Vandaag ben ik gestart met het maken van het werkblad zelf uit een 18mm betonplex.
Er moeten 134 20mm gaten in gemaakt worden zoals in een mft werkblad.
Gelukkig heb ik een lr 32 set van festool en kan je zonder mal of bestaand werkblad een nieuw MFT werkbad maken.
Om te beginnen een eerste lange kant van de plaat recht gezaagd, daarna de 2de lange kant perfect parallel gemaakt.
Dit moet perfect parallel zijn omdat je anders problemen kan krijgen met de positie van de gaten.
Daarna werd de onderkant van de plaat waar de gaten beginnen perfect haaks gezaagd ten opzichte van de zijkanten van de plaat.
Eenmaal dit gedaan is was het tijd om de lr 32 boven te halen.
Om te beginnen langs elke lange zijde van de plaat gaten van 6mm gemaakt die exact 96mm uit elkaar liggen, deze zijn nodig om later de pin van de lengte-aanslagen in te stoppen.
Daarna de kantaanslag instellen om op 32mm van de kant te beginnen en met de lengte-aanslag zorgen dat de gaten aan beide zijden even ver van de rand zitten.
Eenmaal dit gedaan ik kon ik aan de 20mm gaten beginnen met een 20mm frees.
Om te beginnen de lengte aanslagen gelijk instellen om parallel met de kant te werken en de pin in de 6mm gaten stoppen.
Daarna de kantaanslag instellen en de lr32 lat goed vastklemmen, ik doe dat het liefst met een fs-rapid zodat de kantenaanslag zeker tegen de plaat zit.
Daarna begint het frezen van de gaten.
Beginnen met de eerste rij en daarna de lengte-aanslagen verplaatsen naar het volgende gat, vastklemmen en terug gaten frezen.
Helaas heb ik vandaag nog maar 3 rijen kunnen doen, morgen nog 104 gaten te gaan.
Ik kon mij toch niet inhouden om even te testen of de gaten nu ook perfect 90 graden waren en gelukkig was het perfect.
Morgen ben ik ook van plan om een mal te maken voor de montageplaat van de frees.
Wat ik mij juist afvraag hoe ik de hoeken van de mal op een radius van 15mm kan krijgen, een 30mm frees heb ik niet dus zal het op een andere manier moeten.
Mijn vorige trend montageplaat had een kleinere radius dus daar had ik het probleem niet.
Alvast bedankt voor de suggesties.