Werktekeningen van Karweipost V2.1

tembaco

Nieuw lid
6 mei 2022
1
0
Noord brabant
hallo

ik zou graag willen beginnen met het maken van een molen.
heeft u de volgende info voor mij
Hollandse poldermolen DHZ ± mrt 1976

Karweipost 4081 Water Wipmolen

Karweipost 216 Schilderachtige Hollandse windmolen ± 1,20 m hoog, spanwijdte ± 1,50 m 8 A4’ tjes (= samen A2-formaat)

mvg Tonny van NISPEN
 

Lars85

Nieuw lid
27 mei 2022
1
0
Goirle
Goedenavond,

Graag zou ik de volgende tekeningen willen gebruiken bij het maken van een poppenhuis:
Karweipost
3060
4005
4091
4092
4093
4094

Indien de ruimte op dropbox het toelaat, ook graag:
8001
8003
4006

Bij voorbaat dank,

Lars
 

Marian01

Nieuw lid
11 aug 2022
2
0
9901ha
Hallo,

Ik wil graag beginnen met de kerstpiramide (heb de tekening zelf) maar ik mis de tekening (4131)van de bijbehorende kersfiguren uit karweipost 1998/1999. Heeft u of iemand anders die in bezit en zou ik die kunnen krijgen?

Met vriendelijke groet, Marian
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Hallo,

Ik wil graag beginnen met de kerstpiramide (heb de tekening zelf) maar ik mis de tekening (4131)van de bijbehorende kersfiguren uit karweipost 1998/1999. Heeft u of iemand anders die in bezit en zou ik die kunnen krijgen?

Met vriendelijke groet, Marian
In de eerste post staat een pdf met alle beschikbare tekeningen;)
 

Van_Alles

Nieuw lid
12 aug 2022
6
0
Spain
Bedankt voor de tekeningen.
Kunt u me de volgende opsturen
4081
6023
Opvouwbaar keukentrapje
Sjoelbak
Vrijslinger uurwerkkast, met zelfgemaakt houtdraaiwerk.

Ik heb nummer 4047 (Tuin Watermolen in Vaakwerk Stijl, Als iemand me verteld hoe ik hem kan scannen want het is een A5 of zoiets en zo een grote scanner heb ik niet

alsvast bedankt
 

quatorze

Actieve deelnemer
29 sep 2013
369
60
Beverwijk. Noord Holland
@Van_Alles
u heeft een PC met een Dropbox-link naar de gevraagde tekeningen.

Manier om A2 formaat bouwtekening in te scannen op A4 scanner.

Scan volgorde: scan in boven (van links naar rechts) met minimaal 25% overlappend.
Bij een A2 komt dat overeen met 4x een A4-gebied.
Scan in van onderaf (van links naar rechts) met minimaal 25% overlappend.
Hierbij scan je automatisch een gedeelte van de bovenzijde in,
dat is nodig voor de software om de delen te kunnen herkennen de "aan elkaargeplakt= gestitched" moeten worden.
Geef iedere scan een naam en volgnummer bv. scan 11,scan 12, scan 13 enz voor blad 1
Geef iedere scan een naam en volgnummer bv. scan 21,scan 22, scan 23 enz voor blad 2, als er meerdere A2 bladen voor de zelfde bouwtekening zijn.

Zorg dat er nauwkeurig en kaarsrecht wordt ingescand!

Gebruik de gratis Panoramasoftware van Microsoft: ICE 2.0.3

Laad bij "import" de 4 gescande A4 stukken (bv scan 11 tm 14) en druk op "stitch".
Je krijgt dan de melding: "Camera motion: planar motion with perspective. Stitched 4 of 4 images".
Dit is een belangrijke melding om te zien of alle scans gebruikt zijn bij het samenvoegen.
Is dit niet het geval dan is er niet voldoende overlapping gebruikt, is er scheef ingescand of zit er teveel wit (= blanco oppervlak) in de scans.
In het laatste geval is dit op te lossen door een veel grotere overlapping te gebruiken tot wel 60%, wat resulteert in wel 8 scans van links naar rechts ipv 4.
In de "stitch-fase kun je het beeld nog draaien.

Ga nu door naar "crop" (bijsnijden oftwel op maat knippen) en knip eventuele zwarte randjes er af.

Ga vervolgens naar "export" en vul bij "Quality" 100 in. ("Superb" gaat maar tot 90%).
Afmeting in pixels voor A2 is bij 300 dpi: "Width": 7016 pixels en "Height": 4961 pixels. Als dat ongeveer in de buurt zit is het goed.
A2 formaat papier is: hoog 420 mm x breed 594 mm ( in inches:16,5" x 23,4")

Daarna via "Eport to disk..." het resultaat opslaan (als bv.:11_14 stitched.jpg)

Het inscannen via de panoramafunctie van een smartphone heb ik nog niet uitgeprobeerd.
Probleem hierbij is ,denk ik, het feit dat de vouwen in de bouwtekening niet platgedrukt worden waardoor een schaduwen en vervormingen op de foto zichtbaar zijn.
Ik weet ook niet of er vervorming aan de randen optreedt en of na het "croppen" alles nog goed leesbaar is en het juiste formaat van het aantal A2-pixels klopt.

