Wie kan mij helpen stootborden te verzagen op lintzaag (snijhoogte 18cm)

tinco

Actieve deelnemer
17 mrt 2017
114
7
Hoi,

Ik heb mijn trap gerenoveerd (en verlengd) met eiken houten vloerdelen, rest nu nog de stootborden. In verband van de ruimte wil ik dat de stootborden wat dunner zijn dan de 22mm dikke vloerdelen, dus heb ik het idee ze te verzagen naar 5-10mm dikte. Ik vermoed dat dat mogelijk zou moeten zijn op een lintzaag, maar ik heb niet een professionele lintzaag met een snijhoogte van minstens 18cm.

Heb je zo'n lintzaag, is je werkplaats in de buurt van de randstad, en lijkt het je leuk om me daarmee te helpen?

Ik heb overigens nog niet echt een idee hoe je een relatief dunne plank op z'n zijkant door de lintzaag heen duwt zonder dat ie je om de oren vliegt, dus opmerkingen / tips daarover ook welkom!
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.171
1.967
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik heb overigens nog niet echt een idee hoe je een relatief dunne plank op z'n zijkant door de lintzaag heen duwt zonder dat ie je om de oren vliegt
bij een hoogte van 180 mm is een dikte van 22 mm klein
het lijkt mij dus moeilijk om zo'n delen netjes op de lintzaag doormidden te zagen
ik heb weinig recht van spreken, omdat ik dit zelf nog nooit op de lintzaag gedaan heb
hout met deze verhoudingen zaag ik eerst langs beide zijden tot iets voor het midden in met een zaag op mijn stationaire top
nadien kan ik het hout netjes door de lintzaag steken
vlakken is nog nodig, omdat het zaaglint dunner is dan het zaagblad
als de delen niet mooi gerechthoekt zijn, dan doe je dat best vooraleer ze door de top gaan
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
bij een hoogte van 180 mm is een dikte van 22 mm klein
ik heb geen lintzaag en dus is mijn reactie puur theoretisch
maar als je langsgeleider hoog genoeg is + exact verticaal (gelijk aan het lint) staat, en je het hout strak tegen deze geleider aan kunt drukken, maakt de dikte van de oorspronkelijke plank toch niet uit? (hij heeft toch geen breed steunoppervlak nodig op de ondertafel, zoals bij een tafelzaag?)
Of heb ik het mis?
 

Marijn

Actieve deelnemer
8 feb 2012
368
159
Eindhoven
Of door de vandiktebank; heb je wel veel afval maar kun je per stap kijken of de dikte niet te dun wordt tov de hoogte van de plank. Ik zou zelf denk ik niet dunner gaan dan een mm of 10.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.923
848
Oss
Zagen op de lintzaag moet op zich geen probleem zijn met een goed lint,maar daarna zul je het toch nog even door de vandiktebank of schuurmachine moeten halen.
 

jorisvh

Post veel
je zal zeker een voldoende hoge geleiding nodig hebben. die is vaak niet standaard aanwezig maar maak je makkelijk zelf en klem je op de lintzaagtafel op de juiste afstand van het zaaglint en in de juiste richting.
je moet de “natuurlijke zaagrichting” opzoeken: zaag zonder geleiding een strook van de juiste dikte, stop halverwege en bevestig de geleiding vlak naast het stuk hout zoals je dat moest houden om net naast het lijntje te zagen.
ik heb zo al 20cm breed dikfineer (3-4mm zagen en Dan schuren tot 2-3mm) gezaagd dus dit moet zeker lukken.
je vind veel over afstellen van de lintzaag hiervoor op Google of YouTube als je op “shop sawn veneer” “bandsaw veneer”, “bandsaw resawing”, … zoekt.
een “pivoting fence” gebruiken is een alternatief om met “blade drift” om te gaan maar lijkt mij minder stabiel voor deze hoogtes.

maar ik begrijp dat je eerst op zoek moet naar iemand met een lintzaag in je buurt daar kan ik je niet aan helpen.

en achteraf zal vandiktebank of doorloopschuurmachine nodig zijn om het zaagpatroon weg te werken.

