Wilgen

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Andere namen1. willow, white willow, common willow (Groot-Brittannië), saule (Frankrijk), Silber-weide, Weide (Duitsland).2. cricketbat-wilgen (Nederland), blue willow, cricket-bat willow, close-bark willow (Groot-Brittannië).
Botanische naam1. Salix alba L., S. spec. div..2. Salix alba L. subsp. caerulea (SM.) Rech. f. (= S. alba var. calva G. Mey.).
FamilieSalicaceae.
GroeigebiedEuropa, Azië met gematigd klimaat, Noord-Afrika en aangeplant in geschikte klimaten.
BoombeschrijvingMaximumhoogte ongeveer 21-27 m. Bij natuurlijke groei is de takvrije stam 5-8 m lang met een diameter van 0,9-1,2 m, maar de bomen worden vaak geknot op 2-2,5 m hoogte of als hakhout elke 3-5 jaar bij de grond afgezaagd of gehakt. Bomen voor de fabricage van cricketbats worden geveld als de stamdiameter ongeveer 0,5 m is.
AanvoerVezelhout, zaaghout.
HoutbeschrijvingDe kwaliteit van het hout is zeer afhankelijk van de groeiomstandigheden. Wilgen komt in bouw en eigenschappen zeer overeen met populieren. Het lichtbruine tot rozebruine kernhout steekt weinig af tegen het vrijwel witte spint waarvan de breedte varieert, afhankelijk van de soort en de groeiomstandigheden.
Houtsoortloofhout
DraadRecht of iets kruisdradig.
NerfFijn.
Volumieke massa1. (320-)450 (-550) kg/m3 bij 12% vochtgehalte, vers 700-970 kg/m3.2. 340-420 kg/m3 bij 12% vochtgehalte.
WerkenZou gering zijn.
DrogenHet hout droogt snel, maar er kunnen vochtige plekken in het hout achterblijven. Bij het meten van het vochtgehalte moet hier speciaal op worden gelet om een gelijkmatig vochtgehalte te waarborgen.
BewerkbaarheidGoed. Voor een glad oppervlak is scherp gereedschap noodzakelijk.
Spijkeren en schroevenGoed.
LijmenGoed.
BuigenSlecht.
OppervlakafwerkingMatig.
DuurzaamheidSchimmels 5.
ImpregneerbaarheidKernhout 3.
ToepassingenWilgen is de beste houtsoort voor klompen. Verder wordt het gebruikt voor gereedschapsstelen, zeefranden, speelgoed, fruitmandjes en daar waar populierenhout kan worden toegepast. Van de twijgen (wilgentenen) worden onder andere manden gevlochten. Voor cricketbats gebruikt men een speciale soort, Salix alba var. calva G.F.W. Mayer, die onder goede omstandigheden zeer snel groeit en dan een voor cricketbats ideaal rechtdradig, licht hout levert.

425_228 WILGEN.jpg
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
906
315
Ontzettend leuk om dat soort hutten te bouwen en verbazingwekkend stormvast en waterdicht.
Eén klein minpuntje...ze zijn ook een beetje brandgevaarlijk.... :)
Hut in opbouw.JPG
7-2 b.jpg
Jagers-verzamelaarshut.jpg
Afgebrande hut.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Guus2 en jaap

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Eén klein minpuntje...ze zijn ook een beetje brandgevaarlijk.... :)
volledig akkoord dat wat je toont, brandgevaarlijk is
we kunnen immers niet naast de foto's kijken
wat we zien is geen wilgenhut meer, maar een struktuur die mogelijks uit wilgen- of hazelaartwijgen gemaakt is
als dakbedekking is riet gebruikt, en dan nog met de bladeren er aan, wat droog een erg brandbaar goedje is
voor zover ik weet, betaal je een extra-premie als je huis een rieten dak heeft
een echte wilgenhut maak je met wilgentwijgen die voldoende vers zijn om in de lente uit te schieten
je krijgt dan bladeren, en de takken groeien, en die snoei je bij, waar nodig
maar natte bladeren en takken zijn even brandonveilig als een wilg die gewoon in je tuin groot staat te worden
op het einde van het jaar verdorren de bladeren, ze waaien weg, en in de winter heb je een kale hut
tenzij de uitgang versperd is, zou ik me in een wilgenhut niet onveilig voelen
mijn kleinkinderen hebben er een . . .
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
906
315
Ja, dat is ook een wilgenhut, ik heb er zelf eentje in "aanbouw".
En de hut(ten) op de plaatjes zijn niet mogelijk uit wilgen-of hazelaartwijgen gemaakt, maar het zijn echt wilgentakken die zijn gebruikt... :) Ik ga volgende zomer gebruik maken van de schaduw die de in aangroei zijnde wilgenschuilplek gaat bieden van een goed boek en een even goed glas koud bier genieten.
Maar in de winter doe ik het met meer risico en wordt de brandgevaarlijke variant gebruikt...;)
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
906
315
@ZotVanHout, uiteraard is de bedekking van riet, het ging me in dit geval om het skelet, dat is van wilg.
Een prachtig sterk materiaal om zaken van te bouwen...
 

Poortstuk

Actieve deelnemer
22 jan 2021
170
82
Aalten
Prachtig...

Wij gebruiken wilg, verschillende soorten, voor de bijen in het vroege voorjaar zoals nu, veel stuifmeel en nectar.
Takken die we snoeien gaan naar de shetlanders en de schapen, ze zijn er gek op. De kale takken worden windschermen, tussen palen of door de versnipperaar en terug de singel in.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.