Wie kan er voor mij 10 balkjes schaven?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Ik ben nog niet in het bezit van een vandiktebank maar moet voor een projectje 10 balkjes black limba van 40 naar 37mm dikte krijgen. Ben begonnen om met de hand te schaven, maar dat wordt nog een flinke klus om het exact te krijgen.
Is er iemand (liefst beetje in de buurt van Breda) die ze voor mij door de vandikte kan halen? Het hout is vrij zacht en makkelijk te schaven.
Als ik nu op stel en sprong een vandikte ga aanschaffen wordt dat een beetje overhaaste aankoop. Ik ken mezelf onderhand....

Thanks!

thumbnail_20210318_113827.jpg
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Niet voor mij maar een lengte aanduiding is wel handig, het lijkt alsof er wat aan de korte kant zijn voor de vandikte bank😉
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Oh daar heb ik niet eens over nagedacht.... Ik heb ze eerst gezaagd met een overmaat.
Lengte is tussen de 23 en 52cm.

Anders wordt het toch handschaven.....
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.151
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
@Musicus,
collega @vandikte was dé persoon om op jouw vraag naar vandikteschaven te antwoorden
de stukken mogen inderdaad niet korter zijn dan de afstand tussen de 2 doorvoerrollen + wat extra cm's
anders blijft je hout tussen de rollen steken & maakt de schaafas er spaanders van
staat een vandikte op het kooplijstje, neem dan zeker de combinatie met een vlakbank
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Een 3-tal mm kan eigenlijk wel makkelijk met een handschaaf. Kies dan wel voor een roffelschaaf (scrub plane in het engels). Hiermee neem je makkelijk krullen weg van halve mm dikte in 1 keer:
Daarna uiteraard nog eens passeren met de zoetschaaf om op finale dikte te eindigen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Hiertebreeddaartelang
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Een 3-tal mm kan eigenlijk wel makkelijk met een handschaaf. Kies dan wel voor een roffelschaaf (scrub plane in het engels). Hiermee neem je makkelijk krullen weg van halve mm dikte in 1 keer:
Daarna uiteraard nog eens passeren met de zoetschaaf om op finale dikte te eindigen.

Ik lees dat bossy langskomt met zijn schaven en het even met de hand doet :)
 
  • Haha
  • Leuk
Waarderingen: Athanor en Scheppie

Klaasjandiederik

Actieve deelnemer
9 jul 2012
284
29
Binnenkort Ulvenhout
Hoi Musicus,

Net als Hiertebreeddaartelang woon ik in de buurt (Breda) en heb een Dewalt DW50 staan.
De messen zijn redelijk scherp en afgesteld. Maar ook ik heb nog niet ontzettend veel ervaring.
Is er al één zijde helemaal vlak? Moeten ook de zijkanten haaks en paralel?
De haaksgeleider voor het schaafdeel bovenop is niet zo nauwkeurig.

Groeten,
Martin
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
De balken zijn al haaks en recht, ze moeten alleen nog naar de juiste dikte. Maar er zitten dus wat kortere stukken bij.
Ik heb er inmiddels al 2 met de hand terug geschaafd naar ongeveer 37mm. Dat gaat idd vrij snel als je de schaaf wat agressiever zet. Gelukkig heb ik nu meerdere schaven dus je kan lekker snel wisselen met een fijnere afstelling. Het is best lastig om de overal evenveel af te halen, maar op zich is dat ook weer een goede leerschool.

Ik ga morgen nog even verder met de hand, mocht het niet lukken dan laat ik dat weten en neem ik contact op.

Ik weet namelijk ook niet hoe makkelijk/moeilijk het is om met de vandikte op de juiste maat uit te komen...

Toch maar het marktplein in de gaten houden voor als er een goede 2e hands VVD langs komt.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Nee geen lintzaag in bezit. Het idee van de zaagtafel kan inderdaad ook nog. Had ik nog niet aan gedacht.
Inmiddels zijn er al 3 delen geschaafd. Redelijk recht voor een beginner.

Dank voor jullie antwoorden!
 

BenB

Actieve deelnemer
24 feb 2016
144
6
Mocht je een ritje naar vianen ut zien zitten dan kunnen ze door de fs7.
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Nee geen lintzaag in bezit. Het idee van de zaagtafel kan inderdaad ook nog. Had ik nog niet aan gedacht.
Inmiddels zijn er al 3 delen geschaafd. Redelijk recht voor een beginner.

Dank voor jullie antwoorden!
je kan bijvoorbeeld ook 10mm diep zagen op de juiste dikte, dan heb je een referentie voor het schaven.

Of als alternatief kun je een serie schulpsnedes maken op de juiste diepte, dat zal het schaven een stuk vergemakkelijken
 
  • Leuk
Waarderingen: Hiertebreeddaartelang
Status
Niet open voor verdere reacties.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.