wil je trouwens 2 diktes uit de 22mm halen? Dan zal 10mm na vandikte schaven/schuren niet haalbaar zijn, vrees ik.
als je de 22 naar 1x 10 wil brengen, dan zou ik gewoon direct door de vandikte jagen
op een formaatzaag met dia min 300mm zou je ook 2 keer tot net over de halve hoogte kunnen zagen, “doubleren“ in het algemeen geschaafd Vlaams 😂. Dan verlies je meer door de dikkere zaag maar de zaag snede is wel veel zuiverder.
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Ik heb enkel de eerste post gelezen maar volgens mij is een enkeltje vandiktebank veruit de makkelijkste manier om ze wat dunner te krijgen dan de 22mm…. 18mm uitlading is al niet gering.
 

tinco

Actieve deelnemer
17 mrt 2017
114
7
Bedankt voor de reacties, klinkt als dat ik misschien beter kan gaan zoeken naar een gelijkende fineer, en die dan verlijmen op 1cm multiplex.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.259
310
Heelsum
als je renoveert en het hout op een bestaand stootbord plakt dan maakt het niet uit hoe dik die plank is lijkt me. 180mm zagen op een lintzaag is geen enkel probleem met een scherp lint. Je zou makkelijk 2 delen uit 1 vloerdeel (massief) moeten kunnen halen dus.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.171
1.967
Klein-Brabant, Vlaanderen
klinkt als dat ik misschien beter kan gaan zoeken naar een gelijkende fineer, en die dan verlijmen op 1cm multiplex
helemaal niet
samengevat:
- als je nog voldoende hout hebt, dan is vandikten de makkelijkste oplossing
- heb je te weinig hout, dan moet je 2 uit 1 maken - dat doe je op de lintzaag of op de tafelzaag - om mooi af te werken steek je het nadien door de vandikte
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.622
1.142
Fryslân
Een stootbord van 180 mm hoog en 5 a 10 mm dik dat blijft in de trap niet heel. Daar schop je bij het omhoog lopen zo door heen.
10 mm zou ik nog wel aandurven, maar dat is denk ik wel het minimum. Ik heb vorig jaar onze nieuwe trap gemaakt, en hier veel van geleerd, ook mede dit forum.
Ik heb mijn stootborden van 12mm multiplex gemaakt en dit geschilderd. Gefineerde plaat zou ik dus een goede optie vinden.
Als je het perse van massieve vloerdelen wilt maken, zou ik ze dan ook minimaal 12mm maken, en 2 delen van 9cm hoog verlijmen om kromtrekken te voorkomen. Vloerdelen hebben vaak groeven aan de onderkant zodat je geen 2 delen eruit kan zagen met een lintzaag o.i.d. Met een vandikte is dus een goede optie. Al heb je dan wel veel afval.
 

rik ruig

Actieve deelnemer
21 okt 2013
160
39
Nou , dat stelt niet heel veel voor , ik ben nu op vakantie , maar als je een week of twee de tijd hebt wil ik dat wel voor je zagen , ik zit in de omgeving Uden Veghel Oss , ik weet natuurlijk niet waar je vandaan moet komen .
 

tinco

Actieve deelnemer
17 mrt 2017
114
7
Nou , dat stelt niet heel veel voor , ik ben nu op vakantie , maar als je een week of twee de tijd hebt wil ik dat wel voor je zagen , ik zit in de omgeving Uden Veghel Oss , ik weet natuurlijk niet waar je vandaan moet komen .
Ik zit in Amsterdam dus dat is wel een eindje. Wel bedankt voor het aanbod, ik zit er nog wel mee.

Bedankt ook voor de adviezen iedereen. Het liefst haal ik inderdaad ook 2 borden uit 1 plank, maar ik zou nog wat extra op maat kunnen zagen.

9cm en dan verlijmen voor de stabiliteit is interessant, maar dat wordt wel zichtbaar denk ik. Misschien is dikfineer zagen en dan verlijmen op multiplex nog aantrekkelijker.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.