Klopt inderdaad! Fijn dat je erover begint. Weet je of dit voor een scheidingswand ook zou gelden?
Is dit België of in Nederland?
In principe niet (in NL). Alleen als deze dragend wordt voor zo'n vloer wel.
Dat is afhankelijk van hoe je de ruimte indeelt. De hal is in principe één brandcompartiment. Zodra je er vloeren toevoegt waar onder of over gevlucht moet worden veranderd de zaak. Een plattegrondje erbij kan veel verduidelijken.
Voor zover ik de regelgeving goed lees het volgende: Als jijzelf beide ruimtes gebruikt, dan is er officieel geen eis aan die wand onder het spant. Komt er in die tussenwand nog een deur?
Ja, dan zal de wand minimaal 30 minuten WBDBO dienen te zijn, je kan dezelfde eis aanhouden als de overige tussenwanden.
En er zijn nog wat regels, oa: Als de overhead deur de enige toegang is, moet deze zonder stroom te openen zijn.
De wand is vergunningplichtig.
Ook geen eisen qua hoe lang zo'n muur moet blijven staan in geval van brand? Of vluchtroutes?
Ja, dan zal de wand minimaal 30 minuten WBDBO dienen te zijn, je kan dezelfde eis aanhouden als de overige tussenwanden.
En er zijn nog wat regels, oa: Als de overhead deur de enige toegang is, moet deze zonder stroom te openen zijn.
De wand is vergunningplichtig.
Dat mag je even uitleggen. Volgens mij klopt het niet.
- Je mag meerdere gebruiksfuncties / loodsen in één compartiment stoppen. De tussenwand hoeft dus niet brandwerend te zijn en is sowieso niet vergunningplichtig.
- art. 7.12 gaat over vluchtdeuren. Maar die is niet van toepassing in dit geval (zie lid 3).
Nee, hooguit als het kadastraal gesplitst gaat worden.
Overigens kan het wel slim zijn om er een brandscheiding in te zetten. Misschien zelfs dat je verzekering dit wel als eis stelt. In dat geval is een vergunning nog steeds niet nodig omdat het een onverplichte brandscheiding is (deze regel weten veel ambtenaren niet eens).
Ja, een aantal van die infrarood bakken ophangen is inderdaad ook een optie.
Maar let wel op met stof. Een infrarood bak is een open constructie waar veel stof in kan dwarrelen. Samen met warmte en elektriciteit lijkt mij dat een groter brandgevaar dan iets met radiatoren met warm water.