Wetsteen loopt snel vol

Robin86

Nieuw lid
17 aug 2020
12
0
Hallo!

Ik ben nieuw op het forum en nieuw in houtbewerking (werken met beitels, schaven, ...). Heb mij zelf wat spullen aangeschaft om te starten. De bedoeling is om met de verschillende houtverbindingen aan de slag te gaan en te experimenteren. De Japanse verbindingen zijn prachtig om te zien.

Ik heb nu mijn eerste beitels en schaaf aangeschaft en bij baptist een combinatiesteen (1000-6000) gekocht voor het slijpen met een houder voor beitel/schaafbeitel in te zetten. Het is een harde steen stond ook in de beschrijving en dat is het ook merk ik, hij is heel hard. Mijn wijze is om eerste de steen te laten liggen in water tot deze geen water meer op neemt. Dan begin ik met slijpen en gebruik ik tussendoor water en spoel ik hem af. De steen loopt snel vol en neemt dan nog weinig af constateer ik, aangezien ik nog geen vlaksteen heb gebruik ik er watervast schuurpapier voor. Als ik een beitel of schaafbeitel slijp moet ik een paar keer tijdens het slijpen over het schuurpapier gaan om gewoon de poriën te vrij te maken. Gewoon met de hand erover met water is niet genoeg. Is dit normaal vraag ik mij af? Zou je een vlaksteen niet alleen moeten gebruiken wanneer die steen niet meer vlak is of ook als de poriën dicht zijn. Of ligt dit gewoon aan het feit dat het een harde steen is en zachte stenen afslijten van zichzelf zonder te moeten zuiver maken..

Linkje van de wetsteen: Slijp- en wetsteen 180x60x30 mm korrel 1000/6000 « Gebonden stenen « Slijpen en wetten « Houtbewerkers « Baptist.nl

Nog een laatste vraagje, ik gebruik nu een oude riem voor het stroppen van mijn beitels. Kunnen jullie een leer aanraden wat ervoor gebruikt kan worden, zou deze op een plankje willen maken dat is wat gemakkelijker in gebruik. En ook welke buffing compound raden jullie aan voor op de strop, ik zie vele merken op youtube maar die kunnen we hier niet bestellen. Baptist heeft er ook gele geloof ik, iemand een idee of deze goed is?
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Als je deze steen gebruikt om je beitels ook in vorm te slijpen (of kleine beschadigingen aan het snijvlak) heb je een hoop werk op je combisteen: die zijn daar te fijn voor. Eigenlijk moet je er nog een grovere steen bij hebben (400 grit): die gebruik je voor het voorbereidende werk, dan naar de 1000 (is meestal voldoende) en moet het echt strak dan de 6000 nog even pakken voor het polijsten. Als je slijpsteen vol loopt, moet je hem ‘dressen’. Daar is een apart steentje voor die de slijpsteen als het ware reinigt. En vwb het stroppen: ik gebruik het spulletje van Veritas(donker groen, als ik het wel heb) en dat werkt goed. Ik heb ook iets van Axminster (licht blauw) en dat doet het ook prima.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Begrijp ik het goed dat je deze steen gebruikt om je beitels met de hand te slijpen? Zoals EdP aangeeft is die daar te fijn voor. Deze steen is eerder bedoeld om na machinaal slijpen te gebruiken. Hij doet wel degelijk zijn werk, alleen niet zo snel als jij zou willen. Na wat slijpen ontstaat er een smurrie, die nog fijner is dan de steen zelf. Op zich is dit gewenst, maar niet voor jouw doel dus. Een grovere steen erbij kopen zal dus soelaas bieden.
Wat het stroppen betreft zal elk stukje leer dat op een drager gelijmd is wel volstaan. Ga eens langs bij een schoenmaker om een restje te vragen. Het polijstkrijtje van Baptist gebruik ik al jaren, en kan ik dus aanraden:
 

HoutNerveus

Actieve deelnemer
8 mei 2020
305
430
28
Delft
vanbart.weebly.com
Ik heb dezelfde wetsteen en ben daar wel tevreden over. Ik denk inderdaad dat het probleem hem zit in dat je verwacht veel materiaal weg te nemen; daar is deze steen niet voor bedoeld.
Dus een grovere slijpoptie als eerste stap, en dan kan je met deze steen gemakkelijk scheermesscherp slijpen.

