Wetstenen van AliExpress

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Een tijdje geleden had ik gezegd om waterstenen en enkele diamant platen te bestellen bij Ali.
Twee van de drie bestellingen zijn ondertussen binnen. De eerste na twee weken, de tweede een goede week later.
1603039889479.png

1603039991015.png
In één winkel hen ik drie diamantplaatjes van 80, 180 en 320 besteld. Deze plaatjes kosten minder dan 4 euro per stuk. Het is een stevig metalen plaatje van ongeveer 2 mm dik bestrooid met diamantkorrels. Om ze stevig vast te kunnen leggen tijdens het slijpen heb ik ze op een stukje natuursteen gelijmd. De 80 is erg grof en zou ik niet meer nemen wegens te diepe krassen. In eerste instantie slijt de steen wel snel, maar dat is eigen aan diamant en CBN. De plaatjes voldoen maar hoe slijtvast ze zijn moet de tijd uitwijzen.
In de tweede winkel heb ik een diamant plaatje van 400 en 100 besteld. Deze vind ik duidelijk beter van kwaliteit, maar de 400 is nogal klein (maar 6 cm breed).
Ze slijpen uitstekend, maar geven een tamelijk grove afwerking.

B7F5D621-EE42-4719-88B1-F8BC55175A1D.jpeg
BF22A6CA-6864-41DD-AE35-508A696BCFF8.jpeg
Ik had er ook twee waterstenen bij. Een 1000/4000 en een 2000/5000. De stenen zijn uitstekend, maar ik vermoed dat de 5000 toch wat grover is. Een beitel is na de 5000 niet scherp, wat met een Japanse steen wel is. Op zich geen probleem want even polijsten en de beitel was scheermes scherp. Polijsten heb ik gedaan op een stukje MDF met polijstpasta voor roestvaststaal keukengerei.

A1FA03E2-3368-48FE-9542-9D75BF0F06C6.jpeg
Als basisset ben je gesteld met de twee diamantplaatjes en een watersteen. Kostprijs samen 20 euro. Polijstpasta ga je waarschijnlijk hebben, of is verkrijgbaar in de supermarkt.
Conclusie: voor weinig geld kan je heel behoorlijk beitels en keukenmessen vlijmscherp krijgen.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: jaap

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
45
Zevenaar
Bedankt voor deze review. enig tijd geleden heb ik diamantstenen besteld en hier ook een review geplaats. Ik ben ook tevreden.
 

hendrikus

Actieve deelnemer
30 dec 2013
34
13
Leuk om te lezen dat je deze goedkope stenen getest hebt. Ik heb nu waterstenen, maar ik zou liever diamantstenen gebruiken, omdat dat minder knoeit. Maar de EZE lap en DMT stenen kan ik qua prijs niet verantwoorden.

Ik ben dan ook geinteresseerd in de 400 en 1000 grid diamantstenen die je getest hebt, maar ik vind ze niet terug in je bestelling. Heb je toevallig nog een link, zodat ik daadwerkelijk dezelfde stenen kan bestellen?
 

sstroobants

Actieve deelnemer
9 okt 2020
45
22
Delft
Ik heb zelf een tijdje geleden (om dezelfde financiele redenen als hendrikus) deze besteld:
1603177879253.png
Aangezien dit het enige is waarmee ik heb geslepen tot nu toe, heb ik niks om het mee te vergelijken. Het lukt me hier wel mee om mijn beitels vlijmscherp te krijgen (in combinatie met polijsten) dus ik ben tevreden. Wel is het belangrijk de diamanten goed te "breken", een uitleg hiervan kan je hier vinden:

Heb zelf de plaatjes met dubbelzijdige tape op een stuk betonplex geplakt.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Leuk om te lezen dat je deze goedkope stenen getest hebt. Ik heb nu waterstenen, maar ik zou liever diamantstenen gebruiken, omdat dat minder knoeit. Maar de EZE lap en DMT stenen kan ik qua prijs niet verantwoorden.

Ik ben dan ook geinteresseerd in de 400 en 1000 grid diamantstenen die je getest hebt, maar ik vind ze niet terug in je bestelling. Heb je toevallig nog een link, zodat ik daadwerkelijk dezelfde stenen kan bestellen?
Dit is de link naar de winkel.
1603213280620.png

De diamantplaatjes staan rechts beneden, de plaatjes met de blauwe balk.
De bestellingen zijn wel een beetje vreemd want je ziet niet meer wat je effectief besteld hebt.
 

nederhout

Actieve deelnemer
15 okt 2017
188
43
Ik heb een paar low grit (80, 120, 200 geloof ik) varianten besteld, om te zien of herprofileren daar goed op gaat ipv schuurpapier.
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
45
Zevenaar
Ik heb een paar low grit (80, 120, 200 geloof ik) varianten besteld, om te zien of herprofileren daar goed op gaat ipv schuurpapier.
Ik ben benieuwd. Als het goed is, zijn dit de grovere stenen, die dan snel moeten afnemen. Zelf begin ik met diamant 400. Dat is al te fijn, voor het herprofileren.
 

