Werkplaats bouwen en inrichten (18m2)

shadow elenter

Nieuw lid
5 jun 2017
12
13
Hallo,

Even voorstellen want dit is mijn 1e post:
Ik ben 31 jaar, brandweerman van beroep (en vrijwilliger) in Zuid-Holland, met houtjes spelen doe ik al heel wat jaartjes, maar door de komst van wat geld en werkruimte de laatste paar jaren steeds meer en meer.
Meestal kleine projectjes, maar uitlopend tot medium formaat meubeltjes.
Hieronder een paar van mijn creaties.
O3VV2Gel.jpg

CCiQjEUl.jpg

WXiufe1l.jpg

2iWBkX5l.jpg

7zx8dGol.jpg


Door naar het topic!
Ik heb recent een huis gekocht, en hierbij hoort een gemetselde berging met betonen fundering.
Helaas is deze wat aan de kleine kant dus deze ga ik (deels laten) uitbreiden tot een formaat van 4 bij 6 meter.
De berging zal geïsoleerd worden en in 2 ruimten gesplitst worden om het fietsen en tuinbenodigdheden opbergdeel te scheiden van de werkplaats.

cqZ1dEg.png


rrpspjt.png


De hoek achterin de fietsenberging krijgt gedwongen door omliggende zaken 45 graden hoekje waar ik niet omheen kan.
De berging zelf wil ik isoleren om geluidsoverlast van omwonende te beperken en ik zit te denken om hem permanent "beperkt" te verwarmen door een elektrisch kacheltje te plaatsen welke functioneert op een zonnepaneeltje te maken in de werkplaats.
Het idee is om zo de temperatuur in ieder geval boven 0 te houden en daarmee vocht buiten te houden. Als ik dan daadwerkelijk aan de slag ga in de koude maanden zal de kachel wat hoger komen te staan.

De inrichting, en hoe de stofafzuiging geregeld moet worden wil ik met jullie wat over sparren in een iets later stadium, maar bij deze alvast een globaal overzichtje van wat ik heb en nog wil in de werkplaats.

Mijn huidige stationaire gereedschap:

-festool tafelzaag verwerkt in een verrijdbare tafel van 110x80 cm
-festool afkortzaag verwerkt in een verrijdbare tafel van 100x80 cm
-freestafel verwerkt in een verrijdbare tafel van 92x65 cm
-paulk achtige MFT werkbank, ook verrijdbare van 100x80 cm

f9jLFOol.jpg

(de freestafel staat hier niet bij maar is in een zelfde stijl gebouwd)

Mijn huidige semi-stationaire gereedschap wat in de nieuwe situatie een vaste plek en afzuiging moet gaan krijgen:
-150mm proxxon schijf-schuurmachine
-300mm draagbare makita vandiktebank

Hier wil ik in de toekomst het volgende bij toevoegen(ook in deze volgorde):

-degelijke kolomboor
-cnc portaalfrees (denk formaat 1x1.5 meter)
-lintzaag
-cilinderschuurmachine

Voor nu zal ik het hier even bij laten, maar in de toekomst zal ik de voortgang laten zien met behulp van foto's en misschien zelfs bij staan met youtube filmpjes om er (hopelijk) een leuk interactief topic van te maken.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
Welkom hier!
Jje hoeft je topics niet voor goedkeuring aan te bieden, modereren doen we zo nodig achteraf, maar komt zelden voor op dit vriendelijke forum!

Ik ken nog een brandweerman op het forum die net zoals jij mooie dingen maakt!

Complimenten! Fons
 

shadow elenter

Nieuw lid
5 jun 2017
12
13
Welkom hier!
Jje hoeft je topics niet voor goedkeuring aan te bieden, modereren doen we zo nodig achteraf, maar komt zelden voor op dit vriendelijke forum!

Ik ken nog een brandweerman op het forum die net zoals jij mooie dingen maakt!

Complimenten! Fons
Bedankt Fons!:)

Ik heb niks bewust aangeboden voor goedkeuring, ik gok dat dat een automatische spam beveiliging is dat je 1e post goed gekeurd moet worden ofzo:p

Ramen denk ik niet, ik geef de voorkeur aan kunstlicht omdat ik daar controle over heb.
(mede ivm. filmen wat ik van plan ben).
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

shadow elenter

Nieuw lid
5 jun 2017
12
13
weer een stapje verder: ik heb een aannemer gevonden die de fundering van de bestaande schuur wil uitbreiden, de muren wil metselen en het dak wil afwerken.

voor het beeld hier een paar fototjes van de huidige, te kleine schuur:

GFDiiBBl.jpg

Ikm30DIl.jpg

lk0eMXEl.jpg


Zelf gaan wij de het dak en de 2 muren die weg moeten slopen, het gat voor de fundering graven, en aan het einde de schuur van binnen isoleren en afwerken met hout.

Ik heb van het aannemers gedeelte echt geen verstand van en heb graag jullie mening over de offerte.