Groetjes,
Bart
 

Winner950

Actieve deelnemer
21 jan 2015
32
2
Capelle a.d. IJssel
Ik heb die steen ook en ben er wel tevreden over. Om in vorm te slijpen gebruik ik een werkbankslijper. Mijn ervaring is dat je die steen moet openmaken als ie nieuw is. Dat doe ik met grof schuurgaas en water op een glasplaat, ook om te vlakken.

Groet,
 

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
Begrijp ik het goed dat je deze steen gebruikt om je beitels met de hand te slijpen? Zoals EdP aangeeft is die daar te fijn voor. Deze steen is eerder bedoeld om na machinaal slijpen te gebruiken. Hij doet wel degelijk zijn werk, alleen niet zo snel als jij zou willen. Na wat slijpen ontstaat er een smurrie, die nog fijner is dan de steen zelf. Op zich is dit gewenst, maar niet voor jouw doel dus. Een grovere steen erbij kopen zal dus soelaas bieden.
Wat het stroppen betreft zal elk stukje leer dat op een drager gelijmd is wel volstaan. Ga eens langs bij een schoenmaker om een restje te vragen. Het polijstkrijtje van Baptist gebruik ik al jaren, en kan ik dus aanraden:

Ik ben al jaren benieuwd waar het idee dat smurrie op je slijpsteen goed is vandaan komt? Heeft iemand hier een verklaring voor?

mij heb lang met smurrie gewerkt, maar ben er recentelijk mee gestopt.mijn redenatie is dat je ook niet gaat schuren met schuurpapier dat vol met rommel zit, het verstopt en maakt het schuurpapier alleen maar sneller bot.

Ik laat me graag overtuigen van het tegendeel. Dus als er iemand een (gefundeerde) mening wil delen,GRAAG!

Wat betreft slijpen met de hand... vergelijk het met de versnellingsbak in een auto. Ja je kan absoluut naar het einde van de wereld rijden met 2 versnellingen, met 5 of 6 versnellingen gaat het gewoon een stuk sneller én rijdt het een stuk aangenamer.

je kunt er voor kiezen om bijvoorbeeld eerst te slijpen op een machine die daarna te wetten met slijpstenen of om een groter bereik aan slijpstenen te gebruiken.

Ik ben nogal verwend qua slijpen, maar dit is de methode die ik gebruik als ik oude beitels op knap.

slijpen op snelle slijpsteen. Elke 5-10 sec even beitel in bakje met water stoppen.

daarna op nat slijpmachine of trage diamant schijf. Korrel 100-250

daarna slijpen op wetstenen met een slijphulp (veritas, lie Nielsen, axminster, bridge city tools, dictum, net wat je zelf prettig vind)
Korrel 200
Korrel 400
Korrel 1000
Korrel 2000
Korrel 4000

duurt ongeveer 30-40 minuten voor zwaar mishandelde beitel. In de toekomst hoeft de beitel alleen nog maar gewet te worden en dat duurt maar iets van 5-10 minuten.

succes!
 

Robin86

Nieuw lid
17 aug 2020
12
0
Bedankt voor alle reacties!

Aangezien dat de beitels nieuw waren fabrieks geslepen was ik beter afgeweest met een grovere korrel wetsteen en dat mijn steen goed werkt. Nu ben ik zover dat ik de beitels mooi door een blad papier kan halen super blij :). Ik zie iets staan over 'dressen' van de steen, dit heb ik precies nog niet gezien. Het maakt de steen terug zuiver eigenlijk? Wat zou je aanraden dat ik hier voor kan kopen. Als ik ineens een wetsteen van korrel 400 bij koop, kan ik dan deze ook ineens gebruiken om de andere te vlakken en zuiver te krijgen?

Ik zie het veel terug komen over de tweede vouw in de beitel. Zou ik de tweede vouw gemakkelijk kunnen aanbrengen met mijn 1000/6000 steen, aangezien dit maar over een kleinere oppervlakte gaat? En de tweede vouw is dan op 30graden dacht ik. Is het dan in de toekomst goed om alleen de tweede vouw scherp te houden?

Ben nu gestart met de goedkoopste houder (15euro) van baptist en heb em zelf nog moeten bijwerken zodat de beitels mooi erin passen. Nu zit er eigenlijk spel op het wieltje (bij kleinere beitels kantelt de beitel lichtjes op en neer op de steen) waardoor ik nog geneigd ben om de veritas houder aan te schaffen, deze heeft ook een leuke functie om dvm aan een knopje te draaien ineens een tweede vouw aan te brengen.

