Ik zit weer even te dubben. Misschien hebben jullie een idee.
Ik ga beginnen aan de tweede klem aan mijn werkbank. Deze komt rechts, 'op de kop'.
Op de school waar ik werk werden op een onbewaakt ogenblik een paar oude werkbanken weggegooid. Ik had dit net op tijd in de gaten en kon nog snel even een oude bankschroef los schroeven voor ze werden afgevoerd. Deze wil ik gaan gebruiken.
Mijn twijfelpuntje: Het blad is 56cm diep. De oorspronkelijke klem was 42cm breed. Mijn plan was om gewoon deze maat aan te houden. Alleen, bij het even op de plaats houden viel me op dat de nieuwe klem bijna, maar net niet helemaal, zo breed was als het werkblad. Het zag er eigenlijk een beetje vreemd uit. Dus was mijn idee: ik maak gewoon een klem over de hele breedte. Het materiaal heb ik ervoor, dat is het probleem niet.
Maar: is dat wel slim? Het mechanisme ziet er degelijk genoeg uit. Onderwijskwaliteit, leerlingbestendig. Er zit nauwelijks speling in. Maar realistisch gezien, hoe groot schatten jullie de kans in dat ik problemen ga krijgen met scheeftrekken, problemen met de klemkracht aan de uiteinden of andere ellende?
Op het moment heb ik het gevoel dat ik het maar gewoon moet proberen. Als het uiteindelijk toch niet blijkt te werken (of er gewoon niet uitziet) kan ik altijd de klem nog een beetje (veel) inkorten en een stukje verplaatsen.
Alleen: Om alles mooi aan te laten sluiten moet ik het mechanisme voor een deel in het blad laten verzinken. En dat betekent het blad loshalen, omkeren, hakken, weer omkeren en terugleggen. Kortom: een paar dagen jongleren een stuk hout dat ongeveer even zwaar is als ik, alleen veel harder. Dat doe ik lieven niet vaker dan nodig. Dus als iemand mij een goede reden kan geven waarom ik dit wel of niet moet gaan doen, (of een betere oplossing weet) dan zou ik dat graag horen.