wielen gezocht

Peter Neijts

Actieve deelnemer
11 jul 2011
165
9
Voor mijn werkbank zoek ik een set goede wielen die zowel de zware tafel kunnen dragen als ook inklapbaar zijn. Bij gereedschappro kom ik ze tegen die max 220kg kunnen opnemen, maar mijn werkbank met gevulde laden lijkt me vele malen zwaarder.

IMG_5151.JPGIMG_5152.JPG

Iemand suggesties waar ik zwaardere inklapbare wielen kan verkrijgen? Of tips voor een ander soort simpeler systeem? (een palletwagen heb ik maar staat vaak niet in de buurt)
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.693
735
Antwerpen
Voor mijn werkbank zoek ik een set goede wielen die zowel de zware tafel kunnen dragen als ook inklapbaar zijn. Bij gereedschappro kom ik ze tegen die max 220kg kunnen opnemen, maar mijn werkbank met gevulde laden lijkt me vele malen zwaarder.
dat is denk ik 220kg per wiel, dus bij 4 poten, kun je bijna 900kg opnemen
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.938
854
Oss
Die setjes van 4 hebben maar een draagvermogen inderdaad van ca 220kg per set.
Je moet even bij losse wielen kijken, welke meer draagvermogen hebben en zelf een kantel systeem maken.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.043
851
Omgeving Leiden
Als je op 'hefroller' zoekt kom je wel iets tegen, maar de prijzen liegen er niet om.
Dan is een extra pompwagen nog goedkoper.
Misschien heb je je werkbank al een keer verplaatst dus het kan dat die stijf genoeg is, maar afgaande op de foto denk ik dat de werkbank in het midden gaat doorzakken wanneer de vier hoeken worden opgetild.

Je zou tussen de poten een constructie kunnen maken met een schaarkrik of een hydraulische krik waarmee een balk met daaronder zwenkwielen naar beneden wordt gedrukt.
 
Laatst bewerkt:

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.800
167
Rotterdam
Met 30 jaar ervaring van volle karretjes duwen weet ik dat je de draagkracht van wielen niet zomaar kan optellen.
Wat hierboven al gemeld wordt: vaak komt het gewicht op 2 wielen terecht.
En als je dan ergens tegenaan loopt, een los liggend steentje of stukje hout, dan krijgt 1 wiel een flinke tik.
Flink overbemeten is het beste. Grote wielen met kogellagers rollen het fijnst.
Voor een set van vier goede wielen ben je al gauw € 100,- kwijt.
 

Peter Neijts

Actieve deelnemer
11 jul 2011
165
9
dank voor jullie reacties. 6 wielen zie ik niet echt als optie onder te tafel. Mijn betonnen vloer is niet overal even vlak en uitlijnen gaat minimaal. Hefwielen zijn me te kostbaar.
Ik hou het voorlopig maar even op de pompwagen :)
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
587
106
Stiens
Ik heb nog onlangs op dit forum geleerd dat er zwaarlastwielen bestaan. Zelfs in kleine diameters zodat de tafel niet meer dan 70 mm omhoog gaat.

Verder zou ik er van uitgaan dat stijfheid bij deze constructie een relatief begrip is. D.w.z. dat de constructie relaxeer; in de loop van de tijd meegeeft. De suggestie om 6 wielen te nemen (waarvan misschien 2 met rem), is volgens mij heel goed. Als er een of twee wielen af en toe loskomen van de vloer dan is dat zo. Mocht de constructie wat doorzaken dan is dat snel afgelopen als er een wiel op die plaats zit.

@thomasz beveelt een type aan die ook door Paoson wordt gebruikt. Misschien heb je bij de bouw van de tafel naar hem gekeken? Daar heb je versies van die instelbaar zijn. M.a.w. dan krijg je altijd alle 6 wielen tegen de vloer. Deze wielen nemen wel wat meer ruimte in de hoogte.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.