De wetpasta ga ik ook aanschaffen merci!
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Waarom 'smurrie' op je slijpsteen? De smurrie is niets anders dan materiaal van de steen dat los gemaakt is. Doordat er slijpend materiaal los is, zal de steen beter 'werken'. De smurrie is iets heel anders dan het materiaal wat zich op schuurpapier bevindt. Dat is in de eerste plaats materiaal wat afgenomen is, vermengt met een een beetje afgesleten korrel van het schuurpapier. Als de smurrie echt zwart wordt even afspoelen en steen terug opwrijven om vers slijpmateriaal los te maken.

Tweede vouw aan beitel zou ik niet doen. Heeft eigenlijk geen nut, behalve dat je gebonden bent aan de slijphulp. Als de tweede vouw te groot wordt, moet je deze terug weghalen wat weer veel werk is. Gewoon één, klassieke vouw en als de beitel bot is, even uit de hand wetten. Enkele halen over de fijne stenen is voldoende voor een vlijmscherpe beitel. Geen gedoe met opspannen en een slijphulp. Slijphulp is goed om in de leerfase een beitel in de juiste vorm te brengen. Eenmaal de slag te pakken, heb je deze niet meer nodig. De 'slag te pakken' wil zeggen dat je de beitel stabiel, zonder wiebelen , over de steen kan bewegen. Wiebelen geeft een bolle vouw wat niet goed werkt.
Wetten heeft een leercurve, maar gaat samen met het leiden van de beitel door het hout.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
Een tweede vouw aan de vlakke kant (!) maak je met de dunne meetlat methode. Gewoon uit de hand. Het idee achter die tweede vouw is dat de 'aanvalshoek' van de beitel er minder kwetsbaar door wordt. Het gaat echt om fracties van een millimeter. Maar de meningen over het nut zijn verdeeld.
Ik geloof dat een meneer Chadsworth (hoop dat ik dit goed heb) het propageerde.
 

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
Laat de smurry er zo veel mogelijk opzitten, dit is een mengsel van ijzer en steengruis. Door dit constant af te spoelen gaat de steen minder afnemen. Met een nagurasteen kun je de steen weer scherp maken, maar eigenlijk maak je gewoon steengruis vrij.. maar dan zeg ik liever : spoel het niet af...

Een 2de vouw op een beitel doe je best niet. Dit gaat er voor zorgen dat de beitel zich omhoogwerkt.
Om te wetten gebruik ik een afgedankt plankje met Tyrolit polierpasta (is verkrijgbaar bij de betere gereedschapswinkel, ik dacht dat het ongeveer 10 euro is voor een blok van 1 kg)
 

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
Een tweede vouw aan de vlakke kant (!) maak je met de dunne meetlat methode. Gewoon uit de hand. Het idee achter die tweede vouw is dat de 'aanvalshoek' van de beitel er minder kwetsbaar door wordt. Het gaat echt om fracties van een millimeter. Maar de meningen over het nut zijn verdeeld.
Ik geloof dat een meneer Chadsworth (hoop dat ik dit goed heb) het propageerde.

Aan de vlakke kant? Dat ken ik enkel bij schaafbeitels en ook daar zie ik het nut er niet echt van in.

Wat zou het nut zijn bij een beitel, ik vraag het uit interesse
 

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
Laat de smurry er zo veel mogelijk opzitten, dit is een mengsel van ijzer en steengruis. Door dit constant af te spoelen gaat de steen minder afnemen. Met een nagurasteen kun je de steen weer scherp maken, maar eigenlijk maak je gewoon steengruis vrij.. maar dan zeg ik liever : spoel het niet af...

Een 2de vouw op een beitel doe je best niet. Dit gaat er voor zorgen dat de beitel zich omhoogwerkt.
Om te wetten gebruik ik een afgedankt plankje met Tyrolit polierpasta (is verkrijgbaar bij de betere gereedschapswinkel, ik dacht dat het ongeveer 10 euro is voor een blok van 1 kg)

Ik begrijp nog steeds niet waarom de steen dan minder gaat afnemen, door al die smurrie tussen de steen en de beitel gaat uit mijn ervaring de steen juist minder afnemen. Er zitten naar mijn mening nu allemaal hele kleine Steen balletjes tussen de steen en de beitel die het erg moeilijk maken om metaal af te nemen....

Zoals ik aangeef is dit mijn ervaring. Ik zou het prachtig vinden als hier onderzoek naar gedaan is. Weet iemand hier of er onderzoek naar zoiets bestaat?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.