Wielen onder zaagtafel Bosch PTS 10

Karen WGS

Nieuw lid
22 feb 2025
14
8
Amsterdam
Goedendag,
Ik heb de PTS 10 zaagtafel van Bosch. Omdat ik mijn grotere werkplaats ga inruilen naar een kleinere klusschuur, wil ik de zaagtafel bij de gebruik naar buiten rijden. Ik wil er dus wielen onder zetten.
Mijn vraag: heeft iemand hier ervaring mee, met name over de stabiliteit van de zaagtafel als deze op wielen staat? Welke wielen zouden jullie adviseren?
Groet en dank, Karen

Karen WGS

Nieuw lid
22 feb 2025
14
8
Amsterdam
Goedendag,
Ik heb de PTS 10 zaagtafel van Bosch. Omdat ik mijn grotere werkplaats ga inruilen naar een kleinere klusschuur, wil ik de zaagtafel bij de gebruik naar buiten rijden. Ik wil er dus wielen onder zetten.
Mijn vraag: heeft iemand hier ervaring mee, met name over de stabiliteit van de zaagtafel als deze op wielen staat? Welke wielen zouden jullie adviseren?
Groet en dank, Karen
PS of moet ik daarvoor het speciale onderstel van Bosch kopen … €€€?

Zerox

Actieve deelnemer
2 aug 2021
312
225
Echt
Goedendag,
Groet en dank, Karen
Ik ga er even voorzichtig vanuit dat deze al op een werkbank/zaagtafel contstructie zit ingebouwd? Anders kun je natuurlijk altijd kijken naar dergelijke intrekbare wielen. Belangrijkste is dat een wiel/wielen geremd/geblokkeerd kunnen worden tijdens het zagen. Laatste wat je wil is dat je zaagtafel gaat rollen als je er een werkstuk doorheen duwt.

• Leuk
Waarderingen: Karen WGS

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.541
1.367
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
PS of moet ik daarvoor het speciale onderstel van Bosch kopen … €€€?
Ik had het inklapbare onderstel. Dat werkte prima - stabiel genoeg voor het zaagwerk dat je op de PTS10 kan doen... De zaag stond echter werkeloos sinds wij een Scheppach (bouw)zaagtafel van een vriend overnamen. Hij is derhalve nu verhozen naar onze zoon in Spanje ;-)

• Leuk

Karen WGS

Nieuw lid
22 feb 2025
14
8
Amsterdam
Ik ga er even voorzichtig vanuit dat deze al op een werkbank/zaagtafel contstructie zit ingebouwd? Anders kun je natuurlijk altijd kijken naar dergelijke intrekbare wielen. Belangrijkste is dat een wiel/wielen geremd/geblokkeerd kunnen worden tijdens het zagen. Laatste wat je wil is dat je zaagtafel gaat rollen als je er een werkstuk doorheen duwt.
Hij staat nu op een aluminium onderstel van de zaagtafel zelf. Dus ik dacht er wielen onder te zetten. Maar ik wil inderdaad voorkomen dat er beweging in de tafel komt tijdens zagen.

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.117
114
Omgeving Amersfoort
Hij staat nu op een aluminium onderstel van de zaagtafel zelf. Dus ik dacht er wielen onder te zetten. Maar ik wil inderdaad voorkomen dat er beweging in de tafel komt tijdens zagen.
Misschien een idee om iets met wielen te gebruiken om het geheel op de werkplek te krijgen en dan de wielen er onder uit te halen voor stabiliteit?

ik heb een werkbank van zwaar MDF met daarin een hoop systainers met inhoud en ondanks dure dubbelgeremde (rem op de wielen en het draaien staat vast) wielen kan die werkbank alsnog iets bewegen.

dat is met klussen op de werkbank niet erg, soms wat hinderlijk maar een wat bewegende zaagtafel zou ik persoonlijk irritant vinden.

• Leuk

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
10.686
3.160
Klein-Brabant, Vlaanderen
Goedendag,
Groet en dank, Karen
goeiemiddag
er zijn wielen die je op kan klappen, zodat de structuur waar ze op of onder staan, op de vloer komt
die structuur kan je eenvoudig zelf maken
een bovenbouw op wielen die er onder blijven staan, is 200 % zekerheid op wiebelen
heb je een link naar die zaagtafel ?
eigenlijk hoeft een link niet, maar hier komen zo veel verwijzingen, dat we moe worden van die op basis van wat tekst zelf op te zoeken
een link spaart ons moeite

• Leuk

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.570
440
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Even een plaatje erbij gezocht
1781295526203.png
WWat ik zou doen is een beugel aan de achterkant onderaan de poten en daar 2 twee wielen aan monteren die net boven de grond staan als de poten op de grond staan, als je de tafel dan aan de voorkant optilt komen de wielen op de grond en kun je rijden.

Meest eenvoudige manier is een stuk hoeklijn gebruiken waar je dwars een plaatje of ook een stukje hoeklijn aan last en daar zet je bokwielen op.je moet je wielen een centimeter of 10-15 achter de poten de grond laten raken anders moet je de voorkant te hoog optillen.
Je kan eraan denken om aan de voorkant een opklapbare beugel te maken waar je hem aan optilt.

• Leuk
Waarderingen: Karen WGS en ZotVanHout

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
10.686
3.160
Klein-Brabant, Vlaanderen
er zijn wielen die je op kan klappen
ik doel op deze
op amazon had ik er een tijd geleden ook gevonden
maar die zijn niet meer te koop

• Leuk

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.983
1.146
Omgeving Eindhoven
Ik heb onder mijn vorige zaag ook wielen gezet. Was een Elektra Beckum / Metabo bouwzaag, dus ook erg licht.
Daarvoor heb ik toen gewoon in de hoekijzers een klos hout geschroefd met daaronder geremde zwenkwielen van de bouwmarkt (50mm). Ik denk dat ik wel eerst iets van de poten heb afgeslepen om de extra hoogte op te vangen zodat de zaag nog onder de werkbank gerold kon worden.

Het was voor mij stevig genoeg, ik heb er nooit last van gehad dat het niet stevig stond. Het is iets minder stabiel dan direct op vaste poten, maat je moet de zaag ook het werk laten doen en niet gaan duwen/trekken (als je dat moet heb je een bot of het verkeerde zaagblad).

Tegenwoordig heb ik een gietijzeren zaagtafel van 250 kg; daar zitten grotere en stevigere wielen onder, die ik in de praktijk eigenlijk niet eens op de rem zet.

• Leuk

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.