Wie herkent de houtsoort?

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.736
398
Die takken die achteraan op de eerste foto staan horen die er ook bij?
Bij mijn weten wel, mijn vader had ze erbij gelegd omdat er knoppen op zaten.

De iepenspintkever, die er voor zorgt dat er steeds minder iepen zijn, nestelt in de schors. In sommige APV's van gemeentes is opgenomen, dat je iepen met schors niet mag opslaan.
Vooral in NL denk ik dan? Is het een kwestie van zo snel mogelijk, of kan een paar weken geen kwaad?
 

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
593
138
58
Linter
Bij mijn weten wel, mijn vader had ze erbij gelegd omdat er knoppen op zaten.


Vooral in NL denk ik dan? Is het een kwestie van zo snel mogelijk, of kan een paar weken geen kwaad?
Neen hier in België even zeer. Heb een tweetal jaar geleden bij hoge noodzaak twee iepen moeten vellen omwille van die kever. Nu voor de boom en het hout op zich kan het niet zoveel kwaad. Blijven tussen schors en spinthout in zitten , maar je mag de kever geen mogelijkheid geven om te gaan vermenigvuldigen.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.736
398
Kan ik ermee wachten tot hij verzaagd is binnen een paar weken? Of moet ik nu al met een haalmes aan de slag?
 
Als het inderdaad iep is, als je de mogelijkheid hebt om de stam te wateren dan krijg je mooier hout en droogt het na het wateren (1 a 1,5 jaar) ook sneller. Bij wateren hoef je de schors er niet af te halen. De iepenspint kever gaat onder water dood. Na het wateren valt de schors er vrijwel moeiteloos van af.

M.vr.gr. Jan
 
Laatst bewerkt:

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.736
398
Ik heb twee takjes in water gezet, maar ben er eerlijk gezegd niet meer naar gaan kijken 🤦‍♂️ Straks als ik thuis ben eventueel een update.

De schors en bast werden wel al verwijderd, dus laten we er maar vanuit gaan dat het Iep is 😄
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.