Witte slijpsteen vlak maken

Ik wil mijn beitels slijpen en zag dat er in de witte slijpsteen stukjes aluminium zaten en er zitten groeven in [zucht]
Misschien moet ik er een slot om heen hangen, niemand weet natuurlijk van niks als ik het vraagt (de machine staat op de zaak)

Welnu, is er een manier om die steen weer aluminium vrij en vlak te krijgen?
Kan ik dat met zo'n ding op een houten stok doen met van die wieltjes met golfjes? Of werkt dat niet bij zo'n witte steen?

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.924
3.236
Gaanderen
Heel herkenbaar. Bij ons op de zaak gebruikten ze de roze steen om een bezemsteel op maat te slijpen.
Ja een afritser (zo'n ding met wieltjes) werkt prima. Komt veel stof bij vrij. Gebruik PBM

OMG, een bezemsteel, kansloos.
Ik heb mijn goeie veilen ook opgeborgen liggen, ze zijn in staat ze te verkloten op een stukje aluminium.

Dus een afritser moet het lukken dus, veel stof had ik wel verwacht, mondkapjes en iemand er bij met een stofzuiger.
Is dat nog moeilijk? Ik heb het nog nooit gedaan.
Moet ik er een kopen die breder is dan de steen neem ik aan?

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.924
3.236
Gaanderen
Hoeft niet. Wij hadden de brede, maar de steen was breder dan de afritser. Had ook een diamant afritser, dat was een soort punt van 8 mm en dat gaat ook. Er zijn ook stenen waarmee je de vorm weer kunt herstellen.
Bezemsteel gaat best hoor maar dan moesten ze de andere steen gebruiken een of ander grof ding wat ik in 30 jaar nog nooit vervangen had. De roze steen was zacht en sleep uitstekend. Diameter 25 cm
Deze doet het ook Diamant afritser 45 mm - Baptist en is niet duur.

Hmm, die van de Bapist ga ik proberen, die val best mee in prijs inderdaad, ik zat al bij Bol.com te kijken, maar dat ding was al bijna €62,-

Om het buiten te doen zat ik ook al een beetje aan te denken, die stofzuiger vangt niet alles op, ik weet niet wat er voor stof op me afkomt, nog nooit zoiets gedaan, maar het zal wel vieze fijnstof zijn.
Ding is alleen best zwaar, komt nog weg bij een echte rauwe ijzervreter, heeft een flinke sokkel van een stuk lantarenpaal en daar onder ook iets wat zwaar is. Maar 2 man en een steekwagen moet het wel lukken.

_ 2025-01-13 om 09.24.59.jpg

_ 2025-01-13 om 09.25.28.jpg

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.451
3.219
Dat is een mooie slijpmachine. Zo'n blokje van 10 euro werkt prima. Het lijkt wat onzinnig om je machine te gaan verplaatsen. Doe gewoon even een mondkapje op en rits je stenen schoon.

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.426
2.072
Terkaple
www.woodworking.nl
Dat is een mooie slijpmachine. Zo'n blokje van 10 euro werkt prima. Het lijkt wat onzinnig om je machine te gaan verplaatsen. Doe gewoon even een mondkapje op en rits je stenen schoon.
Ja en eventueel stofzuiger er bij. Eigenlijk moet je even ritsen bij elke slijpbeurt. Een vers geritste steen geeft minder warmteontwikkeling, hij snijdt beter, waardoor je minder risico hebt dat je beitel te warm wordt bij het slijpen.

jaap

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.451
3.219
Ik heb wel het idee dat zo'n blokje minder stof de ruimte in blaast, dan zo'n sievert ritser met wieltjes. Die gebruik ik eigenlijk nog zelden.

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.651
993
70
Veldhoven
Een aantal dingen die je nooit moet doen op een slijpsteen:
Geen non ferro metalen of hout of kunststof er op slijpen. Dat spul gaat in de poriën van de steen zitten en daardoor is er kans dat hij uit elkaar klapt.
En ook nooit de zijkant van de steen gebruiken. Zelfde gevaar.
Hou je aan die regels en er kan weinig meer mis gaan.
Ritsen doe ik eigenlijk het meest met diamant afritser. (Toen ik aan de wal ging werken, kwam ik in een Philipsfabriek waar veel geslepen werd, en daar ontdekte ik dus de diamantafritser)

Vijlen leerde ik op de zeevaartschool (12 uur bankwerken per week) en ik behandel ze nog steeds met krijt tegen het dicht lopen van de vijl.
Dan kun je dus ook rustig non-ferro vijlen.

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.451
3.219
In mijn herinnering werd dat krijten alleen bij de vijlen met hele fijne kap gedaan. De grovere met de vijlenborstel. Voor aluminium kan je beter een vijl met enkele kap gebruiken. Die kan je dan weer makkelijk schoon steken met een plaatje messing. Snijolie voor non ferro materialen werkt ook goed tegen het vollopen . Verder moet ik bekennen dat ik alle dingen die je ontraadt regelmatig doe.

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.651
993
70
Veldhoven
In mijn herinnering werd dat krijten alleen bij de vijlen met hele fijne kap gedaan. De grovere met de vijlenborstel. Voor aluminium kan je beter een vijl met enkele kap gebruiken. Die kan je dan weer makkelijk schoon steken met een plaatje messing. Snijolie voor non ferro materialen werkt ook goed tegen het vollopen . Verder moet ik bekennen dat ik alle dingen die je ontraadt regelmatig doe.
Dat krijten heb je gelijk in, ik was niet specifiek genoeg.

Dat is ook een mogelijkheid, die enkele kap. Maar welke hobbyist heeft zoiets in huis.
En snijolie? Ik hou mijn vijlen liever droog...

En wat betreft die bekentenis? FOEI!!! 🤣

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.924
3.236
Gaanderen
Een aantal dingen die je nooit moet doen op een slijpsteen:
Geen non ferro metalen of hout of kunststof er op slijpen. Dat spul gaat in de poriën van de steen zitten en daardoor is er kans dat hij uit elkaar klapt.
En ook nooit de zijkant van de steen gebruiken. Zelfde gevaar.
Hou je aan die regels en er kan weinig meer mis gaan.
Ritsen doe ik eigenlijk het meest met diamant afritser. (Toen ik aan de wal ging werken, kwam ik in een Philipsfabriek waar veel geslepen werd, en daar ontdekte ik dus de diamantafritser)

Vijlen leerde ik op de zeevaartschool (12 uur bankwerken per week) en ik behandel ze nog steeds met krijt tegen het dicht lopen van de vijl.
Dan kun je dus ook rustig non-ferro vijlen.
Jan helaas is het soms het geval dat de partime medewerkers lang niet overal verstand van hebben. Ze mochten de slijpmachine ook niet zonder toestemming gebruiken. In een groot pand heb je niet overal zicht op dus er gebeuren dus dingen die je niet wil. Verder werd er vroeger op deze machine veel op de zijkant van de steen geslepen. Ik moet wel zeggen dat het geen standaard steen was. De kap was ook aangepast. Deze machine werd in onze smederij dagelijks gebruikt. (tot midden jaren 60) hierna werd het gebruik minder maar mijn oom sleep er schaatsen op. Dit tot ik zelf wedstrijden ging rijden want zo slijpen is geheel verkeerd.

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.091
1.058
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
En een stofzuiger erbij. Wat eraf komt is aluminiumoxide - is op zichzelf niet schadelijk maar is wel fijn genoeg om respirabel te zijn - en gaat dus net als veel ander op zich inert fijnstof toch schade aanrichten; en metaalfijnstof en -dampen, die waarschijnlijk minder onschadelijk zijn dan het Al2O3. Bovendien is dat aluminiumoxide stof ook gewoon schuurmiddel, dat je liever niet in je werkplaats wilt hebben rondzweven. Afzuigen dus...

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.451
3.219
Een vijl is in wezen gewoon snijgereedschap, dus gebruik ik er regelmatig gewoon passende snijolie bij.

Ik heb zo'n 10 euro blokje besteld bij de Bapist (en nog wat ander speelgoed), ik ben benieuwd of het gaat lukken.

Wat betreft vijlen, krijt, olie ????
Ik heb goeie vijlen liggen die ik voor hout wel eens gebruikt en nog vijlen die van mijn vader waren voor ijzer.
Een vijl voor staal/ijzer met snijolie heb ik nog niet gedaan, maar ik kan wel inzien dat dit werkt, ga ik zeker onthouden.
Met krijt, dat is echt helemaal nieuw voor mij, gewoon schoolkrijt dus?
Ik heb een keer een vijl verkloot met aluminium, zo kan ik dat voorkomen?

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.