigh.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Dat ziet er kunstig uit zeg.. Potverdrie!

Zie ik het goed dat de "zwaluwstaarten" ook taps toe lopen? Zo ja, hoe krijg je dat dan goed passend? Dat lijkt me door de ronde vorm een behoorlijke opgave.
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
Het is maar goed dat ik nu alleen in de kamer zit want anders had mijn familie me vast nog raarder aangekeken dan ze normaal doen.....Ik heb wel 20 x met mn neus tegen t beeldscherm om te zien hoe dit gedaan wordt.....Bijzonder....Erg bijzonder....Er schieten alweer vele ideeen door mn hoofd voor nieuwe projecten......
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Ik weet niet of het duidelijk was meron, maar ik vind het dus supergaaf om te zien! De anderen volgens mij ook. :)
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Bedankt voor het leuke commentaar iedereen.

@klaas: Het klopt dat ze taps toelopen. Eigenlijk valt dat nog wel mee om passend te krijgen. De ronde vorm is wat lastiger.
@vener: Jammergenoeg heb ik nog niet bedacht hoe ik dit slim kan aftekenen. Het is meer een kwestie van passen, een stukje bijwerken en weer passen en weer een stukje bijwerken en weer....
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Wat een leuk idee! Ik ben benieuwd hoe het wordt, maar het ziet er nu al bijzonder uit.

Waar gebruik je het hulpstuk van die twee ijslollystokjes voor?
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Deze week heb ik de eerste zwalustaarten af gemaakt. De kleine kiertjes vul ik later wel op met wat zaagsel en lijm. ik ben erg tevreden met het resultaat.
IMG_20140812_171200.jpg

Nu moet ik de tweede laag hierin aanbrengen. Hopelijk gaat dat ook goed. Het zou jammer zijn als ik deze stukjes opnieuw moest maken.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Dit is potverdorie puur handwerk waarvan ik hou.
Super met heel veel waardering van mijn kant uit.
Ik blijf dit boeiende project volgen.
Succes met de volgende stappen.
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
sir Jacobs. thanks!

Ik ben weer een stapje verder. Dit was wel een relatief simpele stap: Het uitsnijden van de tweede laag zwaluwstaarten. Het resultaat valt niet tegen. De uitdaging wordt nu om twee resterende zijkanten goed passend te krijgen.

IMG_20140907_112600.jpg

Op deze foto zijn de spleten wat duidelijker zichtbaar. Vooralsnog verwacht ik deze goed weg te kunnen werken. Het kleine gaatje in het noten boor ik later uit met een grotere boor, zodat ik er een mooi stukje taxus in kan proppen.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Meron,
Super werk met veel respect waar je mee bezig bent.
Doe zo verder, het zijn er weinigen die het u zullen na doen.
Proficiat.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Wat ben je toch een bijzondere houtbewerker Meron, eerst dat ongelofelijke gedetailleerde miniatuur werk en nu deze gewaagde houtverbindingen. Prachtig, man, ik volg het met veel interesse!

jaap
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Ik ben weer een stapje verder. Vanwege andere verplichtingen gaat het wat traag, maar een volgende mijlpaal is bereikt en alles gaat nog steeds volgens plan.

in_progress.jpg

Het was wat passen en meten om de zijkanten passend te krijgen. Ik heb de binnenmaten aangehouden, zodat sommige staarten niet helemaal doorsteken. Dit is typisch wat je bij gewone zwaluwstaarten wilt hebben, maar hier zal ik ook alle rechte hoeken uit de buitenmaat halen, zodat ik het goed kan wegwerken.

Na alles passend gemaakt te hebben, blijken de vier zijkanten al goed in elkaar te klemmen en doet de zwaluwstaart zijn werk. ook zitten er weinig spleten in en sluit alles redelijk mooi op elkaar aan.

vooraanzicht.jpg

Op de hoekjes zijn wel wat stukjes afgebroken, maar ook de zijkanten worden afgerond, dus ook dit kan ik wegwerken. Wel hoop ik dat de zwaluwstaarten van binnen goed aansluiten, aangezien er anders grote spleten kunnen opdoemen bij het schaven en afronden.

schuinbovenaanzicht.jpg

De volgende stap is makkelijk: Een onderkant en een bovenkant vastlijmen. De onderkant wordt noot en de bovenkant ook taxus. Daarna de buitenkant mooi vlak, hol, en bol schaven. De deksel los zagen, houten scharnieren en een slot maken en het geheel verder afwerken. Nog genoeg leuks dus.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Meron,
Heel knap gedaan die verbindingen.
Zeker mijn ding naar handvaardigheid toe.
Benieuwd naar de verdere stappen.
Ik zou dit zeker naturel met een hoogglans afwerken.
Het heeft zijn charmes.
Dit is een beetje mijn visie.
Je bent heel goed bezig en een dik compliment van me.
Groetjes Sirjacobs Didier.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.