nederhout

Actieve deelnemer
15 okt 2017
188
43
Mwah, als je heel erg van slijpen houdt, dan is 400 top voor herprofileren.
Ben je uren of dagen zoet mee.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik heb gisteren toevallig een HSS steekbeitel bijgewerkt op de 80. Eerlijk gezegd vond ik het niet fijn werken op deze grove steen. En ik had niet de indruk dat een 80 sneller werkt dan de 120. Het is precies of bij de 80 de diamandkorrels te ver uit elkaar liggen om efficiënt te werken. Bovendien heb ik het gevoel dat de beitel over de korrels heen stuitert.
 

Woutmans

Actieve deelnemer
7 jul 2020
48
7
Utrecht
Ik heb deze gouden diamanten slijpsteen van Ali gekocht en dat is een fijn ding. Ik heb een aantal beitels met de 400 kant een compleet nieuw snijvlak gegeven (meer dan 20 jaar niet gebruikt, het was allemaal schots en scheef en butsen erin) en dat ging vlot. Met de 1000 kant kreeg ik mijn beitels behoorlijk scherp.

Het ding is zwaar, volgens mij goed vlak en goed bruikbaar. Ik zal later pas kunnen zeggen of ie het ook lang volhoudt.

Nu wil ik nog ergens een echte steen scoren voor het wetten van mijn mijn beitels en messen. Daar besteed ik wat meer geld aan.
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
45
Zevenaar
Ik heb deze gouden diamanten slijpsteen van Ali gekocht en dat is een fijn ding. Ik heb een aantal beitels met de 400 kant een compleet nieuw snijvlak gegeven (meer dan 20 jaar niet gebruikt, het was allemaal schots en scheef en butsen erin) en dat ging vlot. Met de 1000 kant kreeg ik mijn beitels behoorlijk scherp.

Het ding is zwaar, volgens mij goed vlak en goed bruikbaar. Ik zal later pas kunnen zeggen of ie het ook lang volhoudt.

Nu wil ik nog ergens een echte steen scoren voor het wetten van mijn mijn beitels en messen. Daar besteed ik wat meer geld aan.
Deze heb ik ook en bevalt mij ook goed. Ook goed vlak. Maar daarna moet hij nog wel verder geslepen worden. Daarvoor heb ik mijn Belgische brok.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik heb twee dagen geleden gelijkaardige diamantplaten binnen gekregen. Ze zien er goed uit. Een stevig stuk plastic als drager en antislip aan de onderkant.
Ik heb ook nog een gratis cotticule om af te wetten.Vorig najaar langs de kant van de weg gevonden. Ik was voor mijn werk in de buurt van Vielsalm en even gestopt om de natuur te bewonderen. Op die plek was een gracht gegraven en daar was een flinke brok blauw paarse steen met witte aders boven gekomen. Die witte aders waren cotticule. Veel is er niet uit gekomen, maar een dun stuk is bruikbaar. Maar het is een wetsteen van fijne kwaliteit.
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
45
Zevenaar
Mooi verhaal in Vielsalm. Ik heb in dat winkeltje twee jaar geleden nog een grote cotticule gekocht. Niet gelijmd, maar waar de gele en de blauw steen van nature aan elkaar zitten. Wees er maar zuinig op.
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
399
100
Middelburg
Ik heb deze gouden diamanten slijpsteen van Ali gekocht en dat is een fijn ding. Ik heb een aantal beitels met de 400 kant een compleet nieuw snijvlak gegeven (meer dan 20 jaar niet gebruikt, het was allemaal schots en scheef en butsen erin) en dat ging vlot. Met de 1000 kant kreeg ik mijn beitels behoorlijk scherp.

Het ding is zwaar, volgens mij goed vlak en goed bruikbaar. Ik zal later pas kunnen zeggen of ie het ook lang volhoudt.

Nu wil ik nog ergens een echte steen scoren voor het wetten van mijn mijn beitels en messen. Daar besteed ik wat meer geld aan.
Hallo Woutmans, hoe staat het er mee met je gouden diamanten slijpsteen van Aliexpress bevalt deze nog steeds goed na 1 jaar gebruik of is de slijpkracht al redelijk afgenomen, kortom wil je je ervaring delen? Ik overweeg om er 1 te kopen alleen als ik zeker weet dat de plaat echt vlak is en als de korrels niet sterk in kracht afnemen,..ik weet als ze nieuw zijn slijpen bijna alle diamantplaten als de wiedewa daarna stabiliseren ze , graag verneem ik jou ervaring/input bij voorbaat bedankt
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.