Wilg als draaihout: is dat goed glad te krijgen?

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Ik heb via de zoekfunktie op het forum al wat commentaren gevonden over het gebruik van wilg: het is een uitdaging om netjes glad te krijgen….
ik ben een paar schalen aan het maken uit (treur)wilg. Ruwweg in de vorm gedraaid de dag nadat de boom was geveld, dat was een natte bedoening ;) . We zijn nu pakweg 5-6 weken verder, de schalen hebben met de krullen in een doos gelegen > afdraaien gaat goed. Maar dan. Ik wil eigenlijk geen sanding sealer of andere chemische middelen gebruiken want de schalen moeten volledig voedsel veilig zijn/worden. Met voldoende schuren kom ik een heel eind, maar zijn er misschien andere manieren om de schalen mooi glad te krijgen?
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Heb het ook wel gedraaid, het belangrijkste is scherp gereedschap en fijne spanen afnemen de laatste paar sneden.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdP

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Inderdaad. Met de 10 mm schalenguts voor de afwerksnedes haal ik heel fijne krulletjes van het hout. Maar ik blijf tear-out hebben op de bekende plekken aan de binnenzijde van de schalen. Misschien mijn ongeduld? Vochtgehalte van de natte schalen was pakweg 35 procent, nu net onder de 20. Zou droger gemakkelijker/beter zijn?
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik vind droog hout altijd lastiger glad te krijgen. Mijn tip dus: het nattte hout gelijk afdraaien. Dan de oppervlakte met een verfbrander oppervlakkig drogen tijdens het schuren. Wilg staat me niet bij als extra lastig hout, niet vergelijkbaar met populier bijvoorbeeld.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdP

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Je draaisnelheid is natuurlijk ook nog van belang.
Is natuurlijk ook sterk afhankelijk van de doorsnede van je schaal.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Ik neem ook inderdaad de verfföhn erbij voordat ik ga schuren. Ik ben denk ik wel tot een acceptabel resultaat gekomen. Ik zal vanavond wat foto’s plaatsen. Dank voor de adviezen zover (y).
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
351
Etten-Leur
Je kunt nog minerale olie overwegen (hoofdcomponent van baby-olie) en dan schuren terwijl het nog een beetje afgeeft. Met de föhn tip van Jurriaan heb ik geen ervaring.
NB <Uitgeharde> finish bevat geen bestanddelen meer die voedselonveilig zijn. Muv fungiciden in lak voor onderwater- toepassingen. Maar misschien dat het idee van een kunstmatige oorsprong al voldoende reden is om niet te gebruiken.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Je kunt nog minerale olie overwegen (hoofdcomponent van baby-olie) en dan schuren terwijl het nog een beetje afgeeft. Met de föhn tip van Jurriaan heb ik geen ervaring.
NB <Uitgeharde> finish bevat geen bestanddelen meer die voedselonveilig zijn. Muv fungiciden in lak voor onderwater- toepassingen. Maar misschien dat het idee van een kunstmatige oorsprong al voldoende reden is om niet te gebruiken.
Hans, met het idee van een kunstmatige oorsprong heb ik geen problemen hoor. Ik ben meer alert op eventuele allergische reacties die gebruik van het een of andere middel zouden kunnen oproepen: vandaar het gebruik van druivenpit olie. Ik ga hier zeker wat verder mee experimenteren.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Als siccatieven bestaan uit metaalzouten, dan verdampen die toch ook niet bij het drogen van de finish?
Een 'drogende' olie droogt niet, maar polymeriseert. De metaalionen van de siccatieven spelen een actieve rol in de polymerisatiereactie, waarbij de meervoudig onverzadigde verbindingen in de 'drogende' olie eerst met zuurstof uit de lucht reageren, en vervolgen zo met elkaar dat de individuele vetzuren van de oliemoleculen ('triglyderiden') in ketens aan elkaar verbonden worden [een goede drogende olie heeft meer dan 1 zo'n meervoudig onverzadigd vetzuur aan elk oliemolecuul, zodat je niet alleen ketens krijgt, maar 2- en 3- dimensionale netwerken - dat maakt m.n. lijnolie en tungolie zulke goede drogende olien]. Bij deze polymerisatie worden de metaalzouten, hetzij als ionen, hetzij rechtstreeks als de onverzadigde vetzure zouten zoals ze tegenwoordig op de markt gebracht worden (mengsiccatieven opgelost in olie of oplosmiddel) in de resulterende 'hars' ingebouwd, en zijn dus niet, of maar heel mondjesmaat beschikbaar voor uitlogen. Ze zitten er dus nog wel in (ze verdampen inderdaad niet), maar ze zitten zo vast dat ze er niet uit komen. Vergelijkbaar met de gele cadmiumkleurstoffen die vroeger in gele bierkratjes zaten. Volstrekt ongevaarlijk zolang het plastic in tact is en blijft - pas een probleem als je de kratjes als afval gaat verbranden, en de cadmium met de rookgassen in de lucht terecht komt.

