Werkbank voor houtdraaibank en rommel

Niels.o

Actieve deelnemer
18 mrt 2022
91
10
eindhoven
Ik ben nu een tijdje bezig met mijn houtdraaibank en acrylic penblanks en een van de zaken waar ik tegenaan loop is de rommel. Omdat ik een dichte werkbank heb ligt alles binnen 10 tellen onder de rommel.

Ik denk eraan de draaibank op balken te plaatsen zodat alles op de grond valt en natuurlijk aan afzuiging. Maar ik vraag me af of een afzuiging alle stukjes die door de hele schuur vliegen voldoende kan wegzuigen.

Heeft iemand ervaring of foto's van zijn werkende oplossing voor inspiratie?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.693
2.568
Gaanderen
Daarvoor draai ik in de schuur. Na het draaien zuig ik zo veel mogelijk weg. Als ik dan wat anders moet pakken dan zuig ik dat stukje voor ik de boel weer terug zet. Ik was gisteren een stuk hout met epoxy aan het draaien.
Het stuk was vierkant en daar vlogen stukken af die leken op veilgheidsglas. Ja die vind ik dan een half jaar later ergens terug. Wil je dat voorkomen wat achter je rug wegspringt de werkplaats in moet je er een gordijn in hangen. Voor penblanks van acryl een borstel en Loc-Line is de ideale afzuigslang om op de draaibank te hebben. of iets vergelijksbaar.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.425
686
Emst
Ik heb 2 rolgordijnen gekocht (gebruikte) en aan het plafond gemonteerd.
Die hangen zo dat de rommel in de buurt van de draaibank blijft.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Een beetje rommel in de werkplaats hindert toch niet, tenzij die nog voor andere dingen gebruikt wordt.
Ik houd het een beetje bij, maar telkens alles opruimen nadat ik bezig was doe ik niet.
 

Niels.o

Actieve deelnemer
18 mrt 2022
91
10
eindhoven
Nee, ik hou de vloer vrij zodat ik in 5 tellen alles enigzins bij elkaar geveegd heb. Ben alleen nieuw met een draaibank en het viel me op hoe alles alle kanten op vliegt. Het leek me dat als je hem op poten zet dat alles vrij op de grond kan vallen en niet dat de hele werkbank onder ligt. Maar ik ga nu toch niet veel veranderen tot ik meer ervaring heb opgedaan
Ik zit te kijken naar deze afzuiging van HBM maar weet niet of het iets is. Of hij misschien te slap is.
Of misschien conpressortje op de kop tikken en alles op de grond blazen en dan vegen.
Ben ook bezig met een bestelling bij Beaufort in Engeland met kunststof pen blanks erbij en wil kijken hoe die reageren op een beitel.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20220522-204700_Chrome.jpg
    Screenshot_20220522-204700_Chrome.jpg
    45,3 KB · Weergaven: 2

Aeolos

Actieve deelnemer
27 nov 2014
315
62
Ik gebruik een lawaaiige Record Power afzuiging, en een losse bouwstofzuiger. De afzuiging gebruik ik voornamelijk voor (fijn) stof, tijdens schuren of bij het draaien van erg droog hout. Grote krullen ga je echt niet opzuigen tijdens het draaien, daarvoor vliegen ze te hard de verkeerde kant op :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.