Rhynix, het leek mij dat als je het blad neerklapt, je aan het uiteinde staat. En dan lijkt het me lastig om de muurzijde omhoog te krijgen of denk je dat het lukt door aan de lange zijde van het blad te staan.
Bobmartin, het hout tegen de plaat maken is misschien omslachtig, maar ik vind het niet mooi staan zo'n massieve plaat aan mijn muur. De inrichting is brocante en dat past niet samen. (Vind ik ;-) )
Je mag je tafel uiteraard niet te breed maken (houd hem op max 75cm of zo).
Dan sta je langs de langse kant, dicht tegen de muur.
Je tilt de tafel langs die kant op (aan elke langse zijde van de tafel een hand, dicht tegen de muur) en verplaatst de spil tot hij in de juiste rail zit, en laat de tafel langs de muur volledig op de grond zakken.
Aan de andere kant staat de tafel nog steeds ophoog op zijn poot (de tafel staat nu dus schuin)
Daarna ga je naar de kopse kant staan, en heft de tafel omhoog terwijl de poten door de zwaartekracht (of als je het ingewikkelder wilt, met 1 of ander mechanisme) worden ingeklapt.
Je maakt de tafel maar net zo lang als de maximum hoogte waar je handen aankunnen (zonder je te forceren). Vb: ben je 1,7 meter hoog, en met uitgestrekte armen kom je tot 2,1 meter, maak dan de tafel ongeveer 2 meter lang.
Maar vergeet niet, hoe langer de tafel, hoe meer doorbuiging, dus moet je hem extra steviger maken.
Kirsten, ik zie net dat je de vraag stelde voor het uitstellen van het blad
Komt in principe op hetzelfde neer: trek gewoon de tafel naar je toe, de poten komen door de zwaartekracht automatisch naar je toe en in vertikale positie.
Nadat je de poten dan hebt vastgeklikt (onder 90° met het tafelblad) ga je naar de muur toe. Daar trek je gewoon de tafel omhoog tot in de positie-gleuf.