VuWoSW3l.jpg

a5B5vcBl.jpg



De werkzaamheden die de aannemer gaat doen laat ik ook zo, ondanks dat ik denk dat ik wel het een en ander van zijn werk zelf zou kunnen uitvoeren.
Dit omdat er meer speelt en ik ook andere dingen moet regelen in een beperkt tijdsframe.

Ik wil voornamelijk even weten of dit eerlijke prijzen zijn en of er hier nog iets aan ontbreekt wat ik nog even moet vragen of aan de voorkant goed moet regelen.
 
Laatst bewerkt:

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Lijkt me geen hele rare prijs.
Wat je nog kan overwegen in om voor houtbouw te gaan (wel met betonvloer en liefst ook een borstwering), dan verlies je minder ruimte met isolatie (die past in de wand) en mogelijk ook iets goedkoper (al met de huidige houtprijzen....).
 
  • Leuk
Waarderingen: Boktor026

shadow elenter

Nieuw lid
5 jun 2017
12
13
Lijkt me geen hele rare prijs.
Wat je nog kan overwegen in om voor houtbouw te gaan (wel met betonvloer en liefst ook een borstwering), dan verlies je minder ruimte met isolatie (die past in de wand) en mogelijk ook iets goedkoper (al met de huidige houtprijzen....).
Hier hebben we ook even over nagedacht, maar uiteindelijk wil het vrouwtje metselwerk, en ik neem het ruimteverlies daarmee maar voor lief.
 

JagerGuus

Actieve deelnemer
2 nov 2020
89
48
Utrecht
De prijs ziet er eerlijk uit. 45 euro per uur voor een redelijke aannemmer is een mooi bedrag. 6 dagen om te slopen, beton te storten, muurtjes op te metselen, dakbalken leggen en alles afwerken vind ik aan de krappe kant ingeschat zelfs.
 

shadow elenter

Nieuw lid
5 jun 2017
12
13
De prijs ziet er eerlijk uit. 45 euro per uur voor een redelijke aannemmer is een mooi bedrag. 6 dagen om te slopen, beton te storten, muurtjes op te metselen, dakbalken leggen en alles afwerken vind ik aan de krappe kant ingeschat zelfs.
Het graven, slopen en de afwerking aan de binnenkant doe ik zelf.
Hoe groot is ze dan eigenlijk?

Fons
Wahaha nou, dat valt mee, maar zo'n krappe cel is toch ook niets ;-)
 

Hermanusb

Actieve deelnemer
20 sep 2018
74
2
Ik denk dat de prijs niet verkeerd is.
maar vraag me ook af of opbouwen mbv Ytong blokken niet een optie zou kunnen zijn.
blokken van zeg 30cm breed is gelijk je isolatie.
daarna opmetselen aan de buitenkant?

ik begrijp dat de dame des huizes metselwerk wil zien maar dat houft Ytong niet uit te sluiten.
en het mooiste is dat een schuur van Ytong supersnel te bouwen is.
ik overweeg iets vergelijkbaars te gaan doen na de verhuizing alleen dan niet op metselen maar afwerken met kunstof
 

Verstegen

Nieuw lid
27 dec 2020
15
2
Een timmerman hier;
De prijzen zijn behoorlijk netjes, de meeste zijn in mijn regio wat hoger.
Ga je het dak ook na-isoleren? Want dat is niet zo'n goed idee als er dakplaten op gaan, dan krijg je vaak last van vocht problemen.
Ik denk dat de prijs niet verkeerd is.
maar vraag me ook af of opbouwen mbv Ytong blokken niet een optie zou kunnen zijn.
blokken van zeg 30cm breed is gelijk je isolatie.
daarna opmetselen aan de buitenkant?

ik begrijp dat de dame des huizes metselwerk wil zien maar dat houft Ytong niet uit te sluiten.
en het mooiste is dat een schuur van Ytong supersnel te bouwen is.
ik overweeg iets vergelijkbaars te gaan doen na de verhuizing alleen dan niet op metselen maar afwerken met kunstof
Ytong is vaak een goed optie maar hier lijkt het mij minder geschikt. Als je toch metselwerk toepast ben je veel ruimte kwijt om met ytong op een gelijke isolatiewaarde uit te komen.

Let verder bij de kozijnen op de normen waar ze aan voldoen. In ieder geval Komo voor het kozijn en deur en skg** voor het hang en sluitwerk. Deze lijken mij namelijk te goedkoop.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.145
1.952
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik heb van het aannemers gedeelte echt geen verstand van en heb graag jullie mening over de offerte.
je krijgt een vaste prijs
het voordeel daaraan is dat daar voor jou geen onvoorziene rek op zit
de andere kant van een vaste prijs is dat de aannemer het 'risico' op een verkeerde inschatting op zich neemt, en daardoor iets meer rekent
het uurloon is aanvaardbaar
staan alle delen op het bestek ?
ik lees 'betonnen vloer' maar geen m²
is het bestek volledig ?
voor een professioneel idee kan je bij de plaatselijke architekt terecht
bij een opdracht van 10.000 euro is dat verantwoord
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.