Wielen ter vervanging van lagers bril/steady rest

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.867
582
De lagers van onderstaande bril zijn aan vervanging toe, is er iemand die een gouden tip heeft voor wielen met een rubber/teflon/... omhulsel? Er van uitgaande dat dat de betere keuze is t.o.v. staal...

20250404_230331.jpg

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.793
3.436
Het is al erg genoeg dat je hout flexibel is. Waarom zou je dat willen verergeren door ook nog eens zachte wieltjes te gebruiken? Ik zou er gewoon nieuwe kogellagertjes op zetten.

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.867
582
Mijn redenering was dat het hardste materiaal altijd gaat aftekenen op het zachtere en ik zie dat recentere modellen allemaal met een soort kunststof werken, vandaar de vraag. Zal ertalon of iets dergelijks niet hard genoeg zijn?

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.370
790
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
metalen wieltjes laten wel lastige sporen na in je hout (compressie). Persoonlijk heb ik wielen voor steps, maar mijn bril is wat ruimer.
Als het klein moet zijn, wellicht staat hier wat tussen:

• Leuk
Waarderingen: Petrolhead

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.867
582
"Geleiderol" bleek de magische zoekopdracht.. Heb er net gevonden met dezelfde lagers als origineel, met PU errond (dat ik toch het vaakst zag op aftermarket modellen). Bedankt voor het meedenken!

glr.png

• Leuk
Waarderingen: SunRayes

rik

Post veel
8 nov 2010
828
163
Je zou er een goedkoop setje skeeler wielen op kunnen monteren. Deze zijn verkrijgbaar in verschillende hardheid (72A=zacht tot 90A=hard).
Ik heb eenzelfdesoort bril ooit voorzien van dergelijke wielen. Na heel veel zoeken heb ik beklede wielen kunnen vinden bij een Duitse draaibank fabrikant. Ik denk Killinger, maar het zou ook hager kunnen zijn.
De reden dat skeeler wielen geen optie waren was de asmaat en de breedte van de wielen. Die paste niet op deze bril.
Je kan de bril natuurlijk aanpassen, maar dat wilde ik destijds niet.
Als het niet lukt zal ik eens kijken of ik een factuur kan vinden.

Succes

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.867
582
Ik werd al heel enthousiast van de prijs, maar het asgat is maar 8 mm en als ik de centreerbussen van de bril wil gebruiken heb ik een asgat van 15 mm nodig

Screenshot_20250408_171629_Chrome.jpg

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.867
582
Uiteindelijk werden het deze... Vooral omdat ik zag dat de 6002 lagers voor stofarme omgevingen bestemd zijn, bij dit model zijn de twee zijdes met rubber afgedicht (en ze waren ook nog aanzienlijk goedkoper ook nog..).

Schermafbeelding 2025-04-09 113426.png

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Efvee

Post veel
9 jun 2021
892
363
RegioRotterdam
Een wiel met een 20 mm breed vlak loopvlak kan makkelijk gaan 'sturen' en vraagt een breed vlak pad op je werkstuk voor een stabiele loop. Een wiel met een rond profiel heeft daar minder last van, en heeft daarom meestal de voorkeur voor gebruik op een bril.

• Leuk
Waarderingen: mathieu

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.867
582
In mijn geval gaan het enkel vlakke en lichtjes bolle oppervlakken zijn, ik hoopte al dat het daardoor zou gaan meevallen. Op een freestafel zal er ook makkelijk een afronding of schuine zijde aan gefreesd kunnen worden om het loopvlak naar 10 mm of minder te krijgen. Komt goed.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.