Daarom gebruikt de klompenmaker alleen vers gezaagd.eenmaal droog
Populier is naar mijn idee ondergewaardeerd hout. Het is slopend voor het gereedschap en niet geschikt om te snijden omdat het eigenlijk te zacht is. Ik zie het veel gebruikt worden in meubels en ook het YT kanaal EngelsCoachshop gebruikt het vaak in de koetsbouw.Is populier misschien ook een zachtere houtsoort welke volgens mij ook tot de lichtere taaie soorten behoort met een redelijk rechte draad.
Ik weet het verder niet, doe zelf niks met houtsnijwerk en heb hier geen ervaring mee alleen ken ik het van vroeger in de kachel en vandaag als multiplex wat tot de lichtere soorten behoort
Groetjes John
Een goeie vriend van mij P. Donders was klasgenoot op de vakschol in Maaseik van die bekende die zulke eiken meubels met vrij houtsnijwerk maakt - ik vergeet zijn naam alhoewel wij zijn bij hem op bezoek een keer geweest in zijn klein houtsnij werkplaats in de achtertuin van zijn moeder. Dat is geen gewoon eichen hoor maar eichen met heel specifiek eigenschappen.In onze streken (BE en deel van Nederland) is heel vaak eikenhout gebruikt voor houtsnijwerk. Eikenhout is ringporig, maar dat onderdrukt de pret niet. . Denk aan meubels, en aan kerkmeubilair. Ook daarin kun je details snijden.
Daarom gebruikt de klompenmaker alleen vers gezaagd.
Houtsnijders van de afgelopen honderden jaren zouden zeer teleurgesteld zijn geweest als ze hadden geweten dat wilg een geschikte vervanger was voor lindehout
Ja, maar het is "inferieur" aan wilgen voor klompen. Die slijten minder hard en helemaal met een paar proppen op de juiste plaatsen in de zool.Volgens mij gebruiken ze hier meestal populieren voor klompen.