Wie man ein Bett aus Zirbenholz baut (Hoe men een bed uit grenen bouwt)

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Merkwaardig is dat de maker van de film dit onder " Handwerkkunst " presenteert.
daar heb je wel gelijk in
met zuiver handwerk zou het bijna onmogelijk/verantwoord zijn om zo'n bed te maken
in de video zeggen ze dat hij er 3 dagen aan gewerkt heeft
je mag dan al goed uitgerust zijn, maar een vlakpers en vandikteschuurmachine van die omvang vind je niet overal
hoe het ineenhaaksysteem gemaakt wordt, komt niet aan bod (ik vrees toch cnc)
het blijft een mooi kunstje
 
Laatst bewerkt:

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
451
94
Het is in ieder geval niet industrieel / serie matig gemaakt. Dat komt tegenwoordig al in de buurt van handwerk..
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Een heel interessante serie, die ik met genoegen volg. Met 1 aantekening: de voice over is best irritant (maar dat kan eraan liggen dat de doelgroep, Johann Modal, geacht wordt. niet veel verstand van Handwerkskunst te hebben…).
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Wat mij opviel was dat sommige lijmnaden best 'ruim' uit lijken te vallen en dat kennelijk geen probleem is.

En dat royaal gebruik van hout kennelijk uit kan hier, Dat hoofdbord zou half zo dik nog prima zijn, lijkt me, en dat geldt voor meer onderdelen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Hij gebruikt toch een houten schaaf ! Echt handwerk is het niet, maar het is een moderne meubelmaker. Dat haak systeem koopt hij aan, dat wordt gezegd in de uitleg. Mooi systeem, had ik nog nooit gezien. Wel een beetje vreemd dat hij voor de koppen van de bak de afrondingen vast op de planken bevestigd. Hij heeft blijkbaar geen schrik voor het verschil in werking van de twee delen met de lengterichting haaks.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Dat haak systeem koopt hij aan, dat wordt gezegd in de uitleg.
heb ik gemist
hier zitten een reeks collega's met een kleine cnc
die zouden zoiets moeten kunnen maken
Wel een beetje vreemd dat hij voor de koppen van de bak de afrondingen vast op de planken bevestigd. Hij heeft blijkbaar geen schrik voor het verschil in werking van de twee delen met de lengterichting haaks.
terechte in-vraag-stelling
zie jij een andere mogelijkheid dan de hoek van de bak op een van de kanten te lijmen ?
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
heb ik gemist
hier zitten een reeks collega's met een kleine cnc
die zouden zoiets moeten kunnen maken

terechte in-vraag-stelling
zie jij een andere mogelijkheid dan de hoek van de bak op een van de kanten te lijmen ?
Als je in hout wil blijven kom je uit op een schuifzwaluwstaart.
Of zo:
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Ik mag graag naar deze serie kijken. Er komt vanalles aan bod. Van meubelmaker tot puttenbouwer. Ik heb gisteravond deze ook bekeken. Leuk om te zien al is het niet helemaal mijn smaak. Maar de klant is koning, en die heeft het ontwerp goedgekeurd.
Ik meende trouwens te horen dat het bed onbehandeld blijft, om het karakteristieke van het hout te behouden.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
lijkt mij een heel goed idee
zwaluwstaart op de kop van de zijkanten
niet-doorlopende groef in de poten

heb jij het ooit zo geprobeerd ipv de domino's die je in 2013 gebruikt hebt ?
Eens chuifzwaluwstaart heb ik nog nooitgemaakt. Maar het is de bedoeling ze te gebruiken in het rek wat ik nu aan het maken ben.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.