Overigens, de informatie die je aanhaalt bij 'meubelrestauratieshop' (als ik me niet vergis is dat dezelfde bron als 'politoeren.nl' en 'de cokerije') is grofweg correct - zij het wat overgesimplificeerd. Behalve de opmerking dat 'Hoewel de natuurlijke droging hiervan in feite de beste droging is'. Een niet gekatalyseerde uitharding van rauwe lijnolie of tungolie aan de lucht levert echt een ander eindresultaat op dan een droging onder invloed van siccatieven (en verschillende soorten siccatieven leveren ook weet verschillende eindproducten, zoals ze bij 'meubelrestauratieshop' ook zeggen). Of die natuurlijke droging dus 'de beste' is is geheel afhankelijk van het beoogde doel. Persoonlijk zou ik voor het afwerken van hout geen rauwe lijnolie willen gebruiken...
 
Laatst bewerkt:

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Zo zie je maar weer: hoe het stellen van een (simpele?) vraag kan leiden tot een diepgaande uitleg van iets anders. Even off-topic: toch een van de sterke kanten van dit forum. Het is wel zaak om de zoek funktie goed (te leren) gebruiken.
zo heb ik vanavond weer iets geleerd. @henkverhaar : (y)
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
351
Etten-Leur

Bijlagen

  • 201202 The Food-Safe Myth.pdf
    937,7 KB · Weergaven: 7
  • Leuk
Waarderingen: EdP

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
351
Etten-Leur
Hans, met het idee van een kunstmatige oorsprong heb ik geen problemen hoor. Ik ben meer alert op eventuele allergische reacties die gebruik van het een of andere middel zouden kunnen oproepen: vandaar het gebruik van druivenpit olie. Ik ga hier zeker wat verder mee experimenteren.
Ed,

zonder flauw te willen doen.. maar ik kan me zonder moeite voorstellen dat de druiven voor druivenpitolie met herbiciden en fungiciden (US: genmutatie?) tot wasdom zijn gekomen, dan heb je weliswaar een plantaardige oorsprong maar of je daar blij van wordt? Verder denk ik te weten dat minerale olie volstrekt ongevaarlijk is voor mens en dier tenzij je er teveel van binnen krijgt, zoals van alles. Via een mooie (sla)kom is die kans nihil.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdP

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
About Willow turning, well Wilg kun je best good draaien, maar vergeet niet dal niet alle wilgen hetzelfde zijn (er zijn vele verschillende Wilgen) Ik heb nooit Treurwilg gedraaid maar wel andere Wilg, meestal Zwarte Wilg (Salix nigra) omdat die hier veel groeien en groot worden.

Populier draai Ik ook wel eens het groeit hier in mijn bos en achter mijn huis, best een goed draaihout.

dit is een lampen kap van Populier, erg spalted (slaap) maakt het wel moeilijker om het te draaien zoals de Spalted Aspen populier.

Het helpt wel als je minder moeilijke vormen draait en geen korte bochten etc.

Ook gebruik Ik Tung olie dat geen siccatieven er in heeft of nodig heeft om te Polymerizen, well is er een verdunner in omdat de olie verhit word en dan te dik word om te gebruiken, dit is nodig om het vlugger and een hardere finish te worden, die verdunner moet er dus wel uit verdampen.

Aspen Poplar light.jpgSpaltet Aspen poplar.jpgTrembling Aspen Poplar.jpgLarge Poplar bowl.jpgWillow candle stick.jpgWillow burl bud vase.jpgLarge Willow burl bowl.jpg
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Ook gebruik Ik Tung olie dat geen siccatieven er in heeft of nodig heeft om te Polymerizen, well is er een verdunner in omdat de olie verhit word en dan te dik word om te gebruiken, dit is nodig om het vlugger and een hardere finish te worden, die verdunner moet er dus wel uit verdampen.
Leo,

welk verdunningsmiddel gebruik je in je tungolie en hoeveel , in welke verhouding?

groeten
Ornament
www.houtsnijden.eu
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Dank je Leo,

Weet iemand hoe je mineral spirits vertaalt in het Nederlands?
Is dat white spirit in BE
groeten ,
Ornament
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.