Wie herkent de houtsoort?

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
398
Eens in planken gezaagd kan ik vele houtsoorten wel herkennen, maar in onbewerkte vorm vind ik het toch steeds een hele opgave... Welke soort denken jullie?

Opvallende nerven in het spinthout. Wederom geen bladeren te bespeuren, maar wel een aantal takken met knopjes.

20210228_145533.jpg

20210228_145550.jpg

20210228_145649.jpg
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
398
Olijfessen zou heel mooi zijn. @MasaveHout , jij hebt het al vaker gezien/verkocht, wat denk jij?

wat weet je nog meer van het hout? Hard/zacht, geur, zwaar of licht? Behoort wilgenhout tot de mogelijkheden?
Ik ga morgen proberen om meer kenmerken vast te stellen.

Bedankt alvast om mee te denken (y)
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.421
686
Emst
Es is Fraxinus en die heeft tegenoverstaande zwarte knoppen.
Esdoorn is Acer.
Ik denk ook dat het een iep is
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.762
980
Omgeving Eindhoven
Hoort de grijzige tak op de foto met de knoppen ook bij dezelfde boom? Dat lijkt namelijk wel op populier.

Weet je waar de boom heeft gestaan, en wat voor vorm die had?
En heb je ook dunnere takken van dezelfde boom, en zo ja hoe zien die eruit (qua bast)?

Als je het zeker wilt weten, knip een paar takken/twijgen af (als je die nog hebt) en zet ze binnen in een glas water. Dan lopen de knoppen uit, en met blad is herkennen een stuk makkelijker.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
398
Qua knoppen moet ik inderdaad toegeven dat ik ook vind dat Iep er tot nu toe het meest op lijkt. Al hecht ik wel veel waarde aan de mening van houtdraaierke:

Neen , niet de stam noch de botten. Heb hier een tiental bomen staan in meerdere variëteiten
Er zijn nog verschillende dunnere takken en ook fijne takken met knopjes. Morgen extra foto's maken en een tak in water zetten (y)

Indien Iep, moet de schors zo snel mogelijk verwijderd meen ik mij te herinneren?
 

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
593
138
58
Linter
Qua knoppen moet ik inderdaad toegeven dat ik ook vind dat Iep er tot nu toe het meest op lijkt. Al hecht ik wel veel waarde aan de mening van houtdraaierke:


Er zijn nog verschillende dunnere takken en ook fijne takken met knopjes. Morgen extra foto's maken en een tak in water zetten (y)

Indien Iep, moet de schors zo snel mogelijk verwijderd meen ik mij te herinneren?
Die takken die achteraan op de eerste foto staan horen die er ook bij?
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.237
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Qua knoppen moet ik inderdaad toegeven dat ik ook vind dat Iep er tot nu toe het meest op lijkt. Al hecht ik wel veel waarde aan de mening van houtdraaierke:


Er zijn nog verschillende dunnere takken en ook fijne takken met knopjes. Morgen extra foto's maken en een tak in water zetten (y)

Indien Iep, moet de schors zo snel mogelijk verwijderd meen ik mij te herinneren?

De iepenspintkever, die er voor zorgt dat er steeds minder iepen zijn, nestelt in de schors. In sommige APV's van gemeentes is opgenomen, dat je iepen met schors niet mag opslaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.