Wie heeft er als houtbewerker het vak geleerd en wie zichzelf aangeleerd

WouterE

Actieve deelnemer
23 jun 2021
82
53
Hoofddorp
Voor mij geldt dat ik als universitair opgeleid werktuigbouwkundige natuurlijk bar weinig geleeerd heb over dingen echt maken. Een paar jaar gelden realiseerde ik me dat ik het eigelijk stiekum best leuk vind om echt dingen te maken.

Na wat initiële projectjes die in mijn optiek geslaagd waren (nieuw tv meubel), begon ik aan een hoogslaper en een bed voor mijn jongens. Toen heb ik van mijn vrouw een cursus houtbewerking gekregen in Haarlem bij Diederik (misschien was dat tv meubel toch niet zo geweldig, als ik dacht :unsure:) waar ik toch wat basis dingen geleerd heb.

Ik was in eerste instantie begonnen met machinaal bewerken (voornamelijk mbv een boven frees), maar realiseerde ik me dat dat (a) ontiechelijk veel stof geeft in huis (mijn 'werkplaats' is was een logeerkamer, op de tweede verdieping) en dat (b) die machines best wat herrie maken, en de jongens slapen tegen de tijd, dat ik een uurtje aan mijn hobby kan besteden en (c) ik stel prijs op het hebben van 10 vingers en voel me niet altijd op mijn gemak met het vermogen en koppel van sommige machinale apparaten.

Dus ben ik (bijna) helemaal overgegaan op handgereedschappen, en leer mezelf nieuwe dingen aan de hand van youtube (met name: Paul Sellers (natuurlijk), Wood by Wright en Rex Krueger). De meerderheid van mijn laatste projecten landt voor alsnog in mijn werkplaats, en ik concentreer me toch wel vooral op meubels. Het moet voor mij wel een iets nuttigs opleveren.

Supermooie verhalen hierboven trouwens. Goed topic.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.