Bij een copieëerwinkel/copyshop of Printerette kun je een A2-bouwtekening ook op A2-formaat laten inscannen voor ongeveer €4, per zwart/wit scan.(zie internet)

Misschien ook voor andere forumleden nuttig.

vr gr
quatorze
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Joost Kok en vandikte

Van_Alles

Nieuw lid
12 aug 2022
6
0
Spain
@Van_Alles
u heeft een PC met een Dropbox-link naar de gevraagde tekeningen.

Manier om A2 formaat bouwtekening in te scannen op A4 scanner.

Scan volgorde: scan in boven (van links naar rechts) met minimaal 25% overlappend.
Bij een A2 komt dat overeen met 4x een A4-gebied.
Scan in van onderaf (van links naar rechts) met minimaal 25% overlappend.
Hierbij scan je automatisch een gedeelte van de bovenzijde in,
dat is nodig voor de software om de delen te kunnen herkennen de "aan elkaargeplakt= gestitched" moeten worden.
Geef iedere scan een naam en volgnummer bv. scan 11,scan 12, scan 13 enz voor blad 1
Geef iedere scan een naam en volgnummer bv. scan 21,scan 22, scan 13 enz voor blad 2, als er meerdere A2 bladen voor de zelfde bouwtekening zijn.

Zorg dat er nauwkeurig en kaarsrecht wordt ingescand!

Gebruik de gratis Panoramasoftware van Microsoft: ICE 2.0.3

Laad bij "import" de 4 gescande A4 stukken (bv scan 11 tm 14) en druk op "stitch".
Je krijgt dan de melding: "Camera motion: planar motion with perspective. Stitched 4 of 4 images".
Dit is een belangrijke melding om te zien of alle scans gebruikt zijn bij het samenvoegen.
Is dit niet het geval dan is er niet voldoende overlapping gebruikt, is er scheef ingescand of zit er teveel wit (= blanco oppervlak) in de scans.
In het laatste geval is dit op te lossen door een veel grotere overlapping te gebruiken tot wel 60%, wat resulteert in wel 8 scans van links naar rechts ipv 4.
In de "stitch-fase kun je het beeld nog draaien.

Ga nu door naar "crop" (bijsnijden oftwel op maat knippen) en knip eventuele zwarte randjes er af.

Ga vervolgens naar "export" en vul bij "Quality" 100 in. ("Superb" gaat maar tot 90%).
Afmeting in pixels voor A2 is bij 300 dpi: "Width": 7016 pixels en "Height": 4961 pixels. Als dat ongeveer in de buurt zit is het goed.
A2 formaat papier is: hoog 420 mm x breed 594 mm ( in inches:16,5" x 23,4")

Daarna via "Eport to disk..." het resultaat opslaan (als bv.:11_14 stitched.jpg)

Het inscannen via de panoramafunctie van een smartphone heb ik nog niet uitgeprobeerd.
Probleem hierbij is ,denk ik, het feit dat de vouwen in de bouwtekening niet platgedrukt worden waardoor een schaduwen en vervormingen op de foto zichtbaar zijn.
Ik weet ook niet of er vervorming aan de randen optreedt en of na het "croppen" alles nog goed leesbaar is en het juiste formaat van het aantal A2-pixels klopt.

Bij een copieëerwinkel/copyshop of Printerette kun je een A2-bouwtekening ook op A2-formaat laten inscannen voor ongeveer €4, per zwart/wit scan.(zie internet)

Misschien ook voor andere forumleden nuttig.

vr gr
quatorze

Bedankt voor alles.

Ik ga het eerst proberen bij een copieëerwinkel/copyshop of Printerette en als ik geen een kan vinden dan maar met mijn scan, en dan stuur ik het naar je als je wilt zodat je hem kan add aan je andere tekeningen
 

Marian01

Nieuw lid
11 aug 2022
2
0
9901ha
@quatorze:
Bedankt voor uw reactie en de link. Ik had idd gezien dat deze tekening er niet tussen stond maar toch stiekem een beetje hoop..
Ik kan in elk geval starten en ook eens rondneuzen op de Duitse sites.

Vriendelijke groet, Marian
 

quatorze

Actieve deelnemer
29 sep 2013
369
60
Beverwijk. Noord Holland
@Van_Alles
Er zijn 2 mogelijkheden:
Als je van de pdf van 6023 de hoofdpaginas 9,18,27 en 36 op hoge printkwaliteit A4 afprint zijn ze nog redelijk goed te lezen.De maten zijn dan ook nog te lezen.
De tussenliggende paginas kun je eventueel allemaal op A4 afdrukken . Dat worden dan 32 A4tjes die elkaar deels overlappen en dan aan elkaar passen (dmv plakken) tot 4x een A2-formaat.
 

Van_Alles

Nieuw lid
12 aug 2022
6
0
Spain
@Van_Alles
Er zijn 2 mogelijkheden:
Als je van de pdf van 6023 de hoofdpaginas 9,18,27 en 36 op hoge printkwaliteit A4 afprint zijn ze nog redelijk goed te lezen.De maten zijn dan ook nog te lezen.
De tussenliggende paginas kun je eventueel allemaal op A4 afdrukken . Dat worden dan 32 A4tjes die elkaar deels overlappen en dan aan elkaar passen (dmv plakken) tot 4x een A2-formaat.
Maar kan ik hem gelijk op A2 printen??
 

quatorze

Actieve deelnemer
29 sep 2013
369
60
Beverwijk. Noord Holland
Als je in de pdf-reader de 4 hoofdpaginas op 400% zet kun je zien hoe het er op A2 uit ziet.
De hele kleine kleine letterjes worden dan wat minder.
De pdf is afgeleid van ingescande en samengevoegde .jpg's. Eén hoofdpagina is dan ± 14 Mb.
Ik zou één hoofdpagina proberen en kijken wat u er van vind.
 

Samz

Nieuw lid
3 jul 2022
1
0
Uithoorn
Hoi,

Ik zou graag de volgende tekeningen willen gebruiken voor het bouwen van een fort.

Pagina 3:
1ste: Geen nummer
2de: Geen nummer
3de: 40.440

Super bedankt, Martijn
 

Van_Alles

Nieuw lid
12 aug 2022
6
0
Spain
@Van_Alles
u heeft een PC met een Dropbox-link naar de gevraagde tekeningen.

Manier om A2 formaat bouwtekening in te scannen op A4 scanner.

Scan volgorde: scan in boven (van links naar rechts) met minimaal 25% overlappend.
Bij een A2 komt dat overeen met 4x een A4-gebied.
Scan in van onderaf (van links naar rechts) met minimaal 25% overlappend.
Hierbij scan je automatisch een gedeelte van de bovenzijde in,
dat is nodig voor de software om de delen te kunnen herkennen de "aan elkaargeplakt= gestitched" moeten worden.
Geef iedere scan een naam en volgnummer bv. scan 11,scan 12, scan 13 enz voor blad 1
Geef iedere scan een naam en volgnummer bv. scan 21,scan 22, scan 23 enz voor blad 2, als er meerdere A2 bladen voor de zelfde bouwtekening zijn.

Zorg dat er nauwkeurig en kaarsrecht wordt ingescand!

Gebruik de gratis Panoramasoftware van Microsoft: ICE 2.0.3

Laad bij "import" de 4 gescande A4 stukken (bv scan 11 tm 14) en druk op "stitch".
Je krijgt dan de melding: "Camera motion: planar motion with perspective. Stitched 4 of 4 images".
Dit is een belangrijke melding om te zien of alle scans gebruikt zijn bij het samenvoegen.
Is dit niet het geval dan is er niet voldoende overlapping gebruikt, is er scheef ingescand of zit er teveel wit (= blanco oppervlak) in de scans.
In het laatste geval is dit op te lossen door een veel grotere overlapping te gebruiken tot wel 60%, wat resulteert in wel 8 scans van links naar rechts ipv 4.
In de "stitch-fase kun je het beeld nog draaien.

Ga nu door naar "crop" (bijsnijden oftwel op maat knippen) en knip eventuele zwarte randjes er af.

Ga vervolgens naar "export" en vul bij "Quality" 100 in. ("Superb" gaat maar tot 90%).
Afmeting in pixels voor A2 is bij 300 dpi: "Width": 7016 pixels en "Height": 4961 pixels. Als dat ongeveer in de buurt zit is het goed.
A2 formaat papier is: hoog 420 mm x breed 594 mm ( in inches:16,5" x 23,4")

Daarna via "Eport to disk..." het resultaat opslaan (als bv.:11_14 stitched.jpg)

Het inscannen via de panoramafunctie van een smartphone heb ik nog niet uitgeprobeerd.
Probleem hierbij is ,denk ik, het feit dat de vouwen in de bouwtekening niet platgedrukt worden waardoor een schaduwen en vervormingen op de foto zichtbaar zijn.
Ik weet ook niet of er vervorming aan de randen optreedt en of na het "croppen" alles nog goed leesbaar is en het juiste formaat van het aantal A2-pixels klopt.

Bij een copieëerwinkel/copyshop of Printerette kun je een A2-bouwtekening ook op A2-formaat laten inscannen voor ongeveer €4, per zwart/wit scan.(zie internet)

Misschien ook voor andere forumleden nuttig.

vr gr
quatorze

Ik heb het werktekening al gescand op A2 format.
Hoe kan ik hem naar je sturen zodat je hem erbij kan doen

vr groet
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.