Witte slijpsteen vlak maken

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.651
993
70
Veldhoven
Ik heb zo'n 10 euro blokje besteld bij de Bapist (en nog wat ander speelgoed), ik ben benieuwd of het gaat lukken.

Wat betreft vijlen, krijt, olie ????
Ik heb goeie vijlen liggen die ik voor hout wel eens gebruikt en nog vijlen die van mijn vader waren voor ijzer.
Een vijl voor staal/ijzer met snijolie heb ik nog niet gedaan, maar ik kan wel inzien dat dit werkt, ga ik zeker onthouden.
Met krijt, dat is echt helemaal nieuw voor mij, gewoon schoolkrijt dus?
Ik heb een keer een vijl verkloot met aluminium, zo kan ik dat voorkomen?
Gewoon stoepkrijt, ja.

ornament

Oud hout
29 nov 2011
2.613
620
CBN doet het, ervaarde ik. Maar ik vond onlangs een tabel waarin stond wat mag en niet mag met CBN en daarin stond dat Widia en dat soort hardmetalen er niet op mogen. Ik heb gelukkig maar enkele steenboren geslepen. Ik doe het dus niet meer.
Ik heb trouwens ook een machine met een steen voor Widia erop. Ik heb er heel veel Widia op geslepen, dus ik kan zonder CBN wel verder voor wat betreft Widia.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.920
3.236
Gaanderen
Gezien de prijs van mijn 250 mm cbn steen ga ik dat dus niet proberen. Zal eens in mijn voorraad kijken of er nog een groene slijpsteen in zit. Heb hem alleen nodig om een allroundboor om te slijpen naar staalboor.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.451
3.219
Ze zijn vrij hard, dat geld ook voor de witte stenen, maar ik slijp er boren , draaibijtels met opgesoldeerde hardmetalen plaatjes, kraspennen en dergelijke op. Ik heb alleen die van 150mm. Ik heb ook nog een machine met een 175 mm steen, die is wat zachter. Daar weet ik het merk en de korrel niet van. Die had ik nog liggen, gebruikt. Was oorspronkelijk vermoedelijk 200mm. Die heb ik op de draaibank met een diamantpunt naar 175 